מה ההבדל בין פשיזם וקומוניזם?

פשיזם וקומוניזם הם שתי אידיאולוגיות פוליטיות מובחנות שהשפיעו באופן משמעותי על העולם לאורך המאה ה-20 והתנגשו חזיתית במהלך מלחמת העולם השנייה. מבחינת התנהלותן בפועל של מדינות פשיסטיות כמו גרמניה הנאצית ואיטליה של מוסולינו או ברה"מ הקומוניסטית תחת סטאלין, ישנו דמיון בטוטליטריות שאפיינה את שתי צורות השלטון. עם זאת ישנם הבדלים משמעותיים בין פשיזם וקומוניזם. בהכללה, הפשיזם רואה באזרחים כשייכים למדינה בעוד שהקומוניזם רואה בגוף המדיני על כל הנכסים שבו כשייך לכל האזרחים. הבדלים אלו מתבטאים בכמה צורות:

השוואה בין פשיזם וקומוניזם

מערכות כלכליות: קומוניזם היא מערכת כלכלית המאופיינת בבעלות קולקטיבית על אמצעי הייצור, ההפצה וההחלפה. לעומת זאת, לפשיזם אין מערכת כלכלית קבועה והוא יכול להיות תואם למערכות כלכליות שונות, כולל קפיטליזם וסוציאליזם.

ממשלה: במערכת קומוניסטית, הממשלה בדרך כלל שולטת בכלכלה ויש לה רמה גבוהה של שליטה על חיי האזרחים. במערכת פשיסטית יש לממשלה גם רמה גבוהה של שליטה, אך לרוב היא מתמקדת בריכוז כוח וסמכות, ולא בנושאים כלכליים.

זכויות הפרט: מערכות קומוניסטיות מקושרות לרוב עם דגש חזק על הטוב הקולקטיבי וקידום השוויון, והן עשויות להציב מגבלות על זכויות הפרט על מנת להשיג מטרות אלו. לעומת זאת, מערכות פשיסטיות קשורות לרוב לסמכותיות ולהיעדר זכויות פרט, כאשר למדינה ולמנהיגיה יש סמכות אולטימטיבית.

מפלגות פוליטיות: הן למערכות הקומוניסטיות והן הפשיסטיות יש בדרך כלל מפלגה פוליטית דומיננטית אחת, אך האידיאולוגיות של המפלגות הללו יכולות להיות שונות מאוד. מפלגות קומוניסטיות מתבססות בדרך כלל על אידיאולוגיה מרקסיסטית ומבקשות להקים חברה חסרת מעמדות ומדינה באמצעות מהפכה. מפלגות פשיסטיות, לעומת זאת, הן בדרך כלל לאומניות ומבקשות לקדם את האינטרסים של קבוצה או אומה מסוימת, לרוב באמצעים אוטוריטריים.

ראו גם: מה ההבדל בין קומוניזם וסוציאליזם?

לדעת עוד:

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

14 הסימנים של אומברטו אקו לזיהוי מדינה פשיסטית בזמננו

מה אם החיים לא היו מאבק? רעיון נושן של מרקס שאולי כדאי לשקול מחדש

עוד דברים מעניינים: