דין ורחמים בראש השנה
מאמר זה הוא חלק מתוך: מאגר היהדות באתר: מקורות ומאמרים בנושא לוח השנה העברי
תלמוד ירושלמי מסכת ראש השנה פרק א דף נז טור ב /ה"ג
רבי חמא בי רבי חנינה… אמר אי זו אומה כאומה הזאת בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחים זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהקב"ה עוש' להן ניסים
למרות שמדובר ביום של דין, בראש השנה עם ישראל לא אבל, אלא שמח, במחשבה שיהיה טוב.
לכאורה, סותר את כל מה שמגולם בהתייחסות אל ראש השנה כיום הדין, כי מדובר ביום רע, יום חמור.
המשפט של ראש השנה הוא לא יום דין רגיל, יש בו משהו אחר.
שילוב רחמים בדין
פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא כג – ראש השנה
[ג] יהודה בר נחמן בשם ריש לקיש פתח עלה אלהים בתרועה וג' (תהלים מז: ו). בשעה שהקב"ה עולה ויושב על כסא הדין בדין הוא עולה, דכת' עלה אלהים בתרועה (שם /תהלים מ"ז/). ובשעה שישר' נוטלין שופרות ותוקעין הקב"ה עומד מכסא דין ויושב על כסא רחמי', דכת' י"י בקול שופר (שם /תהלים מ"ז/), ומתמלא עליהם רחמים ומרחם עליהם והופך להם מידת הדין למידת רחמים. אימתי, בחדש השביעי (ויקרא כג: כד).
רחמים, במשפט היהודי בדין רגיל לא מרחמים. השופט צריך לשפוט מה שקרה, לברר את העובדות, ולקבוע אשם או לא אשם. לא יכול על סמך המסכנות של בעל הדין לקבוע את המשפט. אדם שהוא דל לא יכול לצפות שיהיה משוא פנים לפניו.
במקור זה מופיע דבר ייחודי ששובר את התבנית המשפטית הרגילה, מופיעה העניין של רחמים, רואים את האדם, את המצב, ומפגינים רחמים.
זה מה שקורה בראש השנה, זה לא יום של דין קשה, אלא יום של דין של רחמים, דין אחר.
מקומה של התפילה בדין
תוספתא מסכת ראש השנה (ליברמן) פרק א
אמ' ר' עקיבא אמרה תורה הבא עומר שעורין בפסח שהו פרק שעורין כדי שתתברך לכם תבואה הבא חטים בכורים בעצרת שהוא פרק אילן כדי שיתברכו עליך פירות אילן הבא ניסוך המים בחג כדי שיתברכו עליך מי גשמים אמרו לפניו מלכיות זכרונות ושופרות מלכיות כדי שתמליכוהו עליהם זכרונות כדי שיבא זכרונכם לטובה לפניו שופרות כדי שתעלה תפלתכם בתרועה לפניו
לפני כל חג שנידונים על משהו, מביאים קורבן (בפסח שעורה, בשבועות פירות…).
בראש השנה אנו נידונים ולא איתני הטבע, מה שצריך לעשות (במקום להביא קורבנות), אנו צריכים להביא את עצמנו, צריכים להתפלל
מלכיות זכרונות ושופרות – 3 ברכות מיוחדות לראש השנה. במוסף. מלכויות – ברכה שעיקרה היא מלכות השם בעולם. הזכרונות – הקדוש ברוך הוא זוכר את הכל ומשגיח על הכל ונותן שכר ועונש, בעיקר שופט ברחמים, זוכר טוב. שופרות – מציין את המרכזיות של תקיעת השופר.
רואים תבנית, שבה המלכיות זכורות ושופרות, זה מה שאנו מביאים (קורבן…).
קודם הקורבנות היו ערובה לזכות בדין, כך התפילות משפיעות על הזכיה בדין בראש השנה.
בראש השנה לתפילה יש כוח.
שונה מאוד מבתי הדין הרגילים (בדין היהודי), תחינה לא תעזור לשנות את גזר הדין.