תקשורת: הגישה ההגמונית

התאוריה ההגמונית: ממציא הגישה היה אנטוניו גרמשי עיתונאי וחבר פרלמנט איטלקי. גרמשי הסתובב במפעלים וניסה לארגן מהפיכה לא הבין למה הפועלים אומרין זה מה יש ולא מנסים להתארגן? אחת מהגישות הניאו מארכסיסטיות לחקר התקשורת. הגמוניה פירושה שליטה, מנהיגות. המעמד השליט מטמיע בקהל ערכים ונורמות הגמוניים בכדי לשמור על מעמדו. הגישה ההגמונית מתמקדת באידיאולוגיה של המעמד השליט. אמצעי התקשורת עוזרים בהטמעת האידיאולוגיה של המעמד השליט. ההגמוניה מושגת באמצעות יצירת "תודעה כוזבת" בקרב הציבור, כלומר, מציאות אידיאלית בקרב הנשלטים שלא על ידי כוח. בעיני הנשלטים השליטה ברורה מאליה.

הגמוניה קפיטליסטית: הגדרה אשר שייכת לגישה ההגמונית שמקורה בגישה הניאו מארכסיסטית לחקר התקשורת. הגמוניה קפיטליסטית מטמיעה מסרים וחינוך קפיטליסטי באמצעות אמצעי תקשורת ההמונים. האידיאולוגיה נכנסת כחלק מן התרבות וכך נוצרת לחברה הליברל קפיטליסטית  לגיטימציה.

ביות (על-פי גיטלין): הגדרה שטבע טוד גיטלין במאמרו "התהליך ההגמוני בבידור המשודר בטלוויזיה". שייך לגישה ההגמונית שמקורה הגישה הניאו מארכסיסטית לחקר התקשורת. ביות משמעו לפי גיטלין הוא ספיגה של השקפות וערכים חלופיים שאינם מהווים איום ממשי על ההגמוניה, כלומר לשלב שינויים לתוך הקונצנזוס ובכך לנטרל את איומם. דוגמא: תוכנית הטלויזיה בולדוג בערוץ 8. בולדוג היא תוכנית שיוצאת נגד הממסד אך הביות בא לידי ביטוי כשהיא משודרת בערוץ מאוד שולי, ערוץ 8. הביקורת נכנסה לתקשורת הממסדית אך במינון מאוד מבוקר. לכאורה כל אחד יכול לבקר את הממסד, אך רק לכאורה. אפשר לראות למשל את מיקי רוזנטל- כשהוא היה בולדוג בערוץ 8 הוא היה הרבה יותר חריף בביקורתו מאשר בעידן הבולדוזר בערוץ 22.

דרכים לשימור הגמוניה בבידור הטלוויזיוני (על-פי גיטלין): מתוך הגישה הניאו מארכסיסטית לחקר התקשורת נגזרת הגישה ההגמונית אשר עימה מזוהה החוקר טוד גיטלין. על פי גיטלין, ישנן שלוש דרכים באמצעותן ניתן לשמר את ההגמוניה התרבותית (עליונות המעמד השליט): התעלמות– התעלמות ממסרים מסוימים וערכים העומדים בסתירה להגמוניה לדוגמא: בתקשורת בישראל לא יובאו לביטוי תכנים אנטי דמוקרטיים. להוציא מחוץ לגדר– הצגה שלילית פסילת מסרים והוצאתם מהקונצנזוס. לדוגמא: לא מוזכר בתקשורת כלל נושא ייצור הנשק האטומי בישראל. ו"ביות"- ספיגה של תכנים, השקפות וערכים שאינם עומדים בסתירה עם ההגמוניה. לדוגמא: נושא ההומוסקסואלים שבעבר לא היה נהוג לדון בו.

תקשורת המונים – סיכום

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

עוד דברים מעניינים: