מוסדות היישוב היהודי במלחמת העצמאות והכרזת העצמאות

באפריל 48, בעיצומה של מלחמת העצמאות, הוקמו שתי מסודות חדשים על ידי הוועד הפועל הציוני כצעד לקראת הקמה של מדינה יהודית עצמאית :

המוסד הראשון – מועצת העם – מאין פרלמנט זמני בין 37 חברים אשר ייצגו את 15 המפלגות שהיו בארץ מכול הקשת הפוליטית כולל לא ציוניים-אגודת ישראל והקומוניסטים .

הגוף הזה שמש כמו עצה מחוקקת זמנית .

המוסד השני- מנהלת העם-גוף ביצועי מאין ממשלה זמנית בת 13 חברים שהייתה קואליצה בין מפלגות שונות ושטיפלו בניהול המלחמה בגיוס לוחמים ,איסוף כספים וכו' .

אבל התפקיד המכריע שניתן להם היה בשאלה הגורלית האם להכריז על הקמת או לא .

האם להכריז על המנדט הבריטי או לא ?-רקע מדיני-ארצות הברית מפעילה לחץ גדול על מנהיגי התנועה הציונית וזאת מתוך הספק הגדול שלהם בכושר של היישוב היהודי לעמוד מול פלישת צבאות ערב הצפויה וביכולת של היהודים לממש את העצמאות שהובטחה בתוכנית החלוקה .

הלחץ הזה הוביל באותם הימים לחילוקי קשים ולוויכוחים נוקבים בין חברי מנהלת העם עד כדי סכנה של הגעה לרוב נגד הכרזת המדינה באותה תקופה .

מנהלת העם הייתה מורכבת מהגופים הפוליטיים הבאים :

1.מפיי-4 נציגים .

2.מפלגת הליברלים-3 ניציגיםץ

3.רוויזיוניסטים-לא היו במנהלת העם .

4.מפם-2 נציגים (מפלגת פועלים מיוחדת).

5.ציונים דתיים-2 נציגים .

6.הספרדים -1 נציג.

7.אגודת ישראל -1 נציג .

8.קומוניסטים-לא היו במנהלת העם.

חילוקי הדעות במנהלת העם היו סביב נושאים שונים כגון מה יכתב במגילת העצמאות אבל שאלה אחת לא עלתה לדיון וגם לא להצבעה והיא האם להכריז על עצמאות בכלל והתחושה הייתה שההכרזה על העצמאות היא עובדה מוגמרת הדילמה היחידה והגדולה שעמדה בפנהם היא האם להגשים את החלום בין 2000 שנה משום שהגיע הרגע הגדול לבין הסכנה הגדולה שרגע ההגשמה יהיה גם רגע הקבורה .

בן גוריון מזמן את חברי מנהלת העם לישיבה ב12 למאי שצריכה להחליט על הקמת המדינה –רק עשרה חברים הצליחו להגיע לישיבה .

אחד נתקע בירושלים הנצורה ושניים היו בארה"ב .

בן גוריון מכנס במקביל את צמרת ההגנה ואת מרכז "מפיי "המפלגה שלו ושם  עולים במנהלת העם הסיכונים והסיכויים על ידי בין גוריון .

הסיכונים :

1.תוך כדי הדיונים מגיעות הידיעות על נפילת גושי עציון בידי הליגיון הירדני וזה מראה לחברים מה יקרה לכלל היישוב אם תוכרז העצמאות עכשיו ותתמש הפלישה .

2.גולדה מאיר יוצאת ב11 למאי לפגוש את המלך עבדאללה באמן כדי לסכם את ההסדר בעל פה שירדן לא תפלוש בישיבה מעדכנת גולדה מאיר את הנוכחים שהמלך עבדללה חזר בו מהסדר בעל פה וגם הצבא הירדני שנחשב לטוב ביותר מבין הצבאות הפולשים הולך להשתתף גם הוא בפלישה .

3.התנהגות הפורשים –לאור התנהגות אצל ולחי שלא היה ברור אם הם מצטרפים למדינה שתקום היה חשש שהרצון שלהם להיות עצמאים יוביל למלחמת אחים .

4.תופעות ההשתמטות מגיוס-כול עוד הבריטים היו בארץ אי אפשר היה לכפות גיוס חובה ומנהיגי היישוב שסמכו על הנכונות להתגייס להגנת המולדת לא הייתה באופן מלא .

5.הלחץ האמריקאי-האמריקאים מאיימים אבל באים גם אם הצעה מפתה –דחייה של הכרזת העצמאות ל3 חודשים ובתקופה זו האו"ם ינהל את העניינים בארץ ויחפשו פתרון בדרכי שלום .

בתקופה זו לא יוכנסו לישראל שום כלי נשק וגם לא צעירים חייבי גיוס חברי מנהלת העם תומכים בהצעת ארה"ב ורואים בהצעה רק דחייה קצרה "חכינו אלפי שנים אפשר לחכות עוד 3 חודשים"

בשלב הזה נכנס בן גוריון לתמונה הוא משכונע שהרגע הזה הוא עכשיו או לעולם לא הוא מתחיל בלחץ כבד על המתלבטים ומבין שזאת הזדמנות שלא תחזור ולכן הוא מציג את הסיכוים :

1.בן גוריון מציג את תמיכת ברית המועצות בהקמת המדינה כסטייה מהמדניות שלה הרגילה לדעתו זוהי הזדמנות מיוחדת ששתי המעצמות יהיו בדעה אחת ואם נדחה את ההכרזה ברית המועצות עלולה לחזור בה מהתמיכה .

2.אומנם צבאות ערב יותר גדולים אבל בשלושת החודשים האלו של הדחייה היישוב היהודי יהיה תחת אמברגו-חרם ואילו הערבים יתחמשו יותר ויצאו מחוזקים יותר ולכן עדיף לנהל את המלחמה עכשיו .

3.הישיבה מתנהלת בשלבים האחרונים של תוכנית ד' ובן גוריון מעצמים בתיאורים שלו את הנצחונות בחודש האחרון הוא מבליט את את התגבור של הצבא בנשק שנרכש ובמס' תותחי השדה שקבלנו .

בן גוריון מזמין את ישראל גלילי –ראש מטה ארצי של ההגנה ואת יגאל ידין היה קמבצ' ההגנה כעדים מומחים להגיד שאנחנו חזקים .

4.בן גוריון טוען שאם נכריז מיד על הקמת המדינה ישתנו התנאים בכול הקשור לפתיחת שערי המדינה ואז יבואו אלפי עולים ובנהם חיילים לצבא וכתוצאה מההתלהבות שתהיה בעולם היהודי על הקמת המדינה זה יביא לתמיכה כספית גדולה ולהגעת נשק רב למדינה .

9.ב שאלה:*בן גוריון מטביע את חותמו האישי בכך שהוא עובר מאחד לאחד בלחץ אישי כבד הוא משכנע שמדובר בעיתוי היסטורי הוא "מאיים" על כול אחד ואחד "באקדח ההיסטוריה " מבחנת כיצד ההיסטוריה תשפוט אתכם אם תחמיצו את הרגע הזה .

*הוא היה מוכן לקחת על עצמו את מלוא האחריות על ההחלטה הגורלית שהייתה החשובה ביותר מזה 2000 שנה .

*הנחישות של בן גוריון הכריעה את הכף ודמותו כמנהיג "שראשו בשמיים אבל רגליו נטועות בקרקע" .

*הוא מדגיש את הסיכוים ללא הסתרת הסיכונים תוך שהוא מתאר את ההצלחות הצבאיות של תוכנית ד' והצטיידות בנשק .

*הכינוס במקביל של מרכז מפיי וצמרת הצבא במקביל באה להוכיח למתנגדים שמי שמתנגד הוא "קטן אמונה " ומי שמאמין הוא ממשיך את ה"אתוס" הציוני ויכול לכופף את ההיסטוריה לטובתו

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / בונים את מדינת ישראל במזרח התיכון

עוד דברים מעניינים: