מה זה פסיכופת ואיך לזהות אותו

המונח "פסיכופת" (לעתים מאוית "פסיכופט") משמש כדי לתאר מישהו חסר רגשות ועכבות מוסריות המתנהל באופן שמתעלם או פוגע בזולתו. בעוד שפסיכופתיה אינה הגדרה או אבחנה קלינית בפני עצמה, רבים מהמאפיינים של פסיכופתיה חופפים לתסמינים של הפרעת אישיות אנטי -חברתית. הפרעות אלו מתאפיינות בשבירה קבועה של נורמות חברתיות וחוסר-התחשבות בזכויות ורגשות של אחרים. לא כל מי שסובל מהפרעת אישיות אנטי-חברתית הוא פסיכופת, אך פסיכופתים רבים סובלים ממנה.

כיצד לזהות פסיכופת?

התנהגות פסיכופתית משתנה מאוד מאדם אחד למשנהו. חלקם עברייני מין ורוצחים. אבל אחרים עשויים להיות מנהיגים מצליחים. הכל תלוי בתכונות שלהם. כמו כן, לא כל מי שיש לו כמה תכונות פסיכופתיות הוא בהכרח פסיכופת (מידה כזו או אחרת שלהן נמצאת ממילא אצל רבים מאיתנו). תכונות המאפיינות פסיכופתים הם:

קסם שטחי: פסיכופתים הם לרוב חביבים על פני השטח. בדרך כלל הם אנשי שיחה טובים, יכולים להיות כריזמטיים ויודעים איך לגרום לעצמם להראות טוב לאחרים

נרקיסיזם ותחושת ערך-עצמי מופרז: פסיכופת נוטה להיות נרקיסיסט ולהערכה מנופחת של עצמו ולתחושת זכאות. הערך העצמי המופרז של פסיכופתים לעתים גורם להם לחשוב כי מותר להם לחיות על פי הכללים של האם ושחוקים של אחרים לא חלים עליהם.

מניפולטיביות ושקרנות: פסיכופת יודע בדיוק מה לומר כדי לגרום לאנשים לעשות את מה שהוא רוצה. הם גם ממש טובים בלשקר ולפעמים עושים את זה באופן פתולוגי. גם אם הם נתפסים הם מחפים על זה בביטחון.

חוסר אמפתיה וחוסר חרטה: פסיכופתים הם לא בהכרח "רעים", אך באמת ובתמים קשה להם לזהות ולהבין רגשות של אנשים אחרים והם יכולים להיות אדישים לחלוטין לסבלם. הם גם לא ירגישו בושה, חרטה או צורך להתנצל בפני מישהו בו פגעו.

רגשות רדודים: פסיכופתים במקרים רבים יפגינו קרירות ואדישות לסביבתם. במידת הצורך הם יכולים לעשות סצנה רגשית, אך רק בכדי לתמרן אחרים ולהשיג את מטרותיהם.

צורך בגירוי ושבירת כללים: פסיכופת במקרים רבות הם אדם שחייב לחיות חיי ריגוש ובשביל זה הוא מוכן גם לשבור את הכללים. היכולת של אנשים כאלו להשאר במשימות קבועות היא נמוכה.

נצלנות: מאחר ופסיכופתים לא ממש מרגישים משהו כלפי אנשים אחרים, אין להם בעיה לנצל אותם. הם במקרים רבים ישתמשו באנשים בכדי להשיג את צרכיהם ויחיו אורך חיים טפילית. הנצלנות של פסיכופתים באה לידי ביטוי גם בתחום המיני והם לא בדיוק בני-זוג נאמנים.

מקורות: ,, Sage Knowledge, DSM-5

ראו גם:

מה ההבדל בין סוציופת ופסיכופת?

עוד דברים מעניינים: