מחקר: למה המרדף אחר האושר רק מרחיק אותנו ממנו

"לעולם לא תהיה שמח אם תחפש אחר משמעות האושר. לעולם לא תחיה אם תחפש את משמעות החיים" (אלבר קאמי)

 

כולם רוצים להיות מאושרים, אך אלו מאיתנו שמחפשים את האושר, רודפים אחריו, ומקווים להשיג אותו בכל דרך אפשרית עלולים דווקא להרחיק את עצמם ממשאת נפשם, במה שנקרא פרדוקס האושר.

מחקר שנערך על ידי איריס מאוס ועמיתיה מעלה שאלה מטרידה: האם הדגשת יתר של חשיבות האושר יכולה למעשה להפחית את רמת האושר שלנו? התשובה, מסתבר, היא כן. החוקרים גילו שאנשים שמייחסים חשיבות רבה מדי לאושר נוטים להיות פחות מאושרים, במיוחד במצבים שאמורים להיות משמחים. המרדף אחר האושר, כך מסתבר, יכול בעצם להרחיק אותנו ממנו.

 

ציפיות גבוהות, אכזבות גדולות

כאשר אנחנו שמים את האושר בראש הציפיות שלנו אנחנו מפתחים ציפיות גבוהות מאוד לגבי איך אנחנו אמורים להרגיש. אם המציאות לא עומדת בציפיות הללו, אנחנו מתאכזבים. וכשאנחנו מתאכזבים, אנחנו מרגישים פחות מאושרים. מכאן יוצא שככל שהאושר חשוב לנו יותר ואנו רוצים בו יותר, כך יהיה לנו קשה יותר להשיג אותו.

לדוגמה, תארו לעצמכם שאתם הולכים לחופשה שתכננתם זמן רב. אתם מצפים להיות מאושרים כל רגע. אבל אם יש עיכוב קטן בטיסה או יום אחד גשום, האכזבה יכולה להעיב על כל החוויה. הפער בין הציפייה למציאות גורם לתחושת כישלון, למרות שבמצב רגיל הייתם נהנים מהחופשה.

 

המלכודת של מצבים חיוביים

המחקר של מאוס ושותפיה מצא שההשפעה השלילית של הערכת יתר של אושר בולטת במיוחד במצבים חיוביים. כשהחיים טובים ואין לחצים משמעותיים, אנשים שמעריכים יתר על המידה את האושר נוטים להיות פחות מאושרים מאחרים. מדוע? כי במצבים חיוביים, אנחנו מצפים מעצמנו להיות מאושרים. כשזה לא קורה בדיוק כפי שדמיינו, אנחנו מאשימים את עצמנו. לעומת זאת, במצבים קשים, קל יותר להאשים את הנסיבות החיצוניות בחוסר האושר שלנו.

אז מה אפשר לעשות? המחקר מציע כמה דרכים להתמודדות עם פרדוקס האושר:

  1. הרחבת ההגדרה של אושר: במקום להתמקד רק ברגשות חיוביים, כדאי לחשוב על אושר במונחים רחבים יותר, כמו משמעות, מעורבות חברתית ומימוש עצמי.
  2. קבלה של מגוון רגשות: במקום לנסות להיות מאושרים כל הזמן, כדאי ללמוד לקבל גם רגשות שליליים כחלק טבעי מהחיים.
  3. התמקדות בתהליך ולא בתוצאה: במקום לחתור ל"להיות מאושר", כדאי להתמקד בפעילויות שמביאות לנו סיפוק וערך.
  4. הורדת הציפיות: לא כל רגע צריך להיות מושלם. לפעמים, להיות "בסדר" זה מספיק טוב.

לסיכום, המרדף אחר האושר הוא חלק בלתי נפרד מהחיים האנושיים. אבל המחקר הזה מלמד אותנו שלפעמים, דווקא כשאנחנו מנסים חזק מדי להיות מאושרים, אנחנו מחמיצים את המטרה. אולי הדרך לאושר אמיתי היא לא לרדוף אחריו בכל מחיר, אלא לחיות חיים מלאים ומשמעותיים, תוך קבלה של כל מגוון הרגשות והחוויות שהם מביאים איתם. כך, אולי נגלה שהאושר כבר נמצא כאן, ממתין לנו, ברגעים הקטנים של היומיום.

 

לדעת עוד:

שש סיבות לכך שאין חופש בלי הגבלת כוח

הסכנות שבכוח בלתי מוגבל והשפעותיו ההרסניות דרך דוגמאות היסטוריות, פילוסופיות ופסיכולוגיות ולמה אין חופש אמיתי בלי הגבלת כוח.

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

אחר שגרם סבל רב במשך מאות שנים משנה האימפריאליזם את האופן בו הוא פועל אך לא בהכרח נעלם מהעולם שאותו הוא ממשיך לעצב

עוד דברים מעניינים:

איך דמוקרטיות מתות (ולמה)?

למה ספר שדיבר על כך שדמוקרטיות לא חייבות לקרוס אלא יכולות פשוט לדעוך עורר מהומה כל כך רבה בארה"ב? על "איך דמוקרטיות מתות" והשפעתו