סיכום בתנ"ך: מלכים ב' פרק כ"ה
חורבן ממלכת יהודה וגלות בבל.
מלכים ב' פרק כ"ה
מלכים ב' פרק כ"ה , פסוקים 7-1 צדקיהו מורד במלך בבל וכתוצאה מכך עולים הכשדים על י-ם. "ויבנו עליה דיק סביב". דייק= מערכת חומות ומגדלים לצורך המצור על העיר .
"בחודש העשירי בעשור לחודש",בעשרה בטבת ,שם נבוכדנאצר מלך בבל מצור על י-ם.המצור נמשך חצי שנה ובחודש תמוז נבקעה החומה .
עשרה בטבת – התחלת המצור
י"ז בתמוז – הבקעת החומה שניהם השתמרו במסורת ישראל כימי צום, אבל לדורות.
צדקיהו בורח מן העיר הנכבשת , נתפס בערבות יריחו , מובל לרבלה בניו נרצחים לנגד עיניו ,מעוורים אותו ושולחים אותו לבבל.
צדקיהו עמד למשפט כי הפר את ברית הוואסלים עם מלך בבל . מלך בבל כרת עימו ברית והמליך אותו ,צדקיה מרד במלך בבל ועל כך עומד לדין.
בגידה גם בה' , כי בזמן שכרתו ברית נשבע בשם ה'.
כיבוש העיר ושריפת בית המקדש, מלכים ב' פרק כ"ה פסוקים 17-8.
פסוקים 11-8– בשבעה באב מתחיל נבוזרדאן רב טבחים בהריסת י-ם. בתשעה באב הוא שורף את בית המקדש , לאחר שהוציא ממנו את כלי הנחושת , הכסף והזהב . את רוב העם מגלים הכשדים לבבל.
פסוקים 17-13 תיאור כלי המקדש שנלקחו על ידי הבבלים.
גורל מנהיגי העם מלכים ב' פרק כ"ה פסוקים 12 , 21-18.
בניגוד ל"דלת העם" שהושארה בארץ , מנהיגי העם נלקחו , כמו המלך צדקיהו קודם כל לרבלה, ושם הוצאו להורג .מלך בבל משאיר בארץ "מדלת העם" כדי שימשיכו לעסוק בחקלאות , הכורמים היוגבים (גידולי השדה),האוכלוסייה הענייה הכפרית שאינה מוגלית.
פחווה בבלית בארץ בראשות גדליהו בן אחיקם , מלכים ב' פרק כ"ה פסוקים 26-22.
בראש הנשארים בארץ שם מלך בבל את גדליהו בן אחיקם בן שפן , שהיה פרו- בבלי.
מקום מושבו – מצפה (עיר בצפון נחלת בנימין). למקום זה מתקבצים קציני צבא שנמלטו לאחר נפילת ירושלים ולא נתפסו בידי הבבלים . גדליהו מעודד אותם להישאר ומציע להם לא לחשוש מהבבלים.
רצח גדליהו – ישמעאל בן נתניה , מזרע המלוכה , רוצח את גדליהו ואת היהודים והחיילים הכשדים שהיו עימו במצפה . מפחד מפני הבבלים בורחים כל היהודים הנותרים למצרים .
ייתכן כי הסיבה היא פוליטית , ניסיון להתנגד לכיבוש הבבלי.
סיבה אישית- ישמעאל בן נתניה מזרע המלוכה , כעס שגדליה שאינו מזרע המלוכה הומלך.
הזעזוע מרצח גדליהו בן אחיקם היה כל כך גדול עד כי יום הרצח נחשב ליום אבל וצום במסורת ישראל "צום גדליהו" בג' בתשרי.
סיום אופטימי לספר מלכים ב – שחרור יהויכין מכלאו.
יהויכין הוצא מבית הכלא וצורף למלכים היושבים אל שולחן מלך בבל , כלומר קיבל מעמד מכובד.ידוע כי הותירו בידי יהויכין את התואר "מלך יהודה" גם כשהיה בכלא . הסיפור על השחרור אינו מופיע בדברי הימים.
גם ספר דברי הימים מסיים בצורה אופטימית :סיפור הצהרת כורש , המרשה ליהודים לעלות לי-ם לבנות מחדש את בית המקדש . ספר דברי הימים מאוחר מספר מלכים.
מתוך אסופת הסיכומים בתנ"ך שלנו, תת נושא: מלכים ונביאים