סוגי מנהיגות נפוצים

מנהיגות מתייחסת ליכולת של אדם להניע אנשים לפעול יחד למען מטרה משותפת. להיות מנהיג זה גם להצליח להעביר רעיונות ומטרות לאנשים אחרים ולעורר בהם השראה לפעול בכיוון מסוים. עם זאת, לא כל המנהיגים דומים זה לזה או פועלים באותו אופן. בעולם הסוציולוגיה הארגונית וחקר ניהול וכלכלה מקובל לדבר על מספר סוגי מנהיגות עיקריים (אם כי יש גם חלוקות רבות אחרות):

מנהיגות דמוקרטית

מנהל דמוקרטי הוא מנהל שנותן משקל רב לדעתם ורצונותיהם של האנשים שהוא מוביל, גם אם בסוף עליו מוטלת האחריות להחליט. מנהיגות דמוקרטית תאציל סמכויות רבות ותאמין בדיון פתוח.

מנהיגות אוטוקרטית

מנהיג אוטוקרטי הוא בדיוק הפוך ממנהיג דמוקרטי. הוא אינו מתחשב בדעות של הכפופים אליו ומקבל את כל ההחלטות בכוחות עצמו ללא התייעצות וללא מתן הסברים. באופן מובן, אלו לרוב אינם מנהלים טובים (אם כי היו ויש בהיסטוריה כמה דיקטטורים שהלך להם לא רע עם מנהיגות אוטוקרטית).

מנהיגות מאפשרת

מנהיג מסוג זה מאמין שאנשים מגיעים לטוב ביותר שלהם אם מניחים להם לנפשם. זהו סוג מנהיגות מעצים הנותן אמון באנשים, אך יש לו מחירים בצורת שליטה במצב.

מנהיגות מעצבת (טרנספורמטיבית)

מנהיג מעצב הוא כזה ששואף לשפר אנשים, ארגונים ואת היכולות שלהם. זהו סוג מנהיגות המכוון לצמיחה מואצת והוא מחפש כל הזמן לגלות דרכים חדשות לעשות דברים ולחלום בגדול.

ראו מאמר מורחב אודות מנהיגות מעצבת.

מנהיגות עסקית

במנהיגות עסקית אין הכוונה רק למנהיגות בתחום העסקים אלא לכזאת המנוהל כעיסקה. היחסים בין המנהיג והמונהג, או המנהל והעובד, עם יחסים של עסקה בה לשני הצדדים יש אינטרס. חלוקת בונוסים על סמך רווחי החברה היא דוגמא כזו לתמריץ.

מנהיגות מעצימה

המנהיג המעצים הוא זה שיתמקד בחוזקות והכישרונות של של מונהגיו וישאף לפתח אותם. זוהי סוג מנהיגות הדומה לדמוקרטית או מאפשרת, אך כאן הדגש הוא היחידים והצמיחה האישית שלהם כמנוע לדחיפה כללית.

מנהיגות בירוקרטית / טכנוקרטית

אולי הסוג הכי מבאס של מנהיגות אבל במקרים מסוימים הכי יעיל. זוהי מנהיגות שהולכת "לפי הסדר", על פי תקנונים או פרוטוקלים ברורים לכל.

ראו גם: חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

לדעת עוד:

מחקר: 10 התכונות של מנהיג ומנהיגה חיוביים

סודות המוטיבציה: מה גורם לנו לעבוד (ומה לא)? – מחקר

השילוש האפל: ה"סערה המושלמת" של אישיות שצריך להזהר ממנה

עוד דברים מעניינים: