מה זה דטרמיניזם?

פירוש המושג דטרמיניזם הוא הטענה הפילוסופית לפיה כל אירוע, החלטה ופעולה נקבעים סיבתית על ידי שרשרת בלתי פוסקת של התרחשויות קודמות. כלומר, כל מצב עניינים קיים הוא תוצאה של מצב עניינים קודם, ולכן למעשה קבוע מראש). זה לא בהכרח אומר שלבני אדם אין בחירה במעשיהם והשפעה על העתיד (עמדה המכונה פטאליזם), אלא שמידת השליטה שיש לנו על עתיד חיינו תלויה באופן בלתי-נפרד בעבר ובהווה שלנו. אם לוקחים את המחשבה הדטרמניסטית אל הקצה אז כל פעולה שאנחנו עושים, כולל הדגנים שאכלנו הבוקר, היא תוצאה ישירה של המפץ הגדול או בריאת העולם (תלוי את מי שואלים), ולכן נקבעה כבר אז.

אמונה בסיבתיות של הטבע (שהיא אמונה בפיזיקה ובמדע) גוררת תמיד מידה כזו או אחרת של אמונה בגורל קבוע מראש. שאלת הנפש נעשית משמעותית מאוד שכן אם אנחנו רק אוסף חומרי של תגובות כימיות הרי שאנחנו כפופים לאותם חוקים דטרמניסטיים כמו שאר הטבע, ואין באמת רצון חופשי. אם אנחנו מאמינים כי התודעה או הנשמה הן מהויות נפרדות מהגוף החומרי, אז קל הרבה יותר לדבר על חירות אנושית. ישנה גם טענה כי אם הדטרמיניזם נכון, אז אין שום משמעות למוסר ואתיקה ולמעשה לא ניתן לשפוט אף אחד על מעשיו.

היסטוריה קצרה של רעיון הדטרמיניזם

המחשבה כי הכל קבוע מראש וחיינו נשלטים על ידי כוחות חזקים מאיתנו מלווה כמעט כל מסורת רוחנית ופילוסופית. תורות מזרחיות כגן בודהיזם מציעות להבין את המציאות ואת עצמנו כמערך של התניות הדדיות ומבני סיבה-ותוצאה. פילוסופים יווניים קדומים (המכונים האטומיסטים) ראו את העולם כלא-יותר ממשחק גומלין בין אטומים, וכל השאר אינו אלא אשליה. גם הפיזיקה המודרנית של ניוטון דימתה את המציאות לשולחן ביליארד בו הכדורים (אנחנו) פוגעים זה בזה. במאה העשרים התערער הרעיון של דטרמיניזם פיזיקלי עם הופעתה של תיאוריית הקוונטים הטוענת למימד של אי-ודאות בכל תהליך דינמי. המחשבה הדטרמניסטית הגיעה גם לפסיכולוגיה המודרנית עם תפיסות כמו זו של פרויד לגבי התהליכים שמעצבים את האישיות שלנו.

סוגי דטרמיניזם

דטרמיניזם סיבתי הוא האמונה שאירועים עתידיים מתחייבים מאירועי עבר והווה בשילוב עם חוקי הטבע . לפיכך, לכל האירועים יש סיבה ותוצאה והשילוב המדויק של אירועים בזמן מסוים מביא לתוצאה מסוימת.

דטרמיניזם סביבתי הוא הדעה שהסביבה הפיזית , ולא התנאים החברתיים, קובעת את התרבות.

דטרמיניזם ביולוגי הוא הרעיון שכל התנהגות, אמונה ותשוקה קבועים על ידי המערכת הגנטית שלנו ואינם ניתנים לשינוי.

דטרמיניזם חברתי או תרבותי הוא העמדה לפיה זו החברה והתרבות שלנו שמעצבת את חיינו, את מי שאנחנו ואת הבחירות שלנו.

דטרמיניזם פסיכולוגי טוען כי כל מעשינו אינם אלא תוצאה של מבני הנפש או ההתניות ההתנהגותיות שלנו.

דטרמיניזם דתי או תיאולוגי הוא האמונה שיש אלוהים שקובע את כל מה שבני אדם יעשו, הוא יודע את מעשיהם של בני אדם מראש ומכוון אותם.

דטרמיניזם קיומי הוא העמדה לפיה הדבר היחידי שקבוע בעולם ונגזר עלינו מראש הוא החובה לבחור בעצמנו מה לעשות ולאן ללכת.

דטרמיניזם לוגי הוא התפיסה שכל הטענות , בין אם לגבי העבר, ההווה או העתיד, הן נכונות או שגויות . אז נשאלת השאלה כיצד בחירות יכולות להיות חופשיות, בהתחשב בכך שמה שעושים בעתיד כבר נקבע כנכון או לא נכון בהווה.

דטרמיניזם טכנולוגי הוא עמדה היסטורית לפיה התקדמות טכנולוגית קובעת את גורלה של האנושות.

ראו גם: דטרמיניזם רך מול קשה

להרחיב את התודעה:

6 בעיות פילוסופיות שישאירו אתכם ערים בלילה

ג'ון סטיוארט מיל על סכנות הקונפורמיות ולמה חשוב להיות אינדיבידואל

חשיבה פרדוקסלית – מה זה ולמה כדאי לך להשתפר בה?

מוסריות שברירית: מרתה נוסבאום על אי-ודאות בבחירות אתיות

פסיכולוגיה חיובית וקארמה טובה

מה הקשר בין הרעיון העתיק של קארמה לבין התורה המודרנית של פסיכולוגיה חיובית? ואיך לדאוג לעצמנו זה בעצם לדאוג לכל העולם

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

עוד דברים מעניינים: