היסטוריה פוליטית של זמננו: אוסטרו-הונגריה בראשית המאה ה-20

היסטוריה פוליטית של זמננו: אוסטרו-הונגריה בראשית המאה ה-20

היסטוריה פוליטית – סיכומים

סיכומים אקדמיים

 אוסטרו- הונגריה נקראית הממלכה הדואלית, כי מורכבת משתי ממלכות וחמישה עשר לאומים. כשפרצה מלחמת העולם הראשונה הפוסטרים בממלכה נכתבו ב-15 שפות. אך בתוכם, היו שני לאומים חשובים יותר, האוסטרים-הבסבורגים וממלכת הונגריה. חוכמתו של הקיסר פרנץ יוזף היתה, שאחרי שהיתה הרבה אלימות עם ההונגרים, הוא ניהל מו"מ והיגע להסדר של הממלכה הכפולה. 2 פרלמנטים, הקיסר היה של שתי הממלכות. כדי להכריע בשאלות החשובות היה צריך להחליט שתיהן ביחד.

האוסטרו-הונגרים פיתחו פרלמנטריזם מאוד דומה לזה של הגרמנים. למעשה היה ייצוג, אך לא היה לפרלמנט סמכות להחליט בשאלות מרכזיות. הלחצים הלאומיים באימפריה היו אדירים, שתי הממלכות שלטו על בסיס הלאום של כל אחת, על שטחים בהם היו לאומים אחרים, וזהו כמובן סיר לחץ מאוד גדול.

מה שהביא לפיצוץ המערכת היה שאלת בוסניה-הרצגובינה (שהייתה בעבר שטח עות'מני –עד היום חלקם מוסלמים). הלחיצה על ההדק שבגללה קרתה מלחמת העולם הראשונה היתה בסרייבו, בירת בוסניה הרצגובינה, שם נרצח יורש העצר האוסטרי.

המערכת הפוליטית בה היו מיוצגם ליברלים-נוצרים ,שמרנים וסוציאל דמוקרטים. אך הסוציאל דמוקרטים האוסטרים היו שונים, כי השאלה הלאומית באימפריה הייתה מרכזית, ולכן הם פיתחו זן מיוחד של מרקסיזם, שנקרא אוסטרו-מרקסיזם, שלוקח את השאלה הלאומית כדבר שדורש פתרון לפני השאלה החברתית.

אריסטו על הדבר הכי טוב שיש

מה מניע את הפעולות שלנו, למה אנחנו שואפים לדברים טובים ומהו הטוב הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. אריסטו על מה שחשוב בחיים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: