לראש השנה ישנם מספר שמות המופיעים במקורות היהודיים. שמותיו של ראש השנה:
1. יום תרועה
א. במדבר פרק כט
(א) וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם:
ב. תהלים פרק פא
(ד) תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֵּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ:
ראש השנה הוא יום שמריעים בשופר, לא מצוין למה עושים זאת.
2. ראש השנה
משנה מסכת ראש השנה פרק א משנה א
ארבעה ראשי שנים הם באחד בניסן ראש השנה למלכים ולרגלים באחד באלול ראש השנה למעשר בהמה רבי אלעזר ורבי שמעון אומרים באחד בתשרי באחד בתשרי ראש השנה לשנים ולשמיטין וליובלות לנטיעה ולירקות באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי בית הלל אומרים בחמשה עשר בו:
מופיעים במקור זה 4 ראשי שנה שונים, לכן אנו מבינים שהאחד בתשרי הוא לא דבר מיוחד. אין דבר מוחלט, לשנה יש הרבה ימים שהם ראש השנה.
לפי המקרא, ראש השנה העיקרי במקרא הוא אחד בניסן.
משנה מסכת ראש השנה פרק א משנה ב
[ב] בארבעה פרקים העולם נידון בפסח על התבואה בעצרת על פירות האילן בראש השנה כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון שנאמר (תהלים ל"ג) היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם ובחג נידונין על המים:
במקור זה מופיע הכינוי "ראש השנה" במשמעות של יום של דין. יום אוניברסלי, לא נוגע לעם ישראל בלבד (כל באי העולם) בחג זה נידונים בני האדם. זוהי התכונה של ראש השנה.
3. יום הדין
תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף טז עמוד א
דתניא: הכל נידונים בראש השנה, וגזר דין שלהם נחתם ביום הכפורים
4. יום הזכרון
ויקרא פרק כג
כד) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ:
(מתוך תפילת מוסף של ראש השנה)
אתה זוכר מעשה עולם. ופוקד כל יצורי קדם. לפניך נגלו כל תעלומות והמון נסתרות שמבראשית. כי אין שכחה לפני כסא כבודך. ואין נסתר מנגד עיניך. אתה זוכר את כל המפעל, וגם כל היצור לא נכחד מעיניך.
מאמר זה הוא חלק מתוך: מאגר היהדות באתר: מקורות ומאמרים בנושא לוח השנה העברי