המהפכה התעשייתית השנייה

המהפכה התעשייתית השנייה

מתוך: חברה, פוליטיקה ותרבות בעידן החדש

המהפכה התעשייתית השנייה – התקופה הזוהרת ( 1913 ) :

מצב אירופה בראשית המאה ה-20 – האוכלוסייה של אירופה הולכת וגדלה , מתקרבים לחצי מיליארד , למרות ההגירה שהייתה מאירופה לכיוון מערב . תופעה נוספת שמאפיינת גידול באירופה הוא מעבר מהכפר אל העיר , נוצר המונו-אספסוף . אם אנו מדברים על גידול אוכלוסייה , יש גידול בבעיית המחלות , המאה הזאת ידועה בהמצאות גדולות : הרנטגן , במקביל אבי המיקרו-ביולוגיה לואי פסטר בהמצאת החלב .

גידול האוכלוסייה היה חייב להביא לשדרוג מערכות בכל מקום ומקום . היו צריכים לדאוג לבריאות , לאסוף אשפה וכו' . לפתע החלו להכשיר כוח אדם . בתחילת המאה אנשים דיברו על איסור ליצור חינוך חובה , כי רצו למנוע את הפגיעה בשלווה והאושר של האדם . אבל הכשרת כוח אדם כדי לענות על צרכי הציבור חייבה תחילת התעסקות בחינוך , משנות השמונים של המאה ה-19 . צורך בכוח אדם מיומן ומשכיל שייתן תשובה לצרכי האדם . משרד החינוך הצרפתי למשל , שם דגש לחנך לאהבת המולדת , שעוד מהמהפכה הצרפתית שמו דגש על כך .

היו שתי תחומים של המצאות שהביאו לפריצות דרך :

  1. תחום החשמל : ורנר פון סימנס שהמציא את הגנראטור , ולאחר מכן אדיסון שהמציא את הנורה החשמלית , זינגר בהמצאת מכונת התפירה , ברגע שהמציאו את החשמל החלו לחשוב גם על קרונות חשמליים , ב-1863 התחילה לפעול באנגליה רכבת תחתית ראשונה בעולם . בנז , המציא את מנוע הבעירה הפנימי , שהוביל להמצאת המכונית . ז'וליאון ניאוצ'י שהמציא את הטלפון , הקונגרס האמריקני טוען שלא בל המציא את הטלפון . איטלקי נוסף בשם מרקוני החל בשדרוג הרדיו , ב-1913 כבר החלו שידורי רדיו .
  2. ייצור המוני של פלדה : זה משפיע על הרבה דברים אחרים , במחצית השניה של המאה היא הייתה זולה והייתה ניתנת לשימוש ברבה תחומים , היכולת הטכנולוגית שהיא פונקציה של ייצור פלדה הוא גורם משמעותי להתפתחות המעצמות , הובלה להתפתחות האימפריאליזם .

דברים שהקסימו את בני האדם: לפתע יש גורדי שחקים , מגדל אייפל , תעלת סואץ וכל ההמצאות שהזכרנו לעיל . אבל יש גם את העוולות הגדולות ביותר : עוני , חינוך , שידוד מערכות . נוצר מעמד שחי על חשבון האחר . נוצרת תרבות הפנאי ואנשים מחפשים מותרות , בסוף המאה יש תיאטרון , קונצרטים ועוד שהם ממלאים את ישותו של האדם . בני האדם החליפו את הכנסייה בשוטטות .

הפנאי זה לא רק אופנה , חיי ריקודים אלא גם בדברים אחרים , המצאת משחק הכדורגל ב-1863 באנגליה, משחקי רגבי , ב-1866 מתקיים הטור דה פרנס , ב-1896 התקיימה האולימפיאדה הראשונה . האדם למעשה אינו מחפש יותר את הכנסייה , אם הוא זקוק לעזרה הוא פונה לרשויות המרכזיות , למעשה המהפכה התעשייתית המשיכה בתהליכי החילון של החברה של המאה ה-19 .

איך זה משתקף בתרבות ? מתחילה לצמוח ספרות ריאלית , אבי הריאליזם נחשב , דה בלזק , ספרו "אבא גוריו" , בצרפת היה את ויקטור הוגו , ברוסיה יש את דוסטוייבסקי בספרו "השדים" או "החטא ועונשו", ששם הוא דן בתופעה של האנרכיזם הרוסי . יש סופרים שבאים לתאר את המצוקות החברתיות , זוהי ביקורת על החברה . המחזאי איבסן הנורבגי שמעביר ביקורת קשה על החברה המשעבדת , על הטירוף שמאפיין את החברה . הדמות הידועה ביותר במאה ה-19 היה המשורר שרל בודלר "פרחי הרוע" , הכתיבה שלו נחשבת דאז לבלתי מוסרית , הוא נאסר עקב ההתבטאות הקשה שלו .

התהליכים שעברו על המעצמות התעשייתיות של המאה ה-19 קיבלו ביטוי גם במוזיקה , התחום של המוזיקה הקלאסית מבטא את העוצמה בכל מדינה . מלחינים גדולים מאפיינים את המאה ה-19 , הם מתארים את העוצמה הלאומית . למשל ברוסיה יש המון מלחינים , בצרפת רוב המלחינים הגאונים . לנין חשב שהמצאת חשמל יכולה לפתור את כל הבעיות האנושיות .

הציירים יוצאים החוצה ומי שמשפיע עליהם זה הצילום , כלומר כל הציירים : למשל , מילה מתארים את השדה , אנו מדברים על האדם בעל היכולת , האדם הממציא , ב-1874 קבוצה של ציירים צרפתים , בראשות יוצר הזרם שרל מאנה הציגו תערוכה שבאה לבטא את ההתרשמות שלהם ממה שהם רואים , לקבוצה זו קראו "אימפרסיוניסטים" . הם באו לומר שצריך לתת ביטוי ספונטאני לחוויה שלי , כלומר אני מתרשם ממה שיש , ההתרשמות שלי יכולה להיות קרני השמש למשל ( זריחתה או שקיעתה ) , שהם הציגו את התערוכה שלהם בפעם הראשונה הגדירו אותם כמורדים ונוכלים .

בחברה של תרבות , מוזיקה , המצאות , אנשים החלו להסתכל על החברה שכאילו חיה בכלוב של זהב , היה אדם שנקרא מקס וובר , שטען שהאדם איבד את הפנימיות שלו , מה שחשוב זה המכונה , מתחילים לעלות רעיונות של כיצד לשחרר את האדם מהמכונה . האינטלקטואלים הניחו את הבסיס לעלייתו של המשטר הפאשיסטי באיטליה , אותה חברה שהשתמשה להעלאת החברה אח"כ השתמשה להורדה שלה .

גידול יוצר המון , מתחילים לדבר על ההמון , אחד הפסיכולוגים וסוציולוגים של המאה היה גוסטב לבון , הוא מתחיל להזהיר מפני מהומות ומפני שביתות , "ההמון כשיכור מתנודד" , עלול להיגרר אחרי תופעות . אם נחבר את זה לניטשה , שכתב שאלוהים מת ובני האדם הרגו אותו , כשהוא מדבר על אלוהים הוא לא מתכוון לישות אלא לערכים מוסריים , הנצרות לא חינכה לערכים מוסריים , היא חינכה לשפיכות דמים . הוא מדבר על אדם שצומח מן ההמון . היטלר היה מעריץ של ניטשה .

אדם בשם דרווין ( 1809-1882 ) , חוקר טבע , איש מסעות , יש לו שני ספרים מפורסמים : "מוצא המינים" ב-1859 ו"מוצא האדם" , האדם הוא תוצרת אין סופית של תמורות זעירות לאורך זמן ומרחב ולא איזה תורשה , הם למעשה יוצרים את היצורים החיים על פני הארץ , מבחינתו של קופרניקוס זו לא בריאה אלא , המהפכה של דרווין משתווה למהפכה הקופרניקית בשנות ה-40 של המאה ה-16 .

וובר מדבר על האדם בכלוב זהב , התחילו לפתע לפצל את התחומים : לקבוע פסיכולוגיה , סוציולוגיה וכו', אבל התחילו לדבר על דברים שיש דברים שהם בתת מודע של האדם , פרויד בא לומר לנו שיש אי רציונאל בחקירת תת מודע , אם מדברים על הקשר . הרבה אומנים האמינו שלאומנות אני יכול לתת ביטוי דרך ההמון . עכשיו יש פסיכואנליזה ויש חלומות , אדם צריך לבטא את עצמו איך שהוא רואה , הוא מביע את עצמו בצורה שנקראת אקספרס , בסוף המאה יש את ה"אקספרסיוניזם" , מה שמאפיין את זה הייתה כמות גדולה של צבעים , אני אצייר לא מה שאני רואה אלא מה שאני חושב .

יש חידושים , "פוטוריזם" ( מתוך פיוטשר = עתיד ) , הם טוענים שכל מה שעבר אין לו שום ערך , כל הציורים צריכים לבטא את העוצמה , המהירות , הפוטוריסט אוהב את מרוץ המכוניות . האידיאלים של הפוטוריסטים היו נגד המוזיאונים .

ראה גם: תוצאות המהפכה התעשייתית השנייה

היבטים חברתיים ותרבותיים של המהפכה התעשייתית השנייה

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: