המהפכה האמריקאית – סיכום

המהפכה האמריקאית הייתה מהפכה אידיאולוגית ופוליטית שהתרחשה באמריקה הבריטית בין השנים 1765 ו- 1791. שלוש-עשרה המושבות האמריקאיות נאבקו בשלטון הבריטי והקימו מדינה עצמאית. מה שהחל  בתור מרד כנגד מדיניות המיסוי ותקנות הסחר הבריטיות הפך למהפכה המודרנית הראשונה שהקימה דמוקרטיה ליברלית חוקתית

הגורמים למהפכה האמריקאית

שורשי המהפכה באמריקה נמצאים בשנת 1763 כאשר מנהיגי בריטניה החלו להדק את המושכות האימפריאליות. הגבלות שונות הוטלו על המתיישבים והכתר הבריטי הכביד את המיסוי עליהם על מנת לממן את האימפריה. ככל שגברה הכפייה האנגלית כך גברה ההתנגדות האמריקאית עד שהדברים הגיעו לרתיחה ולפיצוץ.

מלחמת העצמאות האמריקאית

לבריטים היו יתרונות רבים במלחמה כנגד ההתקוממות האמריקאית, בראש ובראשונה צבא גדול ומאומן היטב וגב של אימפריה עולמית עצומה. מנגד נהנו האמריקאים מאידיאולוגיה נחושה של חירות, מנהיגות איכות מצד אנשים כמו ג'ורג' וושינגטון וסיוע של מדינות אירופאיות כמו צרפת. טעויות טקטיות של המפקדים הבריטים שיחקו אף הן לידי המורדים האמריקאים. מלחמת העצמאות האמריקאית ידעה שינויים, עליות ומורדות, אך בסופו של דבר ידם של המקומיים הייתה על העליונה והבריטים הובסו סופית בקרב יורקטאון ב-1781.

תוצאות המהפכה האמריקאית

למהפכה האמריקאית היו מספר תוצאות והשלכות מרכזיות. התוצאה המרכזית הייתה עצמאות המושבות האמריקאיות ושחרור מעול השלטון הבריטי. המדינות החדשות אימצו חוקות כתובות שהבטיחו חופש דת, הגדילו את גודלו וסמכויותיו של המחוקק, הפכו את המיסוי לפרוגרסיבי יותר ושינו את חוקי הירושה. למלחמת העצמאות האמריקאית היה מחיר גדול בנפש עם למעלה מ-7,000 הרוגים ישירים ועוד אלפים רבים אחרים שמתו כתוצאה עקיפה של המלחמה. למהפכה האמריקאית הייתה השלכה גם על גורלם של עבדים שחורים רבים שנמלטו במהלכה מהשעבוד שלהם, בעיקר בארצות הדרום. לאחר המהפכה הוציאו מדינות הצפון את העבדות אל מחוץ לחוק או החלו בתהליכי שחרור של העבדים השחורים.

המהפכה שהולידה את ארצות-הברית הייתה הראשונה במה שקרוי "עידן המהפכות". זו הייתה הפעם הראשונה שאוכלוסיה עממית התמרדה כנגד שלטון מלוכני על מנת לחוקק דמוקרטיה ליברלית שוויונית. האירועים באמריקה היווה השראה בעבור אירועי המהפכה הצרפתית, אביב העמים ותהליכי דמוקרטיזציה באירופה. המהפכה האמריקאית העלתה שאלות רעיוניות של חירות, שוויון ודמוקרטיה ונתנה להן תשובות היסטוריות שהעמידו במבחן את הסדר הישן ועיצבו את העולם עד ימינו.

(סיכום מותאם כיתה ח')

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: