היסטוריה מודרנית: המהפכה הצרפתית

מאמר זה הינו חלק מסיכום הקורס מבוא להיסטוריה מודרנית

את המסע שלנו בהיסטוריה המודרנית של אירופה אנחנו מתחילים מן המהפכה הצרפתית והמלחמות הנאפוליוניות שגורמות לשבר באירופה של סוף המאה ה-18 ותחילת ה-19, לפיצול בין כוחות שמצדדים במהפכה (בעיקר הצרפתים) לבין המשטרים האבסולוטיים שמתנגדים למהפכה הצרפתית, חוששים מפניה ומנסים לדכא אותה בכוח. שבר זה נרפא כתוצאה מהקונצרט של אירופה קונגרס וינה– וההחלטות לפעול במשותף כדי למגר את השפעות המהפכה הצרפתית ולהביא לרסטוראציה של המשטרים המלוכנים . המהפכה הצרפתית היא אחד מהאירועים ההיסטוריים החשובים ביותר באירופה וזכה לתשומת לב רבה מצד המחקר ההיסטורי במשך 200 שנים ללא הפסקה. חקירה שהתחילה עוד במהלך האירועים המהפכניים ונמשכת עד עצם היום הזה. אותם רעיונות של ריבונות העם, דמוקרטיה, שוויון זכויות וחירות בלתי מוגבלת שמצאו ביטוי חזק במהלך המהפכה הצרפתית, הגיעו למקומות אחרים באירופה ומחוץ לאירופה ומקובל כיום לטעון כי המהפכה הצרפתית הניעה את שרשרת האירועים שהובילה לעיצובה של אירופה ועיצובו של המערב בכלל בעת המודרנית.

חלק א': השקפות היסטוריוגרפיות על המהפכה הצרפתית – כיצד נתפסה המהפכה הצרפתית בעיניים היסטוריות.

חלק ב': הרקע למהפכה הצרפתית – האירועים והתהליכים החברתיים שהובילו למהפכה הצרפתית.

חלק ג': כינוס אספת המעמדות במהפכה הצרפתית – ניסיון של המלוכה לבלום את המהפכה שהתנקם בה

חלק ד': תקופת "האימה הגדולה" במהפכה הצרפתית – הימים המתוחים לאחר נפילת הבסטיליה

חלק ה': הצהרה על זכויות אדם –אוגוסט 1789 – אחד מהאירועים המכוננים של המהפכה הצרפתית.

חלק ו': חוקת 1791 – חתימת החוקה הראשונה של צרפת

חלק ז': המהפכה הצרפתית מסיום המונרכיה למלחמה וטרור: יעקובינים וז'ירונדים – אירועי המהפכה הצרפתית בין 1791 ל-1799, נפילת המלוכה, מלחמות חיצוניות וטרור מהפכני.

המהפכה הצרפתית הביאה עימה את אחד מהשינויים הפוליטיים המעמיקים ביותר בהיסטוריה של אירופה והיא מהווה את האירוע הדרמטי ביותר  בעידן המהפכות. הצרפתים עצמם טענו שהמהפכה נועדה לא רק למענם אלא למען האנושות כולה. המהפכה הצרפתית קשורה עמוקות בתנועות הרעיונות של ההשכלה והוגי עידן האורות שעסקו ברעיונות של חופש, זכויות והגבלת הכוח. המהפכה הייתה קשורה גם באופן ישיר למהפכה האמריקאית.

בהמשך הדיון שלנו בהיסטוריה המודרנית של אירופה אנו נעסוק במלחמות הנפוליאוניות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: