הכל זורם: מהי "זרימה" ואיך משיגים אותה

מה קורה במוח של ספורטאי שמרוכז כל-כולו בניצחון במשחק,  במוח של מטפס הרים שתלוי בין שמיים וארץ או פשוט בזה של ילד שקוע לחלוטין במשחק שלו? בפסיכולוגיה מצב זה נקרא "זרימה" (פלואו, flow) והוא מתאר רגע שבו אדם שקוע ומרוכז כל-כך במה שהוא עושה עד שהכל מרגיש כאילו הוא "זורם" מעצמו. על פי מי שטבע את המונח, חוקר הפסיכולוגיה החיובית מיהאי צ'יקסנטמיהאיי (Mihály Csíkszentmihályi), "זרימה" היא מצב בו כל ההוויה של האדם מעורבת במה שהוא עושה עד שהוא שוכח את עצמו, הזמן טס והוא חש הנאה והתעלות ממה שהוא עושה.

מה זרימה עושה בעבורנו?

המחקר הפסיכולוגי על "זרימה" מתאר אותה בתוך מצב של מיקוד עילאי ומוטיבציה שאינה נגמרת. אנשים שנמצאים במצב זרימה שוכחים את עצמם במה שהם עושים ויכולים לעסוק בו שעות מבלי להרגיש. הם גם יהיו מוכנים להקריב דברים רבים (כולל לאכול ולישון) בכדי להשאר במצב הזה. זרימה מתוארת גם כמוטיבציה פנימית חזקה ותחושת משמעות גדולה שהופכת את מה שעושים לדבר החשוב ביותר בעולם כרגע.

הצד החשוב של זרימה, מעבר להיותה חוויה מענגת, הוא שהיא יכולה להעלות את הפוריות, יצירתיות, יכול למידה והספקי עבודה שלו לפעמים עד מאות אחוזים.

.

איך נראה מצב של זרימה?

על פי צ'יקסנטמיהאיי ישנם מספר מאפיינים מהותיים למצב הפסיכולוגי של "זרימה". אחד הדברים החשובים ביותר על פיו הוא אתגר. משימה ששואבת אותנו לתוכה צריכה להיות כזו שמותחת את היכולות שלנו אך לא חורגת מהן (ראו גם אזור התפתחות מקורב). שנית, המשימה צריכה להיות מתגמלת ובעלת משמעותי ערך בעבורנו. במילים אחרות, זרימה מצריכה מעורבות רגשית ושיהיה לנו אכפת מאוד ממה שאנו עושים.

מאפיינים נוספים של זרימה הם התמקדות מוחלטת ללא התפזרות להסחות דעת. המצב הזה מעניק לאנשים תחושת שליטה על המצב ועל התוצאות של הפעולות שלהם. זרימה היא מצב אינטנסיבי אך מי שנמצא בו חווה גם תחושת שלווה פנימית. אנשים במצב כזה מאבדים את תחושת הזמן כמעט לחלוטין, והם חווים סבל של ממש אם מפריעים להם או מרחיקים אותם ממה שהם עושים. אנשים גם שוכחים את הצרכים הפיזיים שלהם ויכולים ללא לזוז שעות, לשכוח לאכול ולוותר על שינה משום שהם לא מרגישים עייפים.

.

אז איך זורמים?

על פי צ'יקסנטמיהאיי היכולת להכנס למצב של זרימה תלויה בראש ובראשונה במערכת היחסים שלנו עם המשימה שאנו עוסקים בה. כדי שנוכל לשקוע בה ולהתמסר אליה המשימה הזו חייבת להיות מעניינת בעבורנו וחשובה לנו. המשימה גם חייבת להיות מאתגרת בעבורנו אך בדרגה כזו שהיא לא לגמרי אלא רק קצת מעבר ליכולות שלנו.

תנאי מאוד חשוב להשגת זרימה על פי צ'יקסנטמיהאיי הוא ניקוי רעשים חיצוניים ופנימיים. הכוונה היא הסרה של כל משיחי הדעת האפשריים (אנושים ואלקטרוניים) מסביבת העבודה, אך גם ניקוי התודעה מדאגות, מטלות, ספקות וכל סוג אחר של "רעש" רקע תודעתי.

על פי החוקר סטיבן קוטלר, ניתן לשפר את היכולת להכנס למצב זרימה כדבר שבשגרה על ידי שלושה הרגלי חיים קבועים: (1) מדיטציה (אפילו רבע שעה ביום) (2) התעמלות (לפחות חצי שעה ביום ובעיקר עד לנקודה בה אנחנו שוכחים את עצמנו) ו-(3) הכרת תודה על מי ומה שאנחנו שמשפרת לנו את תחושת המסוגלות.


מקורות: Mihály Csíkszentmihályi / Flow: The Psychology of Optimal Experience

Steven Kotler / The Art of Impossible

 

עוד על פסיכולוגיה חיובית:

עוד דברים מעניינים: