דונלד ויניקוט – יחסי אובייקט כהסתגלות למציאות – סיכום

סיכום "אישיות: תיאוריה ומחקר": יחידה 2  – תיאוריות של יחסי אובייקט:

דונלד ויניקוט – יחסי אובייקט כהסתגלות למציאות

תיאוריית יחסי האובייקט של דונלד ויניקוט אינה מתמקד רק בתינוק אלא מציגה את האמא והתינוק בתור יחידה אחת ומתמקד באופן שבו התינוק מתוודע למציאות בסיועה של האם. בניגוד למרגרט מאהלר ויניקוט אינו מדבר על אמא טובה ואמא רעה אלא על "אם טובה דיה" או "אימא טובה במידה מספקת" – האם נענית בצורה סבירה לצורכי התינוק ומספקת אותם באופן המאפשר את המשך התפתחותו. נוצרת סביבה אוהדת/תומכת המאפשרת גיבוש של גרעין האני והגעה למודעות של "אני קיים". אצל התינוק והפרדת ה"אני" מהסביבה. במצב שבו האימהות אינה טובה במידה מספקת, ואין די תמיכה לאני, התינוק עלול לסבול מהפרעות מהסביבה. הטראומה אינה פגיעה חד פעמית, ע"פ ויניקוט, אלא הצטברות חוויות של הפרעה בשלב מוקדם בחיי התינוק שבו הוא חסר אונים. התינוק עלול לחוש איום על המשך קיומו, מה שיוצר רקע להפרעות נפשיות.

המעבר מתלות מוחלטת לתלות יחסית והתפתחות המודעות

לפי ויניקוט, כשצורכי התינוק המצוי בתלות מוחלטת מסופקים ע"י הסביבה הטובה דיה, חל מעבר למצב של תלות יחסית. בשלב זה הקשרים האינטלקטואליים המתפתחים של התינוק מאפשרים היווצרות מודעות לקיום הטיפול האימהי ולצורך שלו בו.

בשלב זה, שבו התינוק מתחיל לחוש אחריות למעשיו – ע"י הבחנה בין "אני" ל"לא אני" ותפיסת העולם מתרחבת. בגילאי 5-6 חודשים על האם להפחית את מהירות/תדירות היענותה לצורכי התינוק בכדי שיהיה יותר פעיל ויגיע להישגים בעצמו.

אוביקט מעבר – חפץ שהתינוק בוחר והנו בעל משמעות מיוחדת עבורו. החפץ איתו בכל מקום בכל עת. זהו תחליף חלקי לדמות האם ומקל את הפרידה ממנה. התינוק עובר בשלב זה מראייה של מציאות פנימית אל חוויה של מציאות משותפת (מקביל למעבר מעקרון העונג למציאות בתיאוריה של פרויד).

 

תרומתן של האם והמשפחה ביחסי האוביקט

בצד השני של יחסי האוביקט נמצאת האם ובהמשך מצטרף האב ובני המשפחה. ע"פ ויניקוט, האם הביולוגית היא הדמות המתאימה ביותר לטפל בתינוק בשל קשרה הטבעי והייחודי לתינוק. "האם המסורה הרגילה" – אם המצליחה בטיפול ילדיה ושמשלימה עם רגשי הטינה בשל הוויתורים שעושה למען התינוק.

המרחב הפוטנציאלי – ה"שטח" הנפשי שבו מתרחשות ההתנסויות החיוביות והמספקות. היצירתיות של האדם, הספונטניות שלו ותרומתו להעשרת החברה.

ראו גם:

החיים כמשחק: הפסיכואנליזה של דונלד ויניקוט – מבוא קצר

12 ציטוטים יפים של דונלד ויניקוט על משחק, עצמי ויצירתיות

סיכומים נוספים תוכלו למצוא באוסף הסיכומים בפסיכולוגיה באתר וכן מאגר הסיכומים של האוניברסיטה הפתוחה.

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: