14 הסימנים של אומברטו אקו לזיהוי מדינה פשיסטית בזמננו

הפילוסוף האיטלקי הגדול אומברטו אקו גדל כילד תחת המשטר הפשיסטי של מוסולוני ולא הפסיק לחשוש כל חייו מעלייה מחודשת של הפשיזם במערב. במאמר מפורסם בשם "אור-פשיזם" מ-1995 הוא מנה 14 סממנים של משטר פשיסטי שרלוונטיים לדעתו גם לתקופתנו:

  1. פולחן המסורת. "צריך רק להסתכל בתכנית של כל תנועה פשיסטית כדי למצוא את ההוגים המסורתיים הגדולים. הנאציזם ניזון מאלמנטים מסורתיים, סינקרטיסטיים, נסתרים. "
  2. דחיית המודרניזם. "ההארה, עידן התבונה, נתפסת כתחילת השחיתות המודרנית. במובן זה ניתן להגדיר את אור-פשיזם כאי-רציונליזם. "
  3. פולחן הפעולה לשם פעולה. "פעולה שהיא יפה בפני עצמה, יש לנקוט לפני או בלי שום מחשבה קודמת. חשיבה היא סוג של סירוס. "
  4. אי הסכמה היא בגידה. "הרוח הביקורתית מבדילה, והבחנה היא סימן למודרניזם. בתרבות המודרנית הקהילה המדעית מהללת אי הסכמה כדרך לשפר את הידע. "
  5. פחד מהבדל. "הערעור הראשון של תנועה פשיסטית או פשיסטית בטרם עת הוא ערעור על הפולשים. לפיכך אור-פשיזם הוא גזעני בהגדרתו. "
  6. פנייה לתסכול חברתי. "אחד המאפיינים האופייניים ביותר לפאשיזם ההיסטורי היה הפנייה למעמד בינוני מתוסכל, למעמד הסובל ממשבר כלכלי או מתחושות השפלה פוליטית, ומבוהל מהלחץ של קבוצות חברתיות נמוכות יותר."
  7. אובססיה לקנוניה [קונספירציה) . "לפיכך, בשורש הפסיכולוגיה האור-פאשיסטית, קיימת האובססיה לעלילה , אולי בינלאומית. העוקבים חייבים להרגיש נצורים. "
  8. האויב‏ חזק וחלש כאחד. "על ידי שינוי מתמיד של מיקוד רטורי, האויבים בו זמנית חזקים וחלשים מדי."
  9. פציפיזם הוא שיתוף פעולה עם האויב. "עבור אור הפשיזם אין מאבק על החיים אלא, החיים מבוססים על מאבק."
  10. בוז לחלשים. "אליטיזם הוא היבט אופייני לכל אידיאולוגיה ריאקציונית."
  11. כולם מחונכים להיות גיבורים. "באידיאולוגיה האור-פאשיסטית, גבורה היא הנורמה. פולחן הגבורה הזה קשור בקפדנות לפולחן המוות. "
  12. מאצ'יזמו ונשק. "מאצ'יזמו מרמז על זלזול בנשים וגם על חוסר סובלנות ועל גינוי של הרגלים מיניים לא תקניים, מצניעות ועד הומוסקסואליות."
  13. פופוליזם סלקטיבי. "יש בעתיד שלנו פופוליזם טלוויזיה או אינטרנט, שבו ניתן להציג את התגובה הרגשית של קבוצה נבחרת של אזרחים כקול העם."
  14. שיחדש. "כל ספרי הלימוד הנאציים או הפשיסטים השתמשו באוצר מילים עני, ובתחביר בסיסי, על מנת להגביל את הכלים לחשיבה מורכבת וביקורתית."

בטח יעניין אותך גם:

חנה ארנדט על מה לעשות כנגד הטוטליטריזם

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

ציטוטים מעניינים (וקצת מפחידים) על פשיזם

עוד דברים מעניינים: