מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים: מלחמת העולם הראשונה – רקע

מלחמת העולם הראשונה

כאשר מדברים על מלחמת העולם הראשונה, מלחמה זו לדעת רבים סיימה את המאה ה19 וממנה והילך מתחילה המאה ה20. האימפריות שהחלו את המלחמה לא יישארו כפי שהיו.

המצב באירופה, ערב מלחמת העולם הראשונה היה מא דנפיץ. הנסיבות למלחמה נובעות ממצב היחסים במערכת האירופית והעולמית, ערב המלחמה.

הרקע למלחמת העולם הראשונה– החל מאמצע המאה ה19, האופוריה האירופית, תחושת ההגעה לנחלה ולרגיעה שוררת בכל אירופה. העשור של שנות ה60 של המאה ה19 בו גרמניה מתאחדת יוצר מעצמות גדולות- רוסיה, גרמניה, האימפריה האוסטרו הונגרית, בריטניה… ויש סטטוס קוו שבו אירופה מתנהלת ביציבות ע"י הכוחות הגדולים.

בעיות איתן מתמודדת אירופה:

  1. "הילד החולה" של אירופה-בימי הביניים הגיעה האימפריה העותומאנית עד לשערי וורשה (צפון אירופה). אימפריה ענקית שנמצאת בנסיגה הדרגתית ומצטמקת אך משאירה אחריה בעיות בלתי פתורות- לדוגמא- בוסניה שבה קבעה האימפריה חוק שבעלי האדמות יכולים להיות רק מוסלמים, דבר שיצר בעיות בין הבוסנים שהתאסלמו לבוסנים שלא התאסלמו. הצטמצמות האימפריה יצרה שאלה- מי יכנס לוואקום שהיא מותירה? בשנות ה70 של המאה ה19, כשמתנהלת מלחמה בין רוסיה לאימפריה העותומאנית. הרבה מאד לאומים ומדינות מקבלים עצמאות- רומניה, חלקים שלמים מיוון שחוזרים ליוונים ובעשור הראשון של המאה ה20 יש חלקים נוספים של האימפריה שמקבלים עצמאות ושורה שלמה של חלקים שמסתפחים למדינות אחרות. האימפריה מתכנסת בתוך עצמה ונסוגה לכיוון אסיה. סיפור זה יוצר כמה בעיות-
  2. חלק מהשטחים הופכים למדינות עצמאיות קטנות ולא חזקות שזקוקות לסיוע המעצמות.
  3. לרוסים יש אינטרסים לגבי חלקים מהאימפריה -רוסיה רוצה נמל "חם" והשתלטות על העמים הסלאביים שרוצים להתאחד עם "אמא רוסיה" מצפון.
  4. אוסטרו הונגריה- רוצים לבלום את הרוסים, ורוצים בנקודות האסטרטגיות- יוצר מתיחויות רבות.
  5. בין רוסיה ולאוסטרו הונגריה יש גבול ארוך ורצוף לאומים שלא לגמרי ברור לאן הם שייכים- למשל, פולין.

          לסיכום, הנסיגה של האימפריה העותומאנית וכניסת המעצמות האחרות משפיעה על השלווה היחסית שהייתה באירופה.

  1. ביסמארק היה קיסר גדול והוא מודח בשנות ה90 של המאה ה19 ויש שינוי במדיניות בגרמניה שבא לידי ביטוי בלטישת עיניים כלפי אזורים במזרח התיכון ובאסיה. על מנת להיכנס למאבק קולוניאלי על גרמניה לעשות מספר מהלכים:
  2. לנעוץ את הדגל הגרמני בכל מיני מקומות בעולם
  3. להקים צי חזק, גרמני.

ב 1906 הבריטים משיקים ספינה בשם –  DREADNOUGHT- ספינת קרב החזקה והגדולה ביותר בעולם, 18 אלף טון, עם הרבה תותחים, עובדת על נפט ופחם ומוגנת בשריון עבה. השקה זו גורמת להאצת החימוש בעולם- הבריטים ממשיכים לייצר ספינות כאלה, הצרפתים בונים 8 ספינות דומות, יפן בונה 4 ספינות כאלה והגרמנים בונים 13 ספינות שכאלה ואפילו האוסטרו הונגריים שהם מעצה ללא ים, בונים 2 ספינות. מירוץ החימוש הזה מוציא כסף רב ולאור הדמוקרטיזציה הגוברת באירופה יש דין וחשבון שהשליטים והממשלות צריכים לתת לתושביהם על ההוצאות הכלכליות ועל כן היה צורך במלחמה שכן כאשר המלחמה תעמוד ברקע, בחלק גדול מהמדינות יהיה יותר קל לאזרחים לקבל את ניווט כספי המדינה למען התיעוש.

3. העלייה של התנועות הלאומיות הביאה לצורך במלחמה- לאומיות זקוקה למלחמה.

4. העובדה שלא הייתה מלחמה באירופה זמן רב גרמה לתחושת שאננות ולא הייתה תחושה שיש מלחמה בפתח. לא רצו לגרום לאזרחים לחשוש ממלחמה אך מתחת לפני השטח מתחילות להירקם בריתות חשאיות בין המעצמות האירופאיות שבאות להבטיח שאם תהיה מלחמה, הקואליציות יהיו בנויות ואף מדינה לא תהיה מבודדת.

5. המקום שבו הופעלה הספירה לאחור של מלחמת העולם הראשונה היה בבוסניה-באוגוסט 1914 , האמפריה האוסטרו הונגרית היא אימפריה שבה מעל 20 לאומים. כל מה שהחזיק את האימפריה הזו היה הנאמנות לקיסר אך בעידן בו הקיסרויות מאבדות מקסמן, הנאמנות לקיסר מאבדת מכוחה. כאן נכנס לתמונה הנסיך פרנץ פרדיננד המנסה לבנות מערכת שבה מספר מרכזים פוליטיים- מרכז פוליטי בוינה, מרכז בסרייבו ומרכז בבודפסט, על מנת שיוכל לשלוט על האימפריה. הלאומנים הסרביים מתנגדים לגישת הנסיך פרנץ פרדיננד בשל רצונו לתת זכויות יתר לסרייבו וכאשר הנסיך מגיע לסרייבו לביקור, מתרחש ניסיון התנקשות בו נפצעים אנשים רבים והנסיך מחליט לבקר אותם בביה"ח אך בדרך לשם הוא טועה בדרך ומוצא את עצמו מול  בחור בשם גברילו פרינציפ,לאומן סלבי שטען שגם הוא טעה בדרך ומצא עצמו פתאום עם אקדח ביד והדוכס מולו- הוא ירה בדוכס והרג אותו.

האוסטרים חוקרים ומגלים שפרינציפ היה חבר באגודת סתרים לאומנית סרבית בתוך סרייבו שבסיסה יושב בבלגרד בסרביה- ומטרתו לאחד את העמים הסלאביים.

האוסטרים הטילו וטו על סרביה תוך 48 שעות:

–                לשתף פעולה עם האוסטרים בחקירת משפט הרצח.

–                להתחיל בהליכים משפטיים נגד הקשורים ברצח.

–                לשתף פעולה עם האוסטרים בדיכויה המוחלט של התנועה הלאומית הסלאבית.

סרביה לא יכלה לעמוד באולטימאטום הזה.

לסיכום, מה הוביל למלחמת העולם הראשונה?

  1. המטרה שלשמה נכנסו המדינות למלחמה היא השמדת ההגמוניה והתוקפנות הגרמנית. מאז איחוד גרמניה על ידי ביסמארק היא התחזקה ונהייתה מאד תוקפנית והיוותה איום כלפי המדינות סביבה.
  2. הטריגר המיידי למלחמה היה רצח יורש העצר האוסטרו הונגרי
  3. לרוסיה היה אינטרס למנוע את התפשטות האוסטרו הונגריים אל מדינות הבלקן.
  4. רוסיה כרתה ברית הגנה עם סרביה וצרפת ולכן עם רצח יורש העצר היתה רוסיה מחויבת להגן על סרביה.
  5. אירופה בתקופת האימפריאליזם, שולטת על ידי קולוניות בכל העולם ולכן ברגע שנכנסה היבשת למלחמה , כל המדינות שתחתיה הצטרפו בעל כורחן.

ראה גם: רקע טכנולוגי ופוליטי למלחמת העולם הראשונה

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

מלחמה לסיום כל המלחמות: 15 ציטוטים על מלחמת העולם הראשונה

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: