הרפורמציה הפרוטסטנטית בנצרות

הרפורמציה הפרוטסטנטית בנצרות – לותר וקלווין

מתוך: חברה, פוליטיקה ותרבות בעידן החדש

הרפורמציה הפרוטסטנטית בנצרות היא תהליך פיצול הכנסייה הקתולית במהלך המאה ה-16 וייסוד זרמים אלטרנטיביים בנצרות האירופאית כמו הפרוטסטנטיות.  החל מהרפורמציה אין יותר כנסיה מול מדינה , למעשה מה שקורה ישנה החלשה של הכנסיה כעוצמה פוליטית , ביטול הדואליזם של כנסיה-מלוכה שהיה קיים 100 שנה , ויצירת כנסיה לאומית , באנגליה ( פרוטנסטנטית ) , איטליה ( קתולית ) כפי שהשליט יקבע אותה אח"כ . הרפורמציה היא מימד חדש של  חשיבות האדם , האדם בעל כושר תבונתי . באותה מידה שהיא ביטלה את כוח הכנסיה ויצרה שליט יחיד אבסולוטי .

הרפורמציה קשורה בתהליכים חברתיים ותרבותיים עמוקים בתרבות המערבית שמתחילים ברנסנס ובאים לידי ביטוי בפילוסופיה של העת החדשה ובמהפכת הדפוס.

הרפורמציה נקשרת בעיקר בשמם של שני רפורמטורים :

1. מרטין לותר ( 1483-1556 ) , נזיר גרמני

2. ז'אן קלווין ( 1509-1564 ) , צרפתי שגר בז'נבה

שניהם התווכחו ויכוח תיאולוגי עם הדת הנוצרית , אך מכיוון שלא ניתן להפריד בתקופה זו בין פוליטיקה לתיאולוגיה , לרעיונות שלהם הייתה השפעה על אירופה ל – 200 שנים . אם למשל אנו רוצים להבין את  המונח לאומיות גרמנית אנו צריכים להבין את מרתין לותר .

לותר ב – 1517 תולה על הכנסיה מסמך עם 95 תזות , דברי הוקעה והאשמה נגד הכנסיה , בשחיתות כספית וחברתית. לותר טען שהעושר של הכנסיה הביא לשחיתות והדת הפכה להיות דת אכזרית במקום רחומה . מבחינת לותר וקלווין ישו חי בצניעות לפי תפיסתם , והכנסיה לא מחלקת את הרכוש אלא משאירה את המוני העם עניים .

בתקופת הרפורמציה צמח המושג נפוטיזם ( באיטלקית = אחיין ) שעומד במרכז הביקורת הפרוטסטנטית כנגד הכנסייה הקתולית. כבר מהמאה ה – 14 , לאפיפיור יש ילדים למרות שאסור לו להינשא בכלל . יאנג מוס במאה ה – 15 טען שאם האפיפיור לא יכול לשמש דוגמא אז לפחות האמונה של האדם ( הוא הוצא להורג כי כוחה של הכנסיה בתקופה זאת היה חזק ) . אלו אותם טיעונים שטענו מרתין לותר ולאחריו קלווין . גם הרנסנס תרם את תרומתו בכך שאמר שלאדם יש את היכולת , ניתן להבין את הדת הנוצרית ע"פ התבונה .

לותר אמר שדת זו חוויה פנימית ולא חיצונית . זאת אומרת צריכים לחזור לכנסיה של מאמינים ולא כנסיה של כוח . ההשפעה הגדולה ביותר על לותר היה הספר של הרנסנס ( איש רוטרדאם "נסיך הרנסנס ) , הספר נקרא "בשבחי הסכלות" . לותר הזדעזע כשהגיע לרומא הקדושה וראה שם המון אנשים שעוסקים במקוצעות שפל .

לותר לא בא לעשות מהפכה הוא רק רצה לתקן אך זה יצא מכלל שליטה , הרפורמציה היא תוצאה בלתי נמנעת של מהפכת הדפוס .

ארסמוס – "בשבחי השכלות" – זהו ספר סטירה על מה שקורה בכנסיה , כל אנשי הכנסיה הם מזוהמים מדת, לותר וקלווין היו רפורמטורים , הם באו כדי לתקן , הם שאפו להחזיר את הכנסיה לקדמותם . לותר בא כמתקן לא כמהפכן אך בסופו של דבר פעולותיו יצרו מהפכה .

התפיסה הפרוטסטנטית אומרת בלעדיות של כתבי הקודש , כלומר כל מה שבא לאחר מכן אין לו שום ערך. אם האדם הוא יצור תבונתי אז הוא יכול להבין את כתבי הקודש , ולא כל אחד יכול להבין את זה באותה צורה , לכן התפיסה הפרוטסטנטית אומרת שכל אחד שמבין את זה בצורה שלו צריך לתת לו כבוד.

דבר נוסף שמאפיין את התפיסה הפרוטסטנטית והלכי הרוח של הרפורמציה הוא שגורל האדם נקבע מלמעלה , כלומר שאם האלוהים נותן לאדם את החסד אז הוא עושה לו טובה , זאת אומרת שלותר רוצה לומר שהכנסיה לא יכולה לקבוע אם אתה בסדר או לא . הדבר היחיד שהאדם יכול לעשות הוא להאמין . לותר אומר בכלל "כל העם כהנים" זאת אומרת שאין הבדל בין אדם לאדם , יש שוויון בין האנשים ( נוגד את תפיסת הכנסיה שלמשל האפיפיור הוא מעל ) . קלווין גם הוא מקבל את הרעיון שהכל נקבע מלמעלה "גזרה קדומה" כלומר גורלו של האדם נגזר עוד בטרם היוולדו . קלווין אומר שישנה אינדקציה לזכיה בחסד האלוהי והיא ההצלחה בחיים , מכאן ניתן לומר שהקלווינזם נתן דחיפה להתפתחות הכלכלית, הם היו הממצאים העיקריים בהיסטוריה ( למשל מכונת הקיטור ) . הם טענו שהקשר הוא בין האדם לאלוהיו, זה משהו שנובע מבפנים ואין צורך במתווך, מה שחשוב זה האמונה , לכן אין צורך בגינונים חיצוניים כגון : חגים וכו' .

הרפורמציה לא עברה באופן חלק , האפיפיור ביקש מלותר לחזור בו , מי שתמך באפיפיור היה קיסר רומא הגדולה ( רשות חילונית תומכת באפיפיור מכיוון שהסמכות של הרפורמציה לצאת כנגד סמכות עליונה , ולכן הקיסר תמך באפיפיור כי חשש שזה יגיע אליו גם ) , ישנה התפשטות של הרפורמציה לכל מיני ארצות כגון : אנגליה , הולנד , סקוטלנד שלבסוף הביאה למלחמה בין הפרוטסטנטים לבין תומכי הדת הקתולית .

מלחמות דת איפיינו את אירופה מ – 1525-1648 ( 1525-1555 – מלחמה הראשונה שבסופה נקבע "שלום אוקסבורג" והוא אומר שהשליט קובע איזה דת תהיה, למעשה שלום אוקסבורג "צבע" את אירופה "בצבעי הדת" שאנו מכירים אותם ) . מאות אלפי בני אדם נטבחו באשר אם דעתם הייתה קתולית או פרוטסטנטית . בצרפת הדעה הדתית הייתה שונה לעומת שאר אירופה .

שאלת הציות לשלטון : התפיסה הנוצרית אומרת שהשלטון הוא איננו מהאל, " הכל נברא טוב" בני האדם לפני החטא הקדמון נשמעו לציווי המוסר שלהם , החטא הקדמון השחית את האדם וכתוצאה מכך האל הקים את רשות השלטון .

מבחינת לותר השלטון הוא כלי לביצוע הרפורמה , אם מדברים על חוקה הזקוקה לתיקון , בכדי לתקן יש "להשתמש בחרב" . לותר העביר את העוצמה כולה לידי השליט , כי השליט הוא כלי הכרחי לביצועה של הרפורמה , הוא מגדיר את השליט כבישוף מלחתחילה , והוא טוען שהשליט יכול להשתמש בכוחו ללא מעצורים ואין לערער עליו . הוא מגדיר את האי ציות כגרוע מרצח , לותר טוען: "שלטון הוא בשירות האל" . מקודם היה מצב של עוצמה חילונית ועוצמה כנסייתית , לותר מחבר את שתי עוצמות אלו ויוצר כוח עצום .

לעומת זאת קלווין מציג תפיסה שונה : גם קלווין לא סטה מן התפיסה המקובלת בנצרות שישנה חובה לציית לשליט יחיד . קלווין טוען שישנה חובת ציות כל עוד הנפש חסינה , אך אם הרדיפות פוגעות במחשבה שלך ( מקרים קיצוניים ) אז מותר לך לא לציית .

כל תפיסות אלו ( של קלווין ולותר ) הם מכלול שלמעשה הצעיד את אירופה לקראת הולדת הליברליזם.

שלטון הוא מהאל , אך קלווין ולותר בעצם מרדו בסמכות העליונה של האפיפיור , זאת אומרת אדם כן יכול לבוא ולטעון נגד השלטון , הרפורמציה הביאה לחיזוק השלטון החילוני אבל בא בעת הניחה יסודות לערעורו של השלטון הזה .

ב – 1573 – התפרסמה איגרת העריצות ( הובר לנגה ) , הוא טוען שם שהמדינה או המלוכמה היא לא תורשתית , השלטון מורכב בשני הסכמים : 1. בין השליט לבין העם . 2. בין השליט והעם לבין האל . כלומר האל ממלא את העם לקבוע אם המלך ממלא את תפקידו כמו שצריך .

מלחמות דת לא הסתיימו , אלא המשיכו ( למעשה זה היה מרחץ דמים ). למשל ב – 1572 היא אירוע כגון ליל ברתולימיאו בו נטבחו פרוטסטנטים בידי קתולים , בין 1618-1648 הייתה מלחמת 30 השנה שהתקיימה בעיקרה במרכז אירופה בין המעצמות , המלחמות היו על דת ועוצמה . ב – 1648 הסתיימה המלחמה ב"שלום וסטפליה" שקבע את סיום מלחמות הדת והוא קבע את המפה האירופאית עד ימי נפוליאון . הם קיבלו את הלותרינזם והקלוויניזם , הייתה תולדה של אינטרסים מדיניים .

2 תופעות נוספות של הרפורמציה הפרוטסטנטית: הקתולים בעצם איבדו מעוצמתם , ולכן הם השתמשו בכלים שונים כדי להילחם ברפורמציה ( דוגמא: הקמתו של ארגון שנקרא "מסדר הישועים" , מטרתו הייתה להביא את תהילת האל לכל מקום ומקום , למעשה להגדיל את עוצמת הקתולים ) . תופעה נוספת היתה יצירת אומנות שנקראת "אומנות הבארוק" , זה היה סגנון של עוצמה, אסימטרי , הסגנון הקלאסי שהיה קיים מהרנסנס היה של קווים ישרים והרמוניה , וכאן למעשה ישנה יצירה של משהו גדול ועצום כדי להראות את העוצמה של הגודל, והעוצמה של הכנסיה הקתולית , ה"ברוק" פרץ החוצה והייתה לו השפעה אדירה .

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: