עידן המהפכות: המהפכה האמריקאית

המהפכה האמריקנית ( 1776 ) בה השתחררו המושבות האמריקאיות מהשלטון הבריטי סימנה את יריית הפתיחה של עידן המהפכות.

לאחר גילוי אמריקה מתיישבים ראשונים הגיעה לעולם חדש , רוח חדשה , ניתוק מן העולם הישן , לא היו רדיפות דתיות . מתחילת המאה ה -16 התחילו להיווצר מושבות ( 13 המושבות ) שמה שאפיין אותם זה שלא היה ביניהם קשר של גבולות , אל מה שאיחד אותם זה היה השפה והקשר עם הבריטים , לא היה מטבע אחיד , יכלו להיות סכסוכים . כלומר המושבות ראו את עצמם כחלק מן הכתר אבל כל מושבה הייתה בעצם בפני עצמה . לרוב הויכוחים היו על מיסים .

מהמאה ה – 18 התחילו להיכנס אלמנטים אנטי אנגלים , הגירה של שוודים , גרמנים , סקוטים , אם נסתכל מבחינת הבריטים אז קודם כל לא הייתה אחדות בין המושבות , בתקופה הזאת אף אחד לא העלה על דעתו שתיווצר איזה אחדות בין המושבות . אבל הבריטים הסתכלו על המושבות כעסק כלכלי מכניס , היה מעבר של אוניות בין ארה"ב ובריטניה , היה יבוא ויצוא , הבריטים לא נתנו למושבות להקים תעשייה .

זוהי הייתה תקופה של מהפכה תעשייתית . באנגליה באמצע המאה ה – 18 , 10,000 חיילים היו שם מתוך אוכלוסיה של 7 מיליון , זה לעומת 2 וחצי מיליון מתיישבים המפוצלים במושבות . המצב מתחיל להשתנות במלחמת 7 השנים ( מלחמת האינדיאנים נגד הצרפתים ) , היא הייתה מלחמה אירופאית שהועתקה אל היבשת האמריקאית , והיא נקראת כך משום שהאינדיאנים לא אהבו את האנגלים ובמיוחד את הצרפתים . היא הסתיימה ב – 1763 , כל האזורים ממזרח למיסיסיפי עברו לאנגלים , בנוסף גם קנדה עברה לשלטון אנגלי , מלחמה זו הביאה להתאוששות כספית משמעותית של האנגלים בשתי החזיתות ( אירופה ואמריקה ) .

וכך נוצר משהו מעניין : מי שנשא בעול השמירה והלחימה היו המתיישבים האמריקאים , וכך החלה להיווצר אצלם תחושה שהם יכולים להגן על עצמם , נוצרה תחושה של אחדות שעכשיו התושבים יכולים להגן על עצמם ולא צריכים את האנגלים , נוצרה תחושה של ביטחון . האוצר הבריטי התרושש בגלל המלחמה . הרוח החלוצית המדוברת , תחושת החופש , הובילו לכך שתמיד היה רצון לדהור לכיוון המערב . החניקה של הבריטים הגרועה ביותר הייתה בכך שהם הכבידו את עול המיסים .

תוצאת המהפכה האמריקאית הייתה עליונותו של הפרלמנט , אם הכתר מטיל מיסים אז עלולה לבוא מהפכה כנגדו , הבריטים הטילו כנגד האמריקאים מיסים שלא ניתנו לתשלום . תומס פיין ( 1737-1809 ) כתב ספר בשם "השכל הישר" , הוא מתאר שמהממשלות מקבלות את הסמכות מהסכמת העם , לא יכולה להיות ממשלה ללא הסכמת העם , אם המתיישבים לא מסכימים לסמכות אז יש להם זכות טבעית להקים , התיישבות משל עצמם .

"לא יכולה להיות נחת ללא חירות , לא יכול להיות חירות ללא ביטחון לרכוש" , אנגליה לא יכולה להטיל על המתיישבים האמריקאים מיסים , ללא הסכמתם . הם אינם יכולים למנוע מהם מימוש של האושר שלהם , האנגלים ראו את מתיישבים אלו כמורדים , אך הם ראו עצמם כפועלים לפי זכויותיהם הטבעיות .

אדמונד ברק הצדיק את המהפכה הזו מכיוון שהאמריקאים באים לדרוש את הזכויות שנשללו מהם , הם עושים מה שעשו האנגלים ( 1688 ) לפני כן , הוא בא ומוכיח שאלו זכויות שהיו קיימות . זכויות כאלו אם הם לא מוענקות לנו , יש לאמריקאים ליצור את ממשל . מסיום מלחמת 7 השנים ישנו בעצם ויכוח אם להטיל מס על האמריקאים או לא .

השיא הגיע כשהחליטו להטיל מס על התה ( 1773 – מסיבת התה של בוסטון ) , זאת אומרת נוצרה תחושה שהבריטים מחליטים בלי לשאול אף אחד , ונוצר מצב של מרד נגד הבריטים . ההחלטה למעשה הייתה כינוס פעם ראשונה של כל המושבות , החליטו על מפקד שיהיה מפקד כל המושבות שהוא ג'ורג וושינגטון מתוך מגמה להביא לניתוק מן הכתר , אבל עדיין הם אינם חושבים על ארה"ב פדרלית , אלא שכל מושבה לאחר הניתוק תחזור להיות בנפרד . הם דיברו על כך שאנגליה לא יכולה לקחת את החירות .

לכן ב – 1776 ( 4 ביולי ) הכריזו על עצמאות , ששואבת את רעיונותיה מאבות ההשכלה ובמיוחד מלוק, כל הביסוס הוא פילוסופי . לוק נחשב כאבי האומה האמריקנית . הממשל האמריקני לבסוף הוא תוצר של כמה אלמנטים יחד . הייתה פה תולדה של רעיונות ההשכלה , מבחינת האמריקנים זוהי האפשרות לבטא את הזכויות הטבעיות . תומס פיין אומר שאין מטרה נעלה יותר מזאת , בני אדם ברחו מהרדיפות באירופה ואנגליה רודפת אותם גם באמריקה . אם מדברים על התפיסה האמריקנית, אנו סבורים שאמיתות אלו ( שבני האדם נולדו שווים ) מובנות מאליהם ( אך לא שחורים , נשים ואינדיאנים ) . ב – 1861 התחילה מלחמת האזרחים עקב אי שוויון זה .

זוהי למעשה הייתה התפיסה של לוק ( לפי ספרו שכתב ב – 1690 "ממשל של נציגים" – שם הוא מדבר על כך שהאדם נולד עם זכויות טבעיות , וזכותם של האזרחים להביא לחילוף שלטון ) .

המלחמה של המהפכה האמריקאית הסתיימה ב – 1783 בחוזה פריז ( האנגלים נכנעו והכירו בעצמאות של האמריקנים )  , עדיין לא הייתה ארה"ב ושלטון פדרלי , המתיישבים רצו ליצור שלטון חדש מרכזי שיוכל להילחם נגד האינדיאנים או נגד אנגליה אם הם יחזרו .

בסוף ב – 1787 הוחלט על קיום של משטר פדרלי שנקרא ארה"ב של אמריקה , ששם החליטו שהשלטון המרכזי יעסוק במדיניות חוץ, כספים, קולוניזציה, וליצור שני בתי קונגרס : סנאט ובית נבחרים . כל חוק, מינוי שופט, מלחמה היו מקבלים אישור של שני בתי הקונגרס , החוקה האמריקנית התעצבה סופית ב – 1789 . מלחמת האזרחים באמריקה היא כדי לשמר את הברית

ראו גם: מלחמת העצמאות והמהפכה האמריקאית

מתוך: חברה, פוליטיקה ותרבות בעידן החדש

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: