מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: טבע או סביבה, גירוי ותגובה

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: טבע או סביבה, גירוי ותגובה

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

האם האדם הוא תוצאה של הטבע או הסביבה?

בראשית המאה היו כל מיני תיאוריות על רכישת השפה. אם ילד גדל באי בודד, ומוצאים אותו בגיל 10 ומבייתים אותו אצל משפחה מאמצת, האם הוא ירכוש שפה? הילד לא ירכוש שפה. עד גיל שנתיים או שלוש הילד קולט שפה, וזה השלב הקריטי. אם פספסת את השלב הקריטי, זה בלתי הפיך. שאלה: למה ילד הולנדי לומד הולנדית וילד סיני לומד סינית?

עפ"י חומסקי– (טבע) טוען שכל ילד נולד עם תבנית מסוימת שנמצאת בתוך המוח, ולתינוק יש את היכולת ללמוד כל שפה. ברגע שהמוח משתמת בתבנית מסוימת ועושה בה שימוש, אזי התבניות האחרות נדחקות אחורה ולא נעשה בהם שימוש.

עפ"י ויגולסקי– (סביבה) טוען שכל דבר תלוי בסביבה. ילד ששומע מגיל 0 סינית ילמד סינית בגלל הסביבה שלו.

מחלת נפש– דיכאון. האם האדם הוא בדיכאון בגלל חומר כימי במוח, ביולוגי\גנטי? לעומת זאת יש שיגידו שאדם בדיכאון כי פיטרו אותו מהעבודה, ואז הוא חסר ביטחון ומדוכא לפני כל ראיון עבודה. אין לו שום בעיה במוח, זה בא מהסביבה.

שאלה זאת- האם הסביבה היא הדומיננטית בקביעת התשוקות, הרצונות והאופי או הטבע? זוהי שאלה מהותית וחשובה בפסיכולוגיה.

אפשר לשאול את אותה השאלה לגבי הטיפול באותה בעיה. אם הדיכאון נקבע ממשהו סביבתי, כדאי לטפל בה באופן סביבתי. אם הבעיה היא משהו פיזי, חומר ביולוגי שחסר, רצוי לטפל בצורה של כדור להשלים את החסר.

הקשר בין גירוי לבין תגובה

זוהי שאלה מרכזית נוספת שעסקה בה הפסיכולוגיה.

הפסיכולוגיה מנסה לנבא התנהגות. מורה בבי"ס שרוצה לחנך את תלמידיה, אם היא תהיה נוקשה איתם האם זה יוביל לתגובות הרצויות? או שאולי אם תהיה רכה ותלווה את תלמידיה זה יוביל אותה לתוצאות הרצויות? אם כך, מהם הגורמים שמשפיעים על הגירוי כדי שהתגובה המנובאת תתבצע?

למה כשנופל לאדם טוש על הרצפה, הוא מיד מתכופף ומרים אותו? התנהגותו צפויה למראית עין.

ישנם פסיכולוגים שיטענו כי התגובה לא קשורה לגירויים. אדם מונע מדחף פנימי ולא נתון לגירויים חיצוניים. זו גישה שפרויד לדומה החזיק בה. שהכול מולד.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: