פוליטיקה השוואתית – סיכום: תקשורת פוליטית

תקשורת פוליטית

 פוליטיקה השוואתית  -סיכומים

התקשורת משפיעה על התרבות הפוליטית. התקשורת כמתווכת, לא נייטרלית או אובייקטיבית. יש דעה שהתקשורת משקפת את דעת העורכים, הכתבים או בעלי העיתון. מחקרים מראים שהמוטיבציה הראשונית של התקשורת הן אמות מידה כמו ערך חדשותי של אירועים. יש הבדלים בערך התקשורתי של בני אדם שונים, לרובנו אין ערך תקשורתי גבוה. התקשורת פועלת לפי הגיון משלה, הגיון חדשותי.

התקשורת היא תנאי יסוד לחברה, פוליטיקה ולמדינה המודרנית. הפעילות הפוליטית היא סוג של תקשורת המונים. מה שמאפיין את העידן שלנו זה התפשטותם המהירה של אמצעי התקשורת. יש היום גם אמצעי תקשורת הרבה יותר מגוונים. יש כאן אינטנסיפיקציה בין התפתחות והתפשטות של אמצעי התקשורת, הדברים קורים מהר יותר מבעבר.

הדיבור הוא אמצעי התקשורת הראשון. הדיבור הלך והתפתח במהלך השנים. הכתב אפשר לפתח מושגים מופשטים, ליצור שאיפה לאובייקטיביות. הכתב גם סייע להעברת מידע למרחקים ארוכים. הכתב היה כתב סימנים ולכן מוגבל משום שלכל מילה היה צריך לצייר ציור. הכתב שפישט את הדברים זה כתב על בסיס צלילים. במאה ה-15 הומצא הדפוס, המהפכה של גוטנברג, התפתח גם ייצור הנייר. זה אפשר תפוצה המונית של מידע. באותה תקופה תרגמו את הברית החדשה והישנה לשפה שההמון יבין. נשארה בעיה של אנאפאבתיות, רוב האנשים לא יודעים קרוא וכתוב. רק במאה ה-19 מתחיל חינוך חובה. כאן נסגר הפער בין האמצעים הקיימים לבין היכולת להשתמש בהם. לקראת אמצע המאה ה-19 מומצא הטלגרף והצליחו לרשת חלקים גדולים של העולם. זה הביא לקיצור הזמן שבו ידיעות עוברות ממקום למקום. הטלגרף הקשה על מועמדים במהלך מלחמת האזרחים בארה"ב משום שישר שידרו את המידע לעיתונים. בגלל ההשפעה הזו של התקשורת שחיברה בצורה אינטגרטיבית לא ניתן היה לקיים יותר מערכת מפוצלת. תחילת המאה ה-20 מתחילה תפוצה אדירה של העיתונות הכתובה וזה נעשה באמצעותם רשתות של רכבות. העיתונות נוצרת גם בגלל שיש ביקוש בשל אותה מהפכה במאה ה-19 של הנחלת השכלה בסיסית שמתחילה לשאת את פירותיה בתקופה זו. כשמתפתח הרדיו זה מקצר את הזמן בין הוצאת הידיעה לבין זמן השמיעה שלה. הרדיו השפיע על הפוליטיקאים משום שהנאומים בכיכר העיר הוחלפו בנאומים ברדיו. מאוחר יותר נכנסה הטלוויזיה והקולנוע שמפיצים מסרים פוליטיים חשובים. הטלוויזיה הופכת להיות מרכזית במסעות הבחירות. בשנות ה-60 אומרים שהעימות בין קנדי לבין ניקסון היה משמעותי לנצחון שלו בבחירות. היתרון של הטלוויזיה זה הויזואליות שלה וזה נותן לנו אמינות משום שאנו רואים את העניין ישר. מצד שני, האם הטלוויזיה מובילה לתחכום גדול יותר מבחינת התקשורת? מצד אחד, הטלוויזיה מורידה את הצורך באבסטרקציה משום שזה כלי ויזואלי. הטלוויזיה אומנם כלי יותר אמין אך הוא כלי שמוריד את התחכום. בשנות ה-70 וה-80 התחילה פרגמנטאציה של הכלים, ריבוי ערוצים. גם כניסת האינטרנט עשתה את אותו הדבר. האינטרנט זה מקום שהאלמנט הלאומי מאוד חלש והחיבורים בין אנשים זה מתוך עניין משותף.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: