סיכום: הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות באירופה במאה ה-19

הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות שהתגבשו באירופה במאה ה-19

תנועת ההשכלה

תנועת ההשכלה החל מהמאה ה-18 הייתה בין הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות במאה ה-19. בראש תנועת ההשכלה עמדו המשכילים: סטודנטים, מרצים, קצינים וכו'. הם האמינו כי כל בני-האדם נולדו חופשיים ושווים ושום שליט לא יכול לשלול זאת מהם. הם האמינו בפיתוח הידע והשכל וטענו שבשימוש נכון של הידע יוכל האדם באמת להביא לשינוי בעצמו. תנועת ההשכלה ערערה את מעמד הכנסייה, שהייתה מאוד דומיננטית באותם ימים. הכנסייה, שהאמינה שנוצרי טוב הוא נוצרי מאמין, לא נתנה במה לחילוקי דעות ובכך שללה את חופש הביטוי. היא האמינה שכל המתרחש הוא מרצון האל. עם תקופת הרנסאנס (המאה ה-15), החלו מדענים להוכיח באופן מדעי את המתרחש בעולם, וכך החלה התרחקות מהכנסייה. האנשים החלו לחפש משהו אחר להיאחז בו, החלו להרגיש מנותקים וחסרי זהות. כאן נכנסה התנועה הלאומית שעזרה להם למצוא עצמם.

התנועה הרומנטית

מעין תגובת נגד לתנועת ההשכלה. התנועה הרומנטית האמינה ברגש. היא האמינה בטיפוח הסטוריית העם, סיפור סיפורי עם, מיתוסים, שימוש בסמלים וכו'. אנשים החלו להתרפק על עברם: איטלקים על האימפריה הרומית, יוונים על יוון העתיקה וכו'.

המהפכה האמריקאית 1776

התקוממות בני המושבות בצפון אמריקה נגד הבריטים. האמריקאים תושבי המושבות בצפון החלו להרגיש כי הבריטים שוללים מהם את החירות והשוויון. בהצהרת העצמאות האמריקאית מתואר כי בני האדם נולדו חופשיים ושווים. לכן, ברגע שהרגישו שהבריטים שוללים מהם את זכויות אלו, הם הכריזו על עצמאותם, הקימו את ארצות-הברית ובחרו את צורת השלטון המתאימה להם – על בסיס עקרונות דמוקרטים.

המהפכה הצרפתית 1789

התכנסות אסיפת המעמדות שהגדירה עצמה כנציגות העם החלה לדכא את השלטון ולבטל את כוחם של האצילים והמלך. הם הוציאו את הצהרת זכויות האדם והאזרח לפיהה כל בני האדם נולדו חופשיים ושווים ואף החלו להפיץ את התרבות הצרפתית ברחבי צרפת: לימוד השפה הצרפתית והפצתה, סמלי הלאום וכו'.

כיבושי נפוליאון- נפוליאון, קיסר צרפת, החל במסע כיבושים ברחבי אירופה. כל מקום אותו כבש שוחרר מהשלטון האבסולוטי ששרר בו והבטיח כי מאותו יום ישרור באזור: שוויון, חירות ואחווה. המקומיים ראו בו כמשחרר. אך עד מהרה הבינו כי המשטר האבסולוטי הוחלף במשטר דיקטטורי- נפוליאון שלל מהם את חופש הביטוי, חייב אותם לשרת את צבאו ואף לממן אותו. המקומיים, שהשתוקקו למה שהובטח להם, החלו לפתח תודעה לאומית בשאיפה להגיע לריבונות לאומית.

המהפכה התעשייתית

המהפכה התעשייתית הייתה אף היא בין הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות. במהלך המאה ה-18 החלה המהפכה התעשייתית באנגליה ולאחר מכן התפשטה ליתר מדינות אירופה. החל גידול דמוגרפי, הצורך בייבוא חקלאי גדל ופחת הצורך בידיים עובדות. אנשים החלו להגר מהכפרים אל הערים ולהתנתק מהמסגרות שהיו מוכרות להם. הם החלו לחפש עצמם, הרגישו תחושת בדידות וניכור והחלו לחפש אחר מסגרת חדשה ותחושת שייכות. שם נכנס תפקידה של התנועה הלאומית שעזרה להם בחיפוש עצמי ומתן זהות חדשה.

*עם המהפכה התעשייתית החל גם פיתוח הדפוס, כלי-התקשורת והתחבורה. מה שהקל על הפצת רעיונות  הלאומיות המודרנית גם למקומות מרוחקים יותר באמצעות העיתונות, הרדיו וכו'. בנוסף תחבורה ציבורית החלה לפעול והיה קל יותר להתנייד ממקום למקום, מה שגם עזר בהפצת הרעיונות הלאומיים. מעבר לכך, חלה התפתחות בתחום החינוכי. יותר אנשים החלו לדעת קרוא וכתוב וזה הועיל בהעברת המסר בצורה ברורה ונהירה יותר.

ראו גם:  הגורמים לצמיחתן ולגיבושן של התנועות הלאומיות באירופה במאה ה-19.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / הלאומיות בישראל ובעמים

להבין יותר:

קהילות מדומיינות: האם הלאומיות קיימת רק בראש שלנו?

13 ציטוטים על לאומיות

למה הלאומיות עולה מחדש בימינו?

אריסטו על הדבר הכי טוב שיש

מה מניע את הפעולות שלנו, למה אנחנו שואפים לדברים טובים ומהו הטוב הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. אריסטו על מה שחשוב בחיים

מה היה לקרל מרקס נגד הזכות לקניין?

"הזכות לקניין היא הזכות ליהנות מנכסיו ולהתנהל עימם באופן שרירותי וללא כל התחשבות באנשים אחרים, באופן נפרד מהחברה, זוהי הזכות לאנוכיות"

עוד דברים מעניינים: