השילוש האפל: ה"סערה המושלמת" של אישיות שצריך להזהר ממנה

מה קורה כאשר בבן-אדם אחד מתקיימת "סערה מושלמת" המשלבת תכונות אישיות שליליות שביחד יוצרת נבל אמיתי?

המונח "השילוש האפל", "המשולש האפל" או "טריאדה אפלה" נטבע על ידי החוקרים דלרוי ל. פאולהוס וקווין מ. וויליאמס ב-2002 והוא מתייחס למיזוג של שלוש תכונות שליליות באדם אחד:  נרקיסיזם, מקיאווליזם ופסיכופתיה. נרקיסיזם הוא מיקוד עצמי מופרז, מקיאווליזם (ע"ש הפילוסוף מקיאוולי) היא יחס ציני ומניפולטיבי לאנשים ואילו פסיכופתיה היא באופן כללי התנהגות שאינה מביאה את קיומם של אנשים אחרים בחשבון.

אנשים הניחנים ב"שילוש האפל" נוטים להיות חסרי-עכבות ומניפולטיביים. הם מוכנים לעשות או לומר כמעט כל דבר כדי לקבל את מה שהם רוצים והם חסרי רגשות אשם או מצפון. לטיפוסים האלו יש הערכה מנופחת של עצמם ולעתים קרובות יעסקו בקידום עצמי חסר-בושה. הם לעתים קרובות אימפולסיביים ועלולים לעסוק בהתנהגות מסוכנת עם נטייה גם בכיוון של פשע. באופן כללי, השאלה איך אנשים אחרים מושפעים מהפעולות שלהם אינה משפיעה בשום צורה על מעשיהם.

מרכיבי השילוש האפל

תיאורית המשולש האפל הובילה פסיכולוגים לחשוב כי ישנו קשר עמוק בין התכונות של פסיכופתיה, נרקיסיזם ומקיאווליות. בעומקו עובר הקשר דרך אישיות שמבקשת לספק את הרצונות שלה על חשבונם של אנשים אחרים.

פסיכופתיה היא הפרעת אישיות אנטי-חברתית המתבטאת בהעדר מצפון, אשמה או חרטה והתנהגות הרואה בזולת רק כאמצעים לסיפוק והגשת מטרות.

מקיאווליזם, כמו פסיכופתיה, איננו אבחנה קלינית רשמית אלא אפיון של אישית. אדם מקיאווליסטי הוא אדם שמתמרן ומרמה אחרים על מנת להשיג את מטרותיו. הפילוסוף מקיאוולי ייחס חשיבות גבוהה לאינטליגנציה, והצרה באמת עם אנשי השילוש האפל היא שהם משתמשים בחוכמה שלהם בצורה מרושעת.

הצלע השלישית במשולש האפל, נרקיסיזם (כן אבחנה קלינית רשמית), מאופיינת בהתייחסות עצמית מוגזמת ויהירות חסרת פרופורציות. אדם נרקסיסטי לא רק מתעלם מהאחרים סביבו, אלא משוכנע שהכל מגיע לו ושכולם צריכים להעריץ אותו, והוא עשוי להפוך לנקמני ואלים אם הוא לא מקבל את מבוקשו.

איך מזהים את המשולשים האפלים?

לזהות אדם שמאופיין בשילוש האפל זה לא תמיד דבר קל. רבים מהם טובים מאוד בלהסוות את טבעם האמיתי, לתמרן אנשים ולעשות רושם טוב. עם זאת, אדם בעל הערכה עצמית גבוהה במיוחד ונטייה לחוסר אמפתיה כלפי הסובבים אותו יכול להעלות כמה סימני שאלה. המשולשים האפלים נוטים להשקיע במראה שלהם, גם מצד הנרקסיזם וגם מצד המקיאווליות, שכן מראה נאה עוזר להם להשיג את מטרותיהם. צורך בהערצה, אימפולסיביות, חוסר-כבוד לאחרים, לנורמות ולאתיקה, תחמנות והונאה, נצלנות (גם ובעיקר מינית), חוסר התחשבות והעדר חרטה ונטייה לרוץ קדימה מבלי להתחשב במחירים הן כולן תכונות אישיות בעייתיות בפני עצמן – אך כאשר הן באות ביחד הן בעיה של ממש.

מקורות: המאמר של פאולהאוס וויליאמס,

ללמוד עוד:

מה ההבדל בין סוציופת ופסיכופת?

חנה ארנדט על מה שהרוע צריך בכדי לשגשג

5 ניסויים בפסיכולוגיה ששינו את איך שאנחנו מבינים את עצמנו

עוד דברים מעניינים: