מה זה גזלייטינג? הסבר ודוגמאות

גזלייטינג היא סוג של התעללות פסיכולוגית שבה אדם או קבוצה גורמים למישהו להטיל ספק בשפיות, בתפיסת המציאות או בזיכרונותיהם. אנשים שחווים גזלייטינג מרגישים לעתים קרובות מבולבלים, חרדים ולא מסוגלים לסמוך על עצמם. המונח מגיע מהמחזה משנת 1938 ומהסרט גאזלייט (gaslight) משנת 1944. שם בעל מפעיל מניפולציה על אשתו כך שתחשוב שיש לה מחלת נפש ולשם כך הוא מעמעם את נורותיהם המונעות בגז ואומר לה שהיא הוזה. כך גזלייטינג גורמת לאנשים לאבד את האמון בעצמם או במציאות ולחוש פחד ופגיעות שמגדילים את התלות שלהם דווקא במי שמתעלל בהם ללא ידיעתם.

איך מזהים גזלייטינג

גזלייטינג מתפתחת לעיתים קרובות בהדרגה, מה שמקשה על זיהוי האדם. על פי המוקד הלאומי האמריקאי לאלימות במשפחה, טכניקות שאדם יכול להשתמש בהן כדי להפעיל גזלייטינג על מישהו כוללות:

  • סתירה: בגזלייטינג מסוג זה אדם המפקפק בזיכרונותיו של מישהו. הם עשויים לומר דברים כגון, "אתה אף פעם לא זוכר דברים בצורה מדויקת", או "אתה בטוח? יש לך זיכרון רע” או פשוט לטעון שמשהו שאדם זוכר בודאות בעצם כלל לא קרה.
  • הימנעות: כאשר מישהו מסרב לנהל שיחה. אדם המשתמש בטכניקה זו עשוי להעמיד פנים שהוא לא מבין מישהו כדי שלא יצטרך להגיב אליו. לדוגמה, הם עשויים לומר, "אני לא יודע על מה אתה מדבר", או "אתה רק מנסה לבלבל אותי."
  • טריביאליזציה : זה קורה כאשר אדם מזלזל או מתעלם מרגשותיו של האדם האחר. הם עשויים להאשים אותם ברגישות יתרה או בתגובה יתר כאשר יש להם חששות ותחושות תקפים.
  • הכחשה : הכחשה כוללת אדם שמתיימר לשכוח אירועים או את אופן התרחשותם. הם עשויים להכחיש שאמרו או עשו משהו או יאשימו מישהו במציאת הדברים.
  • הסטה : בטכניקה זו, האדם משנה את מוקד הדיון ומטיל ספק באמינותו של האדם האחר. לדוגמה, הם עשויים לומר, "זה רק עוד רעיון מטורף שקיבלת מחבריך."
  • סטריאוטיפ: אדם המשתמש בטכניקות גזלייטינג עשוי להשתמש בכוונה בסטריאוטיפים שליליים של מינו, גזעו, אתניותו, מיניותו, לאומיותו או גילו של האדם כדי לתפעל אותם. לדוגמא, הם עשויים לומר לנקבה שאנשים יחשבו שהיא לא רציונלית או משוגעת אם היא מבקשת עזרה להתעללות.

אמנם כל אחד יכול לחוות גזלייטינג, אך זה נפוץ במיוחד במערכות יחסים אינטימיות ובאינטראקציות חברתיות בהן יש חוסר איזון בכוח. ראו מאמר נפרד אודות גזלייטינג בעבודה.

להפוך את נפש האדם למקצוע? על לימודי פסיכולוגיה

בטח יעניין אותך גם:

השילוש האפל: ה"סערה המושלמת" של אישיות שצריך להזהר ממנה

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

לשם אינטרס, הנאה או עשיית טוב: אריסטו על סוגי החברים שיש לכם ומשמעותה של החברות

עוד דברים מעניינים: