סיכום בתנ"ך: המוסר מכריע את גורל העם – עמוס ד'

סיכום בתנ"ך: המוסר מכריע את גורל העם – עמוס ד'

מתוך: סיכומים בתנ”ך לבגרות – המאבק לחברה מוסרית

עמוס פרק ד' 1 – 3  –  נשות שומרון

בהמשך לחטאים המוסריים של עשירי העם ושופטיו שהופיעו בנבואה של עמוס פרק ב, פונה הנביא בקטע זה אל נשות שומרון העשירות, אשר סימלו בעיניו את השחיתות של החברה בישראל. (לעניות דעתי, זהו קטע ייחודי, ובכלל, פנייה לנשים באופן מיוחד, היא נדירה ביותר בספרות הנבואה). גם כאן, כמו בנבואה הקודמת, מתאר הנביא את החטאים ואת העונש שיבוא בעקבותיהם.

"פרות הבשן" – צרוף יחידאי, בו עמוס מתאר את נשות שומרון כפרות שמנות ובריאות בשר הגדלות בהרי הבשן. (אם כי קשה לחשוב שההשוואה היא לטובת אותן נשים).

גם נשות שומרון נאשמות בכך שהן עושקות את עניי העם, ובכסף שנלקח מן העם בכוח ובדרכי רמייה הן מבקשות מבעליהן לקנות להן יין, לסבוא ולהתהולל. בפס' 2 – 3 מתאר הנביא את העונש לנשות שומרון:

"ונישא אתכן בצינות…" – הביטוי של עמוס לא ברור. יש הרואים כאן רמז לגלות שתבוא במהרה. הנשים יוסעו לאשור בסלים קלועים, ובהמשך הן יובלו בסלי דייג אל הגלות. כלומר אותן נשים יהירות ומושחתות תילקחנה לשבי כמו סחורה בסל, או כמו דגים ברשת. זהו עונש של מידה כנגד מידה.

"ופרצים תצאנה…" גם ביטוי זה של עמוס אינו ברור די צורכו. יש המסבירים כי הנשים יוצאו מהפתחים בחומות ויילקחו במהירות לגלות, שם הן תושלכנה ככלי אין חפץ בו. הביטוי "ההרמונה" גם הוא אינו מובן, אך אין ספק שמשמעותו שלילית.

סיכומים לבגרות בתנ"ך