איך גילה הומרוס את עקרון הגבלת השלטון

הסיפור על אודיסאוס, כפי שסופר ב"אודיסיאה" של הומרוס, הוא אחד מהסיפורים המיתולוגים הידועים והמשפיעים שהורישו לנו היוונים הקדמונים. במסגרת מסעו המתמשך של גיבור "האודיסיאה" בניסיון לחזור אל ביתו לאחר שנים של מלחמה, הוא חולף עם ספינתו ליד אזורן של הסירנות. הסירנות הן יצורים בדמות נשים יפיפיות ששירתן כה ענוגה עד שהן מושכות אליהן מלחים שמתרסקים עם ספינותיהם על הסלעים עליהם הן נמצאות. כאשר מתקרבים אל הסירנות מגלים כי הן למעשה יושבות על ערימות גופותיהם המרקיבות של מלחים שהתפתו לשירתן.

אודיסאוס וצוותו מוזהרים מראש מפני הסירנות, אך הוא גם מתאווה לשמוע את השירה המופלאה של היצורים המסוכנים. אודיסאוס, הידוע כאמן תחבולות, אוטם בשעווה את אוזני כל מלחיו, אך לא את של עצמו, ומצווה עליהם לקשור אותו היטב לתורן האוניה. בצורה כזו יכול אודיסאוס להתפתות לשירת הסירנות, אך מבלי שיהיה מסוגל לגרום בגללן לאונייתו להטרף ולכל אנשיו למות.

עקרון הגבלת השלטון – לקשור את עצמך לתורן האוניה

הפתרון הגאוני של אודיסאוס משמש כמשל לעקרון הגבלת השלטון והכוח ולעקרון שלטון החוק במשטר דמוקרטי. שירת הסירנות מסמלת את הפיתוי של עוצמה בלתי מבוקרת ואת הסכנות שהוא טומן בחובו. הסירנ מייצגות את האופי המפתה של סמכות ללא מעצורים, שבה מנהיגים חופשיים לעקוב אחר רצונותיהם וגחמותיהם מבלי להתחשב בתוצאות. פיתוי זה מקביל לסכנות המתעוררות כאשר מנהיגים מפעילים כוח בלתי מבוקש בחברה.

האסטרטגיה של אודיסאוס מייצג את העיקרון הדמוקרטי של הגבלת כוח באמצעות בלמים ואיזונים. אודיסאוס, מודע לפגיעות שלו לפיתוי הסירנות, נוקט מראש בצעדים יזומים כדי להבטיח שהוא לא יושפע מהשיר שלהם. בכך שהוא מסתמך על הצוות שלו שיקיים את התוכנית, הוא מונע מרצונותיו שלו להוביל את הספינה כולה לאסון. באופן דומה, העיקרון הדמוקרטי של הגבלת הכוח מבקש למנוע את הפיתוי של סמכות בלתי מבוקרת להשתלט. בממשל דמוקרטי, הכוח מחולק בין ענפים ויחידים רבים, שלכל אחד מהם תפקידים ואחריות ספציפיים. חלוקה זו מונעת מכל אדם או קבוצה להיות חזקים מדי ולהיכנע לקריאת הסירנה של סמכות בלתי מוגבלת. כשם שאודיסאוס הסתמך על הפעולות הקולקטיביות של הצוות שלו כדי למנוע ממנו להיכנע לצפירות, חברות דמוקרטיות מסתמכות על מערכת של בלמים ואיזונים כדי להבטיח שהמנהיגים ייקחו דין וחשבון והכוח נשמר. כך למשל צריך המנהיג להיוותר עם אוזניו פקוחות, אך על מנת למנוע ממנו להכנע לפיתויים מסוכנים חייבים כל צוותו, למשל השירות הציבורי, להיות עם אוזניים אטומות לפיתויים.

האופקים שעוד אפשר להרחיב:

שלטון החוק: מהר סיני עד המהפכה האמריקאית

חשיבות עצמאות מערכת המשפט לדמוקרטיה

הרש"ר הירש ומרטין לותר קינג על הקשר בין עבדות מצרים לחופש וזכויות אדם

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

עוד דברים מעניינים: