מה ההבדל בין קומוניזם וסוציאליזם?

קומוניזם וסוציאליזם הם אידיאולוגיות פוליטיות וכלכליות הקשורות קשר הדוק וחולקות קווי דמיון משמעותיים, אבל יש בניהן כמה הבדלים מרכזיים.

קומוניזם הוא אידיאולוגיה פוליטית וכלכלית הדוגלת ביצירת חברה חסרת מעמדות, חסרת אזרחות שבה המשאבים נמצאים בבעלות משותף ומחולקים בהתאם לצרכיו של כל פרט. בחברה קומוניסטית, אמצעי הייצור נמצאים בבעלות ובשליטה של הקהילה כולה, ולא של בעלים בודדים. המטרה הסופית של הקומוניזם היא ליצור חברה שבה כולם עובדים יחד כדי לענות על צורכי הקהילה, ושבה אין צורך במדינה או ממשלה כי אין אי שוויון חברתי או כלכלי.

סוציאליזם, לעומת זאת, הוא אידיאולוגיה פוליטית וכלכלית הדוגלת בבעלות חברתית על אמצעי הייצור ובחלוקה מחדש של העושר. בדומה לקומוניזם, הסוציאליזם שואף לצמצם את אי השוויון החברתי והכלכלי, אך בדרך כלל הוא מפסיק לתמוך בביטול מוחלט של המדינה וביצירת חברה חסרת מעמדות. במקום זאת, סוציאליזם שואף ליצור חברה שוויונית יותר באמצעות שימוש במיסוי פרוגרסיבי, תוכניות רווחה חברתיות והלאמה של תעשיות מפתח.

לכן, ההבדל העיקרי בין קומוניזם לסוציאליזם הוא שקומוניזם הוא צורה קיצונית יותר של סוציאליזם הדוגלת בביטול מוחלט של המדינה ויצירת חברה חסרת מעמדות וחסרת מדינה, בעוד שהסוציאליזם הוא צורה מתונה יותר של סוציאליזם השואפת להפחית את אי השוויון החברתי והכלכלי באמצעות התערבות המדינה ובעלות חברתית על תעשיות מסוימות. למרות שסוציאליזם וקומוניזם נמצאות יחד על צידו השמאלי של המפה, פעמים רבות ראו הקומוניסטים (למשל מרקס במניפסט הקומוניסטי) את הסוציאליזם כחלק מהבעיה ולא הפתרון.

לדעת עוד:

המחירים והסכנות של אי שוויון כלכלי

מה ההבדל בין פשיזם וקומוניזם?

חופשי זה לגמרי ביחד: על חוק החירות השוויונית

נח לא לבד: סיפור המבול בתרבויות שונות

מה אפשר ללמוד מקיומם של גרסאות שונות לסיפור המבול בתרבויות שונות? האם השכיחות של מיתוס המבול מלמדת על אירוע קדום או על משהו על התרבות שלנו?

עוד דברים מעניינים: