מה הקשר בין דקונסטרוקציה ומכניקת הקוונטים?

הפילוסוף מרטין בובר, בספרו "פני אדם", העיר כי תמונת העולם הפיזיקלית של בני-אדם תמיד נמצאת ביחס לתמונת הקיום שלהם עצמם. כך למשל מעיר בובר איזו מכה הנחית "פטישו של קופרניקוס" כאשר גילה לבני האדם שהם לא מרכז הקיום וכי כדורם הוא זה הסובב את השמש ולא להפך. בדומה, תיאורית היחסות של איינשטיין הנחיתה מכה קשה על מושג האמת המוחלט ובכך תאמה את רוחות הפוסטמודרניזם שהגיעו אחריה.

אחד הנושאים המרכזיים של הפיזיקה כיום הוא התחום של מכניקת הקוונטים, בעוד שבפילוסופיה האירופאית וחקר הספרות נודעת השפעה רבה לתיאורית ה"דקונסטרוקציה" של ז'אק דרידה. למראית עין אין שום קשר בין שתי התיאוריות האלו הנוגעות לתחומי ידע שונים לחלוטין. אולם מבט מקרוב עשוי להראות עד כמה הן למעשה קרובות ואולי לא במקרה מופיעות יחד באותה תקופה היסטורית.

אי ודאות פיזיקלית ולשונית

בין הרעיונות המרכזיים המחברים את הדקונסטרוקציה ומכניקת הקוונטים נמצאים המושגים של אי ודאות וחוסר קביעות. דקונסטרוקציה, כשיטה של ניתוח ביקורתי, עוסקת בחשיפת ההנחות וההטיות הבסיסיות הטבועות בטקסטים ובצורות תקשורת אחרות. גישה זו מאתגרת את הרעיון ששפה וצורות תקשורת אחרות יכולות לספק ייצוג מלא ומדויק של המציאות, ובמקום זאת מדגישה את חוסר הוודאות והאי-קביעות המובנה שתמיד נוכחים בניסיונותינו להבין ולתקשר על העולם.

באופן דומה, מכניקת הקוונטים מבוססת על הרעיון שיש גבולות בסיסיים ליכולתנו לחזות ולשלוט בהתנהגותם של חלקיקים תת-אטומיים, ושתמיד ישנה רמה מסוימת של אי-ודאות ואי-קביעה ברמה הקוונטית. אי ודאות זו טבועה בהתנהגותם של חלקיקים תת-אטומיים, שיכולים להפגין תכונות דמויות גל וגם תכונות דמויות חלקיקים בהתאם לאופן שבו הם נמדדים או נצפו.

בשתי התורות, במילים אחרות, המציאות אף פעם אינה ודאית באופן סופי.

לחשוב מחדש על המציאות

דרך נוספת שבה הדקונסטרוקציה ומכניקת הקוונטים מצטלבות היא בגישתם להבנת הטבע היסודי של המציאות. דקונסטרוקציה מאתגרת את דרכי החשיבה המסורתיות ומעודדת אותנו להטיל ספק בהנחות ובהטיות המעצבות את הבנתנו את העולם. גישה זו דומה לאופן שבו מכניקת הקוונטים מאלצת אותנו לבחון מחדש את ההנחות שלנו לגבי טבע המציאות ברמה הבסיסית ביותר.

לסיכום, בעוד שהדקונסטרוקציה ומכניקת הקוונטים עוסקות בתחומים שונים מאוד, יש ביניהם גם הרבה נקודות משותף ונקודות חפיפה שאולי יכולות לספר לנו משהו על הרגע ההיסטורי בו אנו חיים.

לדעת עוד:

לסלוח על הבלתי נסלח: דרידה ופרדוקס הסליחה

אני, אתה וזה: מרטין בובר ומשמעות הקיום

חשיבה פרדוקסלית – מה זה ולמה כדאי לך להשתפר בה?

עוד דברים מעניינים: