ויקטור פרנקל והחיפוש אחר משמעות החיים

ויקטור פרנקל, פסיכולוג יהודי וניצול שואה, ביסס את כל תפיסת האדם שלו על הרעיון האחד לפיו "חיפוש האדם אחר משמעות הוא המניע העיקרי בחייו של אדם. הדבר החשוב ביותר לרווחתנו הנפשית, טוען פרנקל, הוא תחושה של תכליתו, תוחלת ומשמעות.

בספרו המפורסם "האדם מחפש משמעות" מתאר פרנקל את חוויותיו במחנה הריכוז הנאצי. הספר מתאר את דרכיהם של האסירים להתמודד עם תנאי החיים הקשים במחנה. פרנקל טוען כי אלו שהצליחו למצוא משמעות בחייהם היו מסוגלים להתמודד עם כל הקשיים. מאידך מי שאיבד סיבה לחיות איבד מהר מאוד גם את היכולת להאבק על חייו.

לדברי פרנקל, אל מול קשיים קיצוניים, רק מי שיש לו סיבה להמשיך הלאה יכול להתעלות על הדחף פשוט לשכב ולוותר.

משמעות החיים: יצירה, אהבה וסבל

על פי פרנקל ב-"האדם מחפש משמעות", ישנן שלוש דרכים בהם אנו מוצאים משמעות בחיינו. דרך אחת היא על ידי עבודה יצירתית. במצב כזה אנו מתמסרים לפרויקט הדורש זמן ומאמץ לעבר מטרה עתידית שאכפת לנו ממנה. פרנקל עצמו מספר שלחשוב על עצמו בתור "הפסיכולוג של מחנה הריכוז" עזר לו מאוד למצוא תכלית בעבודתו. פעולה יצירתית לפי פרנקל מקנה משמעות לחיינו משום שהיא מרימה את מבטנו אל עבר העתיד.

הדרך השנייה שמונה פרנקל כדי למצוא משמעות בחיים היא האהבה. לטענתו יחסים של קרבה אינטמית עם זולת יכולים לעזור לנו למצוא משמעות בחיינו גם ברגעים קשים.

הדרך השלישית שמציע פרנקל היא מציאת משמעות בסבל עצמו. בעבור פרנקל אם יש משמעות בחיים אזי בהכרח יש גם משמעות בסבל, וכנתונים לו משמעות ניתן לשאת אותו.

לסיכום, משמעות החיים על פי פרנקל היא המשמעות שאנחנו נותנים להם, ומי שיש לו משמעות יכול להתמודד עם כל אתגר.

מתעניינים בלימודי פסיכולוגיה? התחילו כאן

ראו גם:

האדם נושע על-ידי האהבה ובאהבה: ציטוטים יפים של ויקטור פראנקל

10 מנגנוני הגנה פסיכולוגים ואיך הם משמשים אותנו

סארטר על ה-"אמונה הרעה" שמונעת מכם להיות מי שאתם

עוד דברים מעניינים: