ככה בונים אימפריה: לימודי מדע המדינה

מדינות הן השיטה הדומיננטית ביותר כיום ובמאות השנים האחרונות לניהול חייהם הפוליטיים של בני אדם. בהתאם, לימודי מדעי המדינה עוסקים באחת התופעות המרכזיות של האנושות כיום ותופעה שמשפיעה על חייו של כל אחד ואחד מאיתנו.

מדעי המדינה נכללים תחת המסגרת האקדמית של מדעי החברה ועניינם היא המציאות הפוליטית של חברות אנושיות גדולות וחקר המנגנונים שבהם משתמשים בני אדם על מנת להשליט סדר חברתי. חובשי ספסל לימודי מדע המדינה פוגשים שילוב של גישות תיאורטיות שונות המנסות להסביר את דרכו הפוליטית של המין האנושי והם משתמשים בגישות אלו על מנת לנתח ולהסביר הן את ההיסטוריה של החברה ואת המציאות העכשווית שלה.

באנגלית נקרא מדע המדינה –political science , דהיינו מדע פוליטי (זה אולי שם מוצלח יותר שכן נושא הפוליטיקה העסיק בני אדם הרבה לפני שמדינות במובן שאנחנו מכירים העסיקו אותם). אך לא כל מי שהולך ללמוד מדעי המדינה נעשה בהכרח פוליטיקאי (למעשה, יש הרבה חברי כנסת בישראל שכנראה שחבל שלא הלכו ללמוד מדעי המדינה). מי שעבר מסלול של לימודי מדעי המדינה כן יודע בהכרח להסביר ולנתח מציאות פוליטית, להכיר מודלים שונים של מדינות ומנגנוני משטר והוא מבין "איך הדברים באמת עובדים". ואכן, לימודי מדעי המדינה מציעים פתח להציץ אל תוך "המנוע" של המציאות החברתית שלנו, אילו אינטרסים מניעים אותו, כיצד בני אדם מתנהגים במסגרות חברתיות גדולות ועוד.

לימודי מדע המדינה בישראל קיימים בעיקר באוניברסיטאות אך יש גם כמה מכללות שמציאות מסלול לימוד של מדעי המדינה. נושא הקרוב למדעי המדינה הוא התחום של לימודי יחסים בינלאומיים.

על מנת להבין האם לימודי מדע המדינה הם משהו שמתאים לכם אתם מוזמנים מאוד להפנות את תשומת ליבכם את מאגר המשאבים שלנו בתחום מדע המדינה המכיל חומר אקדמי רב שייתן לכם טעימה מסוג הלימוד בתחום של מדעי המדינה. אתם יכולים להתחיל את דרכם עם מאגר הסיכומים במדע המדינה שלנו. הקורס הראשון שאיתו כנראה תרצו להתחיל הוא מבוא למדע המדינה המציג את יסודותיו של התחום. מבוא לתורת המידות והמדינה או מבוא לפילוסופיה פוליטית הם קורסים שלמעשה לקוחים מתחום לימודי מדעי הרוח או לימודי פילוסופיה אך הם מספקים מבוא טוב לסוג החשיבה המאפיין את מדע המדינה לדורותיו. מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו  צולל אל תוך מדעי המדינה עצמם עם סקירה היסטורית של התפתחויות פוליטיות בימינו. מבוא לפוליטיקה השוואתית פותח צוהר אל תחום החקר במדעי המדינה הפועל דרך השוואה בין מודלים פוליטיים שונים. מבוא לפוליטיקה וממשל גם הוא מקום טוב להתחיל להבין את התחום של מדע המדינה, הפעם מפרספקטיבה יותר פנים-מדינית. לבסוף מומלץ גם להציץ בקורס מבוא ליחסים בינלאומיים שנכללים גם הם כאמור תחת המסגרת של לימודי מדעי המדינה. כדי לקבל עוד טעימה מהתחום ניתן גם להציץ באסופת סיכומי המאמרים במדע המדינה כאן באתר.

לסקירות נוספות של מקצועות לימוד שונים ותחומים אקדמיים אתם מוזמנים לבקר במדריך לימודים לחיים שלנו להסברים וניתוחים של מקצועות ואפיקי לימוד שונים. בהצלחה!

עוד דברים מעניינים: