פוליטיקה השוואתית: סוגי משטרים

סוגי המשטרים הקיימים

בעבר, היה מקובל למיין את מדינות העולם לשלוש:

 

  1. העולם ה-I – המערב, משטר דמוקרטי.
  2. העולם ה-II – קומוניסטי, משטר טוטליטרי.
  3. העולם ה-III – המדינות המתפתחות, משטרים אוטוריטרים.

כעת, מקובל להבחין בין ארבעה סוגים, כאשר בכל אחד יש תת-אבחנות:

 

1) דמוקרטיה מבוססת (DEMOCRACY ESTABLISHED, CONSOLITATED) – המאפיין המרכזי של הדמוקרטיה המבוססת, הוא שגזר הדין של הבוחר הוא הדרך הלגיטימית היחידה להחליף את השלטון. כל פרק זמן קבוע, מתקיימות בחירות חופשיות והוגנות, במסגרת של תחרות פוליטית המעוגנת בחוקה (יש קביעה ברורה של כללי המשחק). האלמנט, אשר מבחין את המדינות הדמוקרטיות משאר המדינות, הוא העובדה, שהאזרחים במדינות הללו לוקחים את המצב כמובן מאליו; הם לא מכירים בדרך אחרת.

2. דמוקרטיה חדשה – הכוונה היא למדינות, אשר נמצאות בשלבי מעבר ממשטר אוטוריטרי למשטר דמוקרטי. בדמוקרטיה החדשה יש  מספר מאפיינים:

א. הבחירות הן לא הדרך היחידה המוכרת לאזרחים להחלפת השלטון. יחסי הפטרון-קליינט והפנייה לדרך האלימות, שהושרשו במדינות אלו, מציבים מכשול בפני הדמוקרטיה.

ב. שלטון החוק שלהן רעוע; האי-לגליזם והשחיתות, שהיו מקובלים בתקופת העריצות, לא יכולים להעלם ביום אחד. מדובר בתהליך, אשר לוקח זמן רב.

ג. משברים כלכליים הם סממנים ברורים של המדינות הללו, אשר מאופיינות בחוסר יציבות כלכלית, כתוצאה מהתמוטטות של חברות, אשר קודם לכן סובסדו על ידי המדינה. זוהי בעיה קשה, שכן יש קשר ישיר בין דמוקרטיה למצב כלכלי (לא ממש ברור מה קודם למה, אך ברור שיש קשר ביניהם).

ד.  לרוב, מי שהחזיק את העוצמה בעבר עדיין מאיים על המדינה בפוטנציה (גנרלים, שליטים מסורתיים).

דמוקרטיות חדשות יכולות להפוך למבוססות בעיקר אם הן מצליחות להתגבר על המורשת, הן מבחינה תרבותית והן מבחינה מוסדית.

     דוגמא למדינה כזו: צ'ילה – דמוקרטיה יחסית חדשה ומוצלחת, אך לשליט הקודם שלה ומקורביו יש הגנה לעוצמתם ומפני משפט. הצבא בצילה, כתוצאה מחקיקה שהתקבלה במעבר לדמוקרטיה, מוגן מהשלטון האזרחי – מה שמקשה על ביסוס הדמוקרטיה, שכן דמוקרטיה אמיתית מבוססת על כפיפות הצבא לשלטון האזרחי.

3. משטר סמי-דמוקרטי – משטר סמי דמוקרטי הוא משטר המשלב בין אלמנטים דמוקרטיים לאוטוריטרים תחת מבנה קבוע ויציב. חרף העובדה, שבמשטרים אלו השליטים נבחרים על ידי העם, הם מסתייעים בתקשורת מגויסת, ומושלים תוך התעלמות וזלזול בזכויות הפרט, בשעה שהם מוחצים את האופוזיציה ואת מתנגדי השלטון.

    משטרים סמי-דמוקרטים, המורכב ממאפיינים טוטליטאריים ודמוקרטיים גם יחד, נוצרים בד"כ בדמוקרטיות החדשות, אשר לא מסוגלות לבסס את עצמן. מדובר בשלטון יציב, שהוא בד"כ הפתרון היחיד האפשרי, במדינות שבהן דיקטטורה נתפסת כבלתי לגיטימית, אך קשה מאוד לכונן דמוקרטיה, בשל קשיים, שקשה לגשר עליהם (חוסר שוויון בחברה, חוסר בתרבות דמוקרטית, דמויות כוח דומיננטיות, שמסרבות להעלם…).

 

פוליטיקה השוואתית  -סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: