עידן המהפכות: המהפכה האמריקאית

המהפכה האמריקנית ( 1776 ) בה השתחררו המושבות האמריקאיות מהשלטון הבריטי סימנה את יריית הפתיחה של עידן המהפכות.

לאחר גילוי אמריקה מתיישבים ראשונים הגיעה לעולם חדש , רוח חדשה , ניתוק מן העולם הישן , לא היו רדיפות דתיות . מתחילת המאה ה -16 התחילו להיווצר מושבות ( 13 המושבות ) שמה שאפיין אותם זה שלא היה ביניהם קשר של גבולות , אל מה שאיחד אותם זה היה השפה והקשר עם הבריטים , לא היה מטבע אחיד , יכלו להיות סכסוכים . כלומר המושבות ראו את עצמם כחלק מן הכתר אבל כל מושבה הייתה בעצם בפני עצמה . לרוב הויכוחים היו על מיסים .

מהמאה ה – 18 התחילו להיכנס אלמנטים אנטי אנגלים , הגירה של שוודים , גרמנים , סקוטים , אם נסתכל מבחינת הבריטים אז קודם כל לא הייתה אחדות בין המושבות , בתקופה הזאת אף אחד לא העלה על דעתו שתיווצר איזה אחדות בין המושבות . אבל הבריטים הסתכלו על המושבות כעסק כלכלי מכניס , היה מעבר של אוניות בין ארה"ב ובריטניה , היה יבוא ויצוא , הבריטים לא נתנו למושבות להקים תעשייה .

זוהי הייתה תקופה של מהפכה תעשייתית . באנגליה באמצע המאה ה – 18 , 10,000 חיילים היו שם מתוך אוכלוסיה של 7 מיליון , זה לעומת 2 וחצי מיליון מתיישבים המפוצלים במושבות . המצב מתחיל להשתנות במלחמת 7 השנים ( מלחמת האינדיאנים נגד הצרפתים ) , היא הייתה מלחמה אירופאית שהועתקה אל היבשת האמריקאית , והיא נקראת כך משום שהאינדיאנים לא אהבו את האנגלים ובמיוחד את הצרפתים . היא הסתיימה ב – 1763 , כל האזורים ממזרח למיסיסיפי עברו לאנגלים , בנוסף גם קנדה עברה לשלטון אנגלי , מלחמה זו הביאה להתאוששות כספית משמעותית של האנגלים בשתי החזיתות ( אירופה ואמריקה ) .

וכך נוצר משהו מעניין : מי שנשא בעול השמירה והלחימה היו המתיישבים האמריקאים , וכך החלה להיווצר אצלם תחושה שהם יכולים להגן על עצמם , נוצרה תחושה של אחדות שעכשיו התושבים יכולים להגן על עצמם ולא צריכים את האנגלים , נוצרה תחושה של ביטחון . האוצר הבריטי התרושש בגלל המלחמה . הרוח החלוצית המדוברת , תחושת החופש , הובילו לכך שתמיד היה רצון לדהור לכיוון המערב . החניקה של הבריטים הגרועה ביותר הייתה בכך שהם הכבידו את עול המיסים .

תוצאת המהפכה האמריקאית הייתה עליונותו של הפרלמנט , אם הכתר מטיל מיסים אז עלולה לבוא מהפכה כנגדו , הבריטים הטילו כנגד האמריקאים מיסים שלא ניתנו לתשלום . תומס פיין ( 1737-1809 ) כתב ספר בשם "השכל הישר" , הוא מתאר שמהממשלות מקבלות את הסמכות מהסכמת העם , לא יכולה להיות ממשלה ללא הסכמת העם , אם המתיישבים לא מסכימים לסמכות אז יש להם זכות טבעית להקים , התיישבות משל עצמם .

"לא יכולה להיות נחת ללא חירות , לא יכול להיות חירות ללא ביטחון לרכוש" , אנגליה לא יכולה להטיל על המתיישבים האמריקאים מיסים , ללא הסכמתם . הם אינם יכולים למנוע מהם מימוש של האושר שלהם , האנגלים ראו את מתיישבים אלו כמורדים , אך הם ראו עצמם כפועלים לפי זכויותיהם הטבעיות .

אדמונד ברק הצדיק את המהפכה הזו מכיוון שהאמריקאים באים לדרוש את הזכויות שנשללו מהם , הם עושים מה שעשו האנגלים ( 1688 ) לפני כן , הוא בא ומוכיח שאלו זכויות שהיו קיימות . זכויות כאלו אם הם לא מוענקות לנו , יש לאמריקאים ליצור את ממשל . מסיום מלחמת 7 השנים ישנו בעצם ויכוח אם להטיל מס על האמריקאים או לא .

השיא הגיע כשהחליטו להטיל מס על התה ( 1773 – מסיבת התה של בוסטון ) , זאת אומרת נוצרה תחושה שהבריטים מחליטים בלי לשאול אף אחד , ונוצר מצב של מרד נגד הבריטים . ההחלטה למעשה הייתה כינוס פעם ראשונה של כל המושבות , החליטו על מפקד שיהיה מפקד כל המושבות שהוא ג'ורג וושינגטון מתוך מגמה להביא לניתוק מן הכתר , אבל עדיין הם אינם חושבים על ארה"ב פדרלית , אלא שכל מושבה לאחר הניתוק תחזור להיות בנפרד . הם דיברו על כך שאנגליה לא יכולה לקחת את החירות .

לכן ב – 1776 ( 4 ביולי ) הכריזו על עצמאות , ששואבת את רעיונותיה מאבות ההשכלה ובמיוחד מלוק, כל הביסוס הוא פילוסופי . לוק נחשב כאבי האומה האמריקנית . הממשל האמריקני לבסוף הוא תוצר של כמה אלמנטים יחד . הייתה פה תולדה של רעיונות ההשכלה , מבחינת האמריקנים זוהי האפשרות לבטא את הזכויות הטבעיות . תומס פיין אומר שאין מטרה נעלה יותר מזאת , בני אדם ברחו מהרדיפות באירופה ואנגליה רודפת אותם גם באמריקה . אם מדברים על התפיסה האמריקנית, אנו סבורים שאמיתות אלו ( שבני האדם נולדו שווים ) מובנות מאליהם ( אך לא שחורים , נשים ואינדיאנים ) . ב – 1861 התחילה מלחמת האזרחים עקב אי שוויון זה .

זוהי למעשה הייתה התפיסה של לוק ( לפי ספרו שכתב ב – 1690 "ממשל של נציגים" – שם הוא מדבר על כך שהאדם נולד עם זכויות טבעיות , וזכותם של האזרחים להביא לחילוף שלטון ) .

המלחמה של המהפכה האמריקאית הסתיימה ב – 1783 בחוזה פריז ( האנגלים נכנעו והכירו בעצמאות של האמריקנים )  , עדיין לא הייתה ארה"ב ושלטון פדרלי , המתיישבים רצו ליצור שלטון חדש מרכזי שיוכל להילחם נגד האינדיאנים או נגד אנגליה אם הם יחזרו .

בסוף ב – 1787 הוחלט על קיום של משטר פדרלי שנקרא ארה"ב של אמריקה , ששם החליטו שהשלטון המרכזי יעסוק במדיניות חוץ, כספים, קולוניזציה, וליצור שני בתי קונגרס : סנאט ובית נבחרים . כל חוק, מינוי שופט, מלחמה היו מקבלים אישור של שני בתי הקונגרס , החוקה האמריקנית התעצבה סופית ב – 1789 . מלחמת האזרחים באמריקה היא כדי לשמר את הברית

ראו גם: מלחמת העצמאות והמהפכה האמריקאית

מתוך: חברה, פוליטיקה ותרבות בעידן החדש

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: