קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

בכדי להצליח בתחום מסוים, למשל הייטק, הרבה פעמים לא מספיק רק להחזיק בידע הרלוונטי, למשל לדעת לתכנת, ופעמים רבות צריך משהו נוסף. המשהו הנוסף הזה כולל דרך מסוימת של חשיבה, התנהגות, דיבור, השקפות, הנחות יסוד שקופות וכל דבר עד לסגנון לבוש שהופכים מישהו ל"חלק" מחברה מסוימת. כך, הסיכוי של מישהו להתקבל לעבודה בתחום מסוים, ואף להצליח בה, היא אם הוא מזוהה כאחד "משלנו". והוא מזוהה כאחד משלנו אם הוא מציג את מאפייני הסגנון "שלנו" ויכול להתאים את עצמו לאופן בו "אנחנו" עושים דברים.

בין הביטוס והון תרבותי

אחד מהסוציולוגים המשפיעים ביותר במאה העשרים, פייר בורדייה, מכנה את המערך הזה של תכונות שנותנות לאדם יתרון חברתי בשם "הביטוס", ואת היתרונות שהוא מקנה בשם "הון תרבותי". הון תרבותי מתייחס לסוגים של נכסי תרבות המשרתים עמדה חיובית בחברה. דוגמאות להון תרבותי הן השכלה, ידע, מיומנויות והתנסויות תרבותיות שיש לאדם ומעניקות לו יתרון בחברה. צורות הון אלה יכולות לעבור מדור לדור, והן יכולות לספק לאנשים גישה להזדמנויות ולרשתות חברתיות שאינן זמינות לאחרים.

רעיון ההביטוס של בורדייה, לעומת זאת, מתייחסת למבנים ולנטיות הנפשיות שאנשים מפתחים כתוצאה מהסוציאליזציה וחוויותיהם. זה כולל את האמונות, הערכים, העמדות ודרכי החשיבה וההתנהגות שלהם המעוצבים על ידי הסביבה החברתית שלהם. לפי בורדייה, המבנים והנטיות הנפשיות הללו מופנמים והופכים לטבע שני, מה שמאפשר לאנשים לנווט בעולמם החברתי בקלות.

יחד, הון תרבותי והביטוס מספקים מסגרת להבנה כיצד יחידים וקבוצות ממוקמים בחברה וכיצד הם משחזרים את ההיררכיה החברתית הקיימת. בורדייה טען כי הון תרבותי והביטוס הם גורמי מפתח של ניידות חברתית ואי שוויון, וכי יש להם תפקיד מכריע בשמירה על מבני כוח קיימים.

דוגמאות

לדוגמה, אנשים שזכו להון תרבותי רב דרך חינוך איכותי יכולים לסגל לעצמם את ה-"הביטוס" הנכון בכדי להצליח בתחומים שונים. כך לאדם שלמד בבית-ספר שרבים מבוגריו מתקבלים ליחידות איכותיות בצבא נמצא בעמדת יתרון, ללא קשר לאיכויותיו האישיות, בקבלה ליחידות האלו. היכולת של סטודנט לקבל מלגת לימודים גבוהים תלויה ביכולת שלו לדעת מה הם הדברים הנכונים לכתוב בטפסים ומה כדאי לומר בראיון ואפילו כיצד להתלבש אליו. מצד שני, מי שמגיע מהקשר חברתי בו אין אנשים שהולכים ליחידות מבוקשות, הייטק ולימודים אקדמיים, חסר את ה-"הביטוס" הנכון כדי לפרוץ את המחסומים בינו ובניהם.  התיאוריות של בורדייה מציעות הבנה עמוקה של התפקיד שמשחקת התרבות בעיצוב חיינו. הוא מזכיר לנו שלחוויות שלנו ולסביבות החברתיות שלנו יש השפעה עמוקה על מי שאנחנו ומה אנחנו יכולים להשיג.

ראו גם:

סוגי ההון: 11 דרכים שונות להיות עשיר

המחירים והסכנות של אי שוויון כלכלי

למה טעם טוב שווה הרבה כסף?

בודהה על כך ששום דבר אינו קבוע

בודהה על איך נוכל להשתחרר מהסבל של חיינו אם רק נצליח להבין ששום דבר הוא לא קבוע ושהכל משתנה ונגמר, כולל אנחנו

מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות

אוסף מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות מכיוון שונים: מוטיבציה בעבודה, בחינוך, ללמידה ועוד. משפטי מוטיבציה וציטוטים ולהצלחה, מחקרים והרצאות

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו