סיכום: הרקע והגורמים למלחמת האזרחים והפשיזם בספרד

שלטונו הפשיסטי של פרנקו החל לאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם ונמשך 40 שנה: משנות ה-30 עד שנות ה70 של המאה ה20!!!

למה זה קרה?

  • תהליך תעשייתי מאוחר – ספרד עברה את התהליך הזה מאוחר ולכן הבורגנות לא הייתה חזקה מספיק. המעמד הבורגני בספרד נשען בעיקר על בעלי אדמות (לא בורגנות עירונית חזקה, יציבה ובעלת מקצועות חופשיים), בורגנות חלשה ושמרנית, ניתן לומר שיש שרידים של פיאודליזם.
  • התפוררות סופית של האימפריה הספרדית עם השחרור מרצון של מרבית הקולוניות עד 1898. לאחר מכן נקלעה למלחמה עם ארה"ב על השליטה בפורטו-ריקו,קובה  ובפיליפינים, שבה הובסה ונותרה עם מרוקו בלבד גם שם נחלו כישלון בקרבות נגד ברברים (למשל אסון אנואל ב1921).
  • היעדר מהפכה תעשייתית בספרד במאה ה-19 פגע בהתפתחות של מעמדות הביניים.

המעמד הבינוני הספרדי נשא אופי בירוקראטי והנדבך המרכזי שלו נשען על בעלי קרקע או חוכרים אשר פנו לעמדות לאומניות, שמרניות ואנטי-פועליות, בניגוד לחלקים נרחבים מן הבורגנות האירופית באותן שנים. המעמד הבינוני הספרדי נקט קו נוקשה כלפי האיכרים והפועלים, דבר שהוביל רבים מהם אל האלימות ואל שורות האנרכיזם הפוליטי והשמאל הקיצוני. בשנים 1923-1919 שקעה ספרד במשבר קשה בשל הרג המוני של פועלים בידי שכירי חרב של מעבידים, וכן התקפות של אנרכיסטים על רכושם של האצילים. בשנים אלה הפועלים מתאגדים בעיקר בפעילות סינדיקליסטית (ולא באמצעות מפלגות).

  • החשש מפני מהפכה בולשביקית – בשנים 1919-1923 יש משבר. חששו יותר מהבולשביזם מאשר מהפשיזם, מה שמביא לעליית הכוחות הימניים. הדבר אפשר לפשיזם לעלות ולפרוח. למעשה מוכנים לכרות "ברית עם השטן" עקב החשש מהשמאל. בשנים 1923-1930 יש ניסיון ליצור דיקטטורה, מה שסלל את הדרך של פרנקו לשלטון.
  • הדיקטטורה שורדת עד שנת 1931 שכן הבורגנות מפילה אותה והיא מושפעת מהמשבר הכלכלי העולמי (נפילת הבורסה בניו יורק).
  • · בשנים 1931-1936 יש הקמה של רפובליקה ספרדית חדשה כאשר יש ניסיון למשוך את ספרד לצד הליברלי. הדבר נעשה באופן מאוד קיצוני, מה שעורר התנגדות אשר יצרה את מלחמת האזרחים בספרד. הרפובליקנים ניסו לכפות ליברליזציה, חילוניזציה מלמעלה. היו חוקים אנטי דתיים הקוראים לביטול המנזרים ולקיחת רכוש מהכנסייה. כמו כן הרפובליקה מעוניינת לחלק מחדש את האדמות באופן שווה ולעשות קולקטיביזם חקלאי. דברים אלו נתפסו כשליליים והיה נדמה כאילו ספרד חווה מהפכה קומוניסטית. דברים אלו צריכים לבוא מהעם ולא על ידי חוקים שנכפים, לכן הייתה התנגדות. המשטר הרפובליקני למעשה נכשל.

היה שימוש בטרור כמרכיב מרכזי ולגיטימי להשגת מטרות פוליטיות במשטרים הקיצוניים בעיקר בקרב אנשי האנרכיסטים מקטלוניה שהיו בכלל נגד קיום מדינה כמדינה ומצד הספריסטים שדגלו בשלטון עצמאי לכל החבלים הצפוניים בספרד. היא הייתה  מדינה מאוד מפוצלת לאזורים וחבלים שונים, הנאבקים על עצמאותם (ולנסיה, גליסיה, קטלוניה והבאסקים). פיצול זה הוביל להעצמת הכנסייה והצבא במדינה, משום שהיו המסגרות המאורגנות היחידות במדינה. המאבק בין תומכי העצמאות לחבלים השונים לבין תומכי "ספרד הגדולה" הלאומנים, שקראו לאחדות ההיסטורית של האומה הספרדית, הוא אחת הסיבות המרכזיות להתפתחות הפשיזם הספרדי, לטענת היסטוריונים מסוימים.

בבחירות של 1936 זכתה "החזית העממית" של הכוחות הרפובליקניים והוחלט על הלאמת רכוש הכנסייה והאצולה, הרס כנסיות ומנזרים וחלוקת אדמות לאיכרים. צעדים אלה נתפסו כהכרזת מלחמה על הכוחות המסורתיים, הלאומניים, הדתיים והפשיסטיים, והובילו להגברת הפעילות החשאית האנטי-רפובליקנית של הפלנחה הספרדית (שהוצאה מחוץ לחוק) ושל הארגון הצבאי הקרטליסטי.

 

מהלך מלחמת האזרחים בספרד

תוצאות והשכלות מלחמת האזרחים בספרד

"לזכור את ספרד" \ שלמה בן עמי

אנתוני ביוור, מלחמת האזרחים בספרד

מבוא לתרבות המערב

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

ציטוטים מעניינים (וקצת מפחידים) על פשיזם

14 הסימנים של אומברטו אקו לזיהוי מדינה פשיסטית בזמננו

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: