תולדות האמנות: קוביזם סינתטי

תולדות האמנות: קוביזם סינתטי

סיכום זה הוא חלק ממאגר הסיכומים בנושא תולדות האמנות כאן באתר

עיקרו של הקוביזם הסינתטי הוא סינתזה בין חומרים. הקוביזם הסינתטי הוא השלב הרביעי והאחרון של הקוביזם בשנים 1912-14 (לאחר הקוביזם המוקדם, הקוביזם האנליטי והקוביזם הסימולטני). הקוביזם הסינתטי משלב אלמנטים מהקוביזם האנליטי יחד עם פריטים מהמציאות, במקרים רבים פרטים ממשיים כמו גזרי עיתון (ובכך ניתן לראות את הקוביזם הסינתטי כמבשר של אמנות הרדי מייד)

 

# פיקאסו, טבע דומם עם כינור ופירות, אחרי 2.12.1912

מתאר את הכינור מכמה זוויות וטכניקות. הפירות נראים צפים בקערה, הכינור בתנועה, עיתון שעליו מצויר גביע מרחף בחלל. שילוב חומרים- נייר עיתון, נייר כחול, טפט. הכנסת העיתון נותנת תחושה של חיי יום יום. בגזרי העיתון- מדור כלכלה, ספורט, ז'ורנאל של התקופה (כותרת המספרת על הצגה שרצה באותן שנים). המבקרים סוברים שמדובר הניסיון מכוון של הדגשת תחומי העניין שלו.

 

# פיקאסו, גיטרה, תוים וכוס יין, נובמבר 1912, פחם, גזרי עיתון, טפט, מקטע פרטיטורה

בגזיר העיתון שוב רואים את כותרת הז'ורנאל "המלחמה החלה". הכוונה למלחמה הבלקנית הראשונה ב-1912, מהלך בו רוסיה והבלקנים הכריזו מלחמה על טורקיה וגרמניה. הכותרת שמתייחסת למלחמה משקפת את החששות שלו מהעתיד לבוא לאירופה.

# פיקאסו, בקבוק סוזה, נובמבר,  1912, נייר ופחם

בכתבות מתוארת ההתקדמות הסרבית והתקדמות המלחמה. הבעת מחאה על המלחמה. יש גם כתבה על כינוס פציפיסטי. הוא הופך את העיתון למערכת ריבועית עם כתב.

# ז'ורז' בראק, טבע דומם על שולחן, פחם, נייר וגואש

מבוסס על רישום בפחם, מעליו הדבקות מעיתונים. מחזק את המחשבה שהדברים שהוכנסו הם מכוונים עם נימה ביקורתית או מעוררת מחשבה.

# פיקאסו, מאקט (תרגיל הכנה) ליצירה "גיטרה", 1912, קרטון, חוט וחוט ברזל

הוא יוצר גיטרה שמצד אחד נעשית על קיר כמעיין תבליט, יצירה שטוחה שתלויה על קיר עם נפח- אסאמבלאז' (הצרף). ביצירה חוטי ברזל, צינור, קרש עץ. לוקח את הקולאז" צעד נוסף קדימה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: