ראש השנה כיום הדין
מאמר זה הוא חלק מתוך: מאגר היהדות באתר: מקורות ומאמרים בנושא לוח השנה העברי
ראש השנה קרוי גם לעיתים "יום הדין", מדוע?
- תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף טז עמוד ב
אמר רבי כרוספדאי אמר רבי יוחנן: שלשה ספרים נפתחין בראש השנה, אחד של רשעים גמורין, ואחד של צדיקים גמורין, ואחד של בינוניים. צדיקים גמורין – נכתבין ונחתמין לאלתר לחיים, רשעים גמורין – נכתבין ונחתמין לאלתר למיתה, בינוניים – תלויין ועומדין מראש השנה ועד יום הכפורים. זכו – נכתבין לחיים, לא זכו – נכתבין למיתה
רואים את החומרה של ראש השנה, ביום זה נכתבים לחיים או למוות ועל כן ראש השנה הוא יום הדין.
- תלמוד בבלי מסכת ערכין דף י עמוד ב
דאמר רבי אבהו, אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: רבש"ע, מפני מה אין ישראל אומרים שירה לפניך בר"ה וביום הכפורים? אמר להן: אפשר, מלך יושב על כסא הדין וספרי חיים וספרי מתים פתוחין לפניו וישראל אומרים שירה לפני?
ראש השנה הוא יום קשה, יום רע של דין, יום שקשה לשמוח בו ולהלל את השם.
- תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף טז עמוד א
דתניא: הכל נידונים בראש השנה, וגזר דין שלהם נחתם ביום הכפורים, דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר: הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו; בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים, ואדם נידון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכפורים. רבי יוסי אומר: אדם נידון בכל יום, שנאמר (איוב ז) ותפקדנו לבקרים. רבי נתן אומר: אדם נידון בכל שעה, שנאמר (איוב ז) לרגעים תבחננו.
קיימות דעות חלוקות לגבי מתי ניתן הדין לאדם, מתי הוא נידון.
הגישה המקובלת היא שאדם לא נידון בכל יום, אלא קיים יום הדין, שהוא ראש השנה, ואז האדם נידון.
הדעות האחרות נדחו בסופו של דבר.
התקבלה הגישה של מעין משפט, פעם בשנה האדם נשפט.