לגדול עם הטלוויזיה: טלוויזיה ולמידת שפה

לגדול עם הטלוויזיה: טלוויזיה ולמידת שפה

סיכום זה הינו חלק מאסופת הסיכומים בקורס "לגדול עם הטלוויזיה", מאגר הסיכומים של האוניברסיטה הפתוחה.

בשפה – חשוב לעשות הבחנה בין תכנים חינוכיים לבין תכנים בידוריים.

מחקר של מייבל רייס בשנת 1992.

מנסה לבדוק באיזה כלים תוכניות חינוכיות מנסות להנחיל מיומנויות של שפה.

שיטת המחקר – ניתוח תוכן, רייס בדקה שלוש תוכניות פופולריות בארה"ב ביניהם רחוב סומסום.

מניתוח התוכן שערכה רייס היא שמה לב שיש מספר חוקים שחוזרים על עצמם למטרת לימוד שפה:

  1. חזרתיות – יש חזרה על פרטי העלילה ועל מילים, יתכן שאת אותו קטע אנימציה /מערכון רואים מס' פעמים.
  2. שימושים ב 5 הממ"ים – מה, מתי, מדוע, מקום, מין. 5 כללים עיתונאים שמשתמשים בהם בפיתוח רעיונות. צריך לתת מענה לשאלות הנ"ל כבר בתחילת הקטע. המטרה היא שבכל קטע שמוקד לילדים יהיה מענה לשאלות הללו ששום דבר לא יהיה פתוח.
  3. שאלות של כן ולא לצופים – שאלות אלו נותנות אישור מענה.
  4. שימוש ב"קול על" – קריינות VOICE OVER קריינות שמתארת את המתרחש על המסך, קיימת השלמה מילולית שהיא איטית מאוד שנעשית בטון של הורה מבוגר.

מחקר המשך למחקר הנ"ל של רייס, ביקש לבדוק האם מיומנויות השפה של הילדים בגילאים נמוכים משתפרות כתוצאה מצפייה בתוכניות חינוכיות. הממצאים הראו שצפייה בתוכניות כמו: רחוב סומסום, הביא לשיפור השפה של הילדים שצפו בתוכנית.

תתכן למידה ללא נוכחות של דמות בוגרת (הורים) הדבר היחידי שחסר בצורת למידה כזו, זו אינטראקציה ישירה וזה נכון לגבי תוכניות חינוכיות.

לבי תוכניות בידוריות / מסחריות – ברגע שילדים צופים בתוכניות מסחריות הכללים שרייס הצביעה עליהם לא מתקיימים , נשאלת השאלה האם גם בהם ניתן לשפר מיומנויות של שפה? מחקרים מראים שלגבי תוכניות מסחריות כאשר הצפייה של הילדים מלווה בהורים גם תוכניות מסוג זה יכולות לשמש למען שיפור השפה. כשמדובר בתכנים בידוריים גם דרכם ניתן להעשיר את השפה בתנאי שיש יד מכוונת של ההורים.

סיכום שפה

במיומנויות של שפה יש חשיבות לא רק לכמות הצפייה, אלא גם לסוג התכנים, בנוסף, לתוכניות חינוכיות שמכוונות לשיפור השפה יש מאפיינים שחוזרים על עצמם בהקשר זה ראינו את המחקר של מייבל רייס.

גם ביחס לשיפור הלמידה יש משמעות לגיל, בגילאי 6-7 הצפייה בתוכניות חינוכיות יכולה לתרום מאוד לשיפור השפה, מורגשים הבדלים בין ילדים שצופים בתוכניות כאלו לילדים שלא צופים בתוכניות אלו. שיפור הרמה הבסיסית  – טלוויזיה מהווה כמקור בסיסי.

צפייה של הורים ביחד עם ילדים בהחלט תורמת לשיפור השפה, במיוחד כשמדובר בתכנים מסחריים.

ילדים בעלי שפה גבוהה נוטים יותר לצפות בתוכניות חינוכיות – יש ניסיון להתייחס למאפיינים האישיים של הילדים, יתכן שזה גם רצון לרצות את ההורים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: