תרבות פופלרית -הגדרה

תרבות פופולרית – סיכומים: הגדרה של תרבות פופלרית

ראה סיכום קורס מלא: תרבות פופלרית – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

הגדרה של תרבות פופלרית אינה דבר חד משמעי וברור. במובן הפשוט כל תוצר תרבותי הנמצא בתפוצה רחבה (כאן נכנסת גם שאלת ההגדרה של "רחבה") ובייצור והפצה המוניים יכול להחשב כמוצר של תרבות פופולרית. עם זאת, מעבר לנתונים המספריים ישנם גם מרכיבים איכותיים להגדרה של תרבות פופולרית. הקונוטציה של "פופולרית" לעיתים מצלצלת עם "המונית" במובן השלישי של המילה ועם איכויות נמוכות המכוונות אל המכנה המשותף הנמוך ביותר. התפיסה הזו של המונח פופלרי מנגידה את התרבות הפופולרית עם התרבות הגבוהה והאיכותית יותר. עם זאת, מבחינה מחקרית-אקדמית ההגדרה של תרבות פופולרית נקבעת במקרים רבים על פי מספר קריטריונים ובהם מסחור, סוג המדיה בה מופצים תוצרי התרבות, מידת הגלובליזציה של המוצרים ומרכיב הדקונטקסטואליציה המאפיין תוצרי רבים של תרבות פופולרית.

קריטריונים להגדרה של תרבות פופולארית

נציג עתה ארבעה קריטריונים שמהווים רשימה ממצה של המאפיינים העיקריים של  תרבות פופולרית. שלושת הראשונים הם הכרחיים והרביעי הוא אופציונאלי. קריטריונים אלו מהווים את הכלי המחקרי העיקרי להגדרה מהי תרבות פופלרית

  1. מסחור –  "תרבות הרייטינג". תרבות פופולרית היא צורה תרבותית המתקיימת בתוך הקשר כלכלי מובהק –  חלק מתעשייה, ייצור המוני (בנימין), מנגנון שמיועד לעשות כסף כתוצאה מכך היא מושכת למכנה משותף מאוד נמוך. ניתן לבקר אותה גם על כך וגם על זה שהיא משמשת כלי לשעתוק יחסי מעמדות ולייצר תודעה כוזבת (אדורנו והורקהיימר).
  2. מדיה כלי התקשורת ממלאים תפקיד חשוב בהפצה  ובשיווק של תרבות פופולרית. לא כל מה שמופיע במדיה הוא תרבות פופולרית אבל תכנים שאינם מופיעים במדיה אינם פופולאריים. חברה היפר-ריאלית, סימולציה (בודריאר)
  3. גלובליזציה – צורה תרבותית שחוצה גבולות חברתיים ולאומיים. ייתפש כאימפריאליזם תרבותי (אמריקניזציה) מגישה ביקורתית, וכמודרניזציה מגישה פונקציונליסטית (מקלוהן). לעתים, הגלובלי עובר התאמה מקומית (גלוקליזציה; לדוגמה: "מק-שווארמה")
  4. דקונטקסטואליזציה –  העברה מקונטקסט מקורי לחדש כחלק מהפופולריזציה התרבותית, לדוגמה: מדיטציה , יוגה. מקרים אלה מהווים דוגמה לכך שבמעבר מקונטקסט תרבותי אחד לאחר הופכת תופעה שלא הייתה פופולארית לתרבות פופולרית.  מדיטציה היא צורת חיים דתית במזרח והפכה לכלי לשחרור מתחים במערב.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: