פסיכולוגיה חיובית וקארמה טובה

שני מושגים, האחד עתיק מאוד והשני יחסית חדש, מתחברים יחד כדי לגרום לנו לשים לב לאופן שבו אנחנו מתנהלים בעולם ורודפים אחרי חלומותינו: קארמה ופסיכולוגיה חיובית. קארמה, שמקורה בפילוסופיות מזרחיות עתיקות, מציעה שלמעשינו שלנו יש השלכות שמעצבות את החוויות העתידיות שלנו. פסיכולוגיה חיובית, לעומת זאת, מדגישה את החשיבות של טיפוח רגשות וסגולות חיוביות כדי לנהל חיים טובים.

הרעיון של קארמה מלמד שהמעשים והכוונות שלנו יוצרים אדוות במרקם היקום, ומשפיעים לא רק על חיינו אלא גם על חייהם של אחרים. לכל מחשבה, מילה ומעשה שאנו מוציאים לעולם יש השפעה, בין אם היא חיובית או שלילית. עקרון הקארמה מזכיר לנו שאנחנו מחוברים זה לזה, חלק ממשטח קיום גדול יותר שבו כל חוט חיוני למכלול. את הקארמה ניתן להבין לו רק כאחריות שלנו כלפי אחרים או כעיקרון מוסר, אלא כמערכת היחסים שלנו עם המציאות בה אנחנו חיים שיכולה להיות שלילית או חיובית.

פסיכולוגיה חיובית, תחום לימודים מודרני יחסית, מתמקד בחקירת מה תורם לחיים משמעותיים ומספקים. הוא מדגיש את החשיבות של רגשות חיוביים, סגולות וחוזקות בטיפוח רווחה. על ידי טיפוח תכונות כמו הכרת תודה, חמלה, אמפתיה וחסד, אנו לא רק מעשירים את חיינו אלא גם מרימים את חייהם של הסובבים אותנו.

בין קארמה ופסיכולוגיה חיובית

כדי לקשור בין כוחן של הקארמה והפסיכולוגיה החיובית, יש לאמץ את הרעיון שהאכפתיות שלנו צריכה לחרוג מעבר לרווחה האישית שלנו. על ידי הפניית האכפתיות והאדיבות שלנו כלפי כל האנושות וכדור הארץ שלנו, נוכל ליצור השפעה עמוקה על העולם ועל עצמנו. שתי התורות נפגשות במקום בו דאגה לרווחתנו האישית היא למעשה דאגה לרווחתם של אחרים, ואחריות כלפי כל העולם וכל מי שבו, בני-אדם ואפילו בעלי-חיים. להלן כמה דוגמאות לאופן שבו ניתן לטפח גם פסיכולוגיה חיובית וגם קארמה טובה:

אמפתיה וחמלה

אמפתיה וחמלה הן אבני היסוד של הדאגה לזולת, שהיא גם הדאגה לעצמנו. כאשר אנו פותחים את ליבנו להבין את ההתמודדויות והשמחות של יצורים אחרים, אנו יוצרים עולם מחובר ורחום יותר. על ידי הכרה בכך שכולנו חולקים את החוויה האנושית הזו, אנו מטפחים תחושת אחדות וסולידריות שחורגת מגבולות והבדלים.

עשיית חסד

מעשי חסד פשוטים יכולים לעורר תגובת שרשרת של חיוביות. בין אם מדובר במתן יד לאדם זר או תמיכה במטרת צדקה, הפעולות שלנו יכולות לעורר השראה באחרים ללכת בעקבותיו. מעשי חסד אלו מקרינים אנרגיה חיובית ותורמים לרווחה קולקטיבית החורגת מתחומי הפרט.

חיים ברי קיימא

הדאגה לעולם שאנו חיים בו כרוכה גם בניהול של הסביבה שלנו. הקפדה על הצריכה שלנו, הפחתת הפסולת ותמיכה בשיטות ידידותיות לסביבה מוכיחות את המחויבות שלנו לשמר את הפלנטה שלנו עבור הדורות הבאים. המאמצים הקטנים שלנו מסתכמים כדי ליצור השפעה משמעותית בשמירה על משאבי הטבע של כדור הארץ. טיפוח של פסיכולוגיה וקארמה חיוביות אומר דאגה כי החיים שלנו לא באים על חשבון פגיעה באף אחד אחר. צמחונות, למשל, היא גם הסירוב להתקיים מסבלם של אחרים וגם אחריות כלפי ההשלכות האקולוגיות של תעשיית הבשר.

קהילה

חברה אכפתית וחמלה היא חברה שמחבקת גיוון והכלה. על ידי יצירת מרחבים בטוחים לכל האנשים, ללא קשר לרקע או אמונתם, אנו מטפחים סביבה שבה כולם יכולים לשגשג ולתרום באופן חיובי לעולם. קהילה היא מקור לפסיכולוגיה חיובית וקארמה טובה בגלל הקשרים הבינאישיים המיטיבים שהיא מספקת, אך גם בשל התודעה שבה האדם אינו לבד בעולם ואינו דואג רק לעצמו.

לחקור עוד:

הדרך לקארמה טובה על-פי דיפאק צ'ופרה

אמונה חיובית: הקשר בין תפילה ופסיכולוגיה חיובית

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

עוד דברים מעניינים:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה