דעות פילוסופים אודות המהפכה הצרפתית

דעות פילוסופים אודות המהפכה הצרפתית

מתוך: חברה, פוליטיקה ותרבות בעידן החדש

מספר רב של הוגים בני זמנה של המהפכה הצרפתית ואחריה התייחסו בצורות שונות למשמעויות שלה:

אדמונד ברק: אדמונד ברק תמך במהפכה האמריקאית , טען שמה שהמתיישבים רצו זה להחזיר את הזכויות שלהם , באותה מידה שהוא תמך באמריקאית , הוא תקף את המהפכה הצרפתית , הטיעון שלו היה למעשה המשטר הישן בצרפת הוא אינו גרוע אלא טוב בנסיבות הקיימות . הוא טען שהמשטר עמד במבחן הזמן והיה טוב לאוכלוסייה בנסיבות מסוימות , הוא טען שקבוצה מסוימת אנוכית התנכלה לכנסייה , בהשפעה מוחות פילוסופים שרצו לבנות משהו חדש . התפיסה של ברק היא שאם אתה הורס משהו ורוצה לבנות משהו חדש אתה תגיע למבוי סתום , הוא כתב את ספרו ב-1791 בראשית המהפכה הצרפתית, אז אל היה ידע לאיזה כיוון היא תנוע , הוא חזה את המהפכה ואמר שהיא תוביל להוצאת המלך להורג ( מה שקרה ב-1793 ) , הוא חזה שזה יוביל לשלטון טרור שיופל ע"י טרור נגדי  שבסופו של דבר יוביל לדיקטטורה צבאית , שבא לידי ביטוי בשלטון של נפוליאון , התיאור שלו היה מדויק ברק האמין שאם אתה מסיט את ההיסטוריה ממסלולה אז בסופו של דבר תגיע לדרך ללא מוצא . ראה גם: אדמונד ברק על המהפכה הצרפתית.

אלכסיס דה טוקוויל : אלכסיס דה טוקוויל היה איש המאה ה-18 , כתב ספר מאוד מפורסם על הדמוקרטיה באמריקה , הוא העריץ את המשטר האמריקני והגיע למסקנה שצריך להיזהר מהרוב הכל יכול , הוא קרה לזה בשם "עריצות הרוב" , הוא טען כי חברה דמוקרטית צריכה להגן על המיעוט . התפיסה הצרפתית שלו היא מה שחשוב , הוא קיבל את התפיסה של ברק שאומרת שהפילוסופים הם בעלי חשיבות בערעור המשטר המונרכיסטי , אבל הוא האמין כי זוהי מהפכה של רוב העם בשל התנאים שחיה בחברה הצרפתית , התנאים שהוא דיבר עליהם היא משטר עריץ ורקוב שדרש תיקונים .הנקודה החשובה אצלו היא כאשר לואי ה-16 החל בשורה של תיקונים , רשת סוציאלית מן הטובות באירופה , רשת כבישים מן הטובות באירופה , בנייה מואצת בפריז עצמה , ביטול עינויים , אם כל אלו התקיימו הוא העלה את השאלה מדוע יש מהפכה ? המהפכה לא צריכה לבוא בנקודת השפל אלא בנקודה שמתחילים לעלות בה למעלה , אם נשווה זאת לעלייתו של מוסוליני לשלטון – היא לא באה ברגע השפל אלא ברגע שאיטליה החלה בתיקונים כלכליים ובשיפור הכלכלה , התיקונים של לואי ה-16 פתחו את העיניים לציבור והראו שהמצב יכול להיות הרבה יותר טוב והוא צריך להיות כך ומהר  בצרפת בניגוד למדינות אחרות , בני אדם נהנו מיתר שגשוג ולכן ההסדר הפיאודלי נראה בעיניהם כהסדר שחובה לשנות אותו , ולכן החברה שנהנתה משגשוג יתר פתחה את עיניה .

פראטו: איש המאה 19-20 , "חוק האליטות" – החברה בנויה על אליטה עולה ואליטה יורדת , כל ההיסטוריה האנושית היא מאבק בין אליטות , האליטה עליונה מתחילה להירקב , אז אם היא מבינה את המצב היא צריכה לפנות את מקומה בצורה מסודרת ולתת לאליטה חדשה לעלות , אם היא לא עושה זאת אז האליטה המנוגדת יכולה להשתמש בכל אמצעי ( גם אלימות ) בשביל להדיח אותה מהשלטון . בהקשר למהפכה הצרפתית נגיד שהמעמד השלישי צריך לפנות את המעמד השולט ממקומו .

מרקס ואנגלס : מרקס ואנגלס הם מאבות הסוציאליזם והמרקסיזם , באים ואומרים שלמעשה זוהי השתלטות של אנשי עסקים בורגנים , מתוך שיקולים אנוכיים אך זהו כורח היסטורי , הם טענו שההיסטוריה פועלת באופן קבוע  ( דטרמיניזם ) והאנשים הם כלי בידי ההיסטוריה , ההיסטוריה היא של מנצל ומנוצל רק עם שמות שונים ( עבד-אדון , וסל-סניור , פועל-בורגני ) . הם  טענו שעכשיו המעמד הפועלי ידיח את הבורגנים מהשלטון מה שיוביל לפרולטוריון ובסופו של דבר לסוף עידן המנצל-מנוצל .

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: