מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: מהי פסיכולוגיה?

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: מהי פסיכולוגיה?

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה 

מהי פסיכולוגיה?

מדע לימודי ההתנהגות והתהליכים הנפשיים. שורשי הפסיכולוגיה ראשיתם אצל הפילוסופים ביוון העתיקה. פילוסופים כסוקרטס , אפלטון ואריסטו העלו שאלות כגון מהי מודעות? האם קיימת בחירה חופשית ? השאלות הללו מתמודדות עם אופי הנפש והתהליכים הנפשיים. שאלות פסיכולוגיות אחרות המתמודדות עם הגוף וההתנהגות (פסיכולוגיה ביולוגית) ראשיתן בהיפוקרטס "אבי הרפואה".

ויכוח תורשה-סביבה (Nature-Nurture Debate):

ויכוח טבע-סביבה עוסק בשאלה האם היכולות האנושיות הן נרכשות או מולדות.

  • הגישה התורשתית (nature) טוענת כי לאדם יכולות מולדות.
  • הגישה הסביבתית (nurture) טוענת כי לסביבה יש השפעה קריטית כי האדם נולד "טאבולה ראסה" והידע נרכש דרך חוויות ואינטרקציות בעולם. אנחנו לא נולדים עם רעיונות ויכולות, המוח שלנו מלא ברעיונות שנוצרו דרך החושים שלנו.

סוגיית גוף ונפש:

  • גישה דואליסטית – גוף ונפש שני דברים שונים (דה-קרט).
  • גישה מטריאליסטית – כל המצבים המנטאליים הם בעצם דפוסי פעילות במח. זוהי הפסיכולוגיה המודרנית.

שתי גישות התייחסות לפסיכולוגיה כמדע של החוויה המודעת:

  • סטרוקטורליזם– אנליזה של מבנים נפשיים. בהשפעת התפתחויות בכימיה ובפיזיקה שהצליחו לפרק מבנים מולקולרים לאטומים, פסיכולוגים ניסו לבודד מרכיבים נפשיים המרכיבים חוויות מורכבות דוגמת טעם הלימונדה (תפיסה) לתחושות כגון: מתוק, מר, קר.
  • פונקציונליזם– הדרך בה פועלת הנפש. מתרכז בחקירת הדרך בה פועלת הנפש כך שאורגניזם יוכל להסתגל לסביבתו ולתפקד בה. עניין זה נבע מפרסום תורת האבולוציה של דרווין. נטען כי התודעה התפתחה רק משום ששרתה מטרה מסוימת בהנחיית הפעולות של הפרט. הפונקציונליסטים טענו כי כי יש לבחון את ההתנהגות הממשית.

בשנת 1920 הוחלפו שתי הגישות בשלוש אסכולות חדשות: ביהביוריזם , גשטלט ופסיכואנליזה

  • ביהביוריזם (Behaviorism)– אחת מהגישות הכי משמעותיות בפסיכולוגיה. ייסד אותה ווטסון. הגישה הביהביוריסטית אומרת שההתנהגות זו תוצאה של התניה והסביבה מעצבת את ההתנהגות ע"י חיזוק הרגלים מסוימים. stimulus-response (sr) psychology
  • גשטלט (Gestalt Psychology)– פירוש המילה בגרמנית זה "תבנית" או "מבנה", כאשר הדבר שעומד בראש הגישה הזאת זה תפיסה. מה שאנחנו בעצם רואים מושפע מהרקע שבו הדבר מופיע. השלם שונה מסכום חלקיו מכיוון והוא תלוי ביחסים שבין החלקים. הגשטלט התעניין גם בתפיסת תנועה צבעים וגודל, יכולות למידה, זיכרון והתמודדות עם פתירת בעיות. זה היה הבסיס למחקר הנוכחי בפסיכולוגיה הקוגניטיבית.
  • פסיכואנליזה (Psychoanalysis)– היא גם תיאוריה של אישיות וגם שיטה של פסיכו-תרפיה, שהגה זיגמונד פרויד. במרכז התיאוריה של פרויד הקונספט של מושג ה"תת מודע". המחשבות, גישות, דחפים, שאיפות, מוטיבציות ורגשות שאנחנו לא מודעים אליהם. . פרויד השתמש בשיטה של " אסוציאציה חופשית" , כדרך ביטוי לתת מודע.

התפתחויות מאוחרות יותר בפסיכולוגיה של המאה ה 20 :

הפסיכולוגיה עד מלחמת העולם השנייה נשלטה ע"י הביהביוריזם. לאחר המלחמה ובעקבות התפתחויות טכנולוגיות, שוכתבו נושאים רבים ל"מודלים של עיבוד מידע" ( התייחסות לאדם כאל מעבד מחשב). התפתחויות נוספות הושפעו מבלשנות– המבנים המנטליים הנדרשים ללימוד שפה. אלו, בשילוב עם נוירופסיכולוגיה, יצר גישה קוגניטיבית לפסיכולוגיה, וזו הורחבה לתחומים נוספים כולל הנעה, תפיסה אישיות ופסיכולוגיה חברתית.

ראה גם: לימודי פסיכולוגיה

 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: