עקרון המנהיג – "הפיהרר פרינציפ" באידיאולוגיה הנאצית – סיכום

על פי תפיסת האידיאולוגיה הנאצית המאבק למימוש עקרונות האידיאולוגיה צריך להיות מובל על ידי אדם אחד בלבד: הפיהרר.  לפי עקרון המנהיג הנאצי הפיהרר צריך לעמוד בראש המדינה הגרמנית ולהוביל אותה לניצחון במאבק. הוא אינו יכול להיות כפוף לחוקים ולכן הוא נמצא מעל כל חוק שנכתב על ידי בני אדם. אסור לערער או לחלוק על דבריו, החלטותיו או דרכו. הפיהרר הוא עליון הן בתכונותיו והן בכישוריו, היטלר נתפס כמקור כל החכמה וכמקור החוק . הוא לא נבחר או מונה לתפקיד על ידי העם, אלא נבחר על ידי האל כדי להוביל את העם הגרמני והגזע הארי לשליטה בעולם כולו. הפיהרר נשלח לדאוג לעם הגרמני ולהוביל אותו, לעתיד מפואר- לכונן את "הסדר החדש" באירופה. ( עמ' 186)

על פי עקרון המנהיג כל סמכויות השלטון נמצאות בידי הפיהרר משום שרק הוא יודע מה טוב בשביל העם, והוא זה שמבטא את רצון העם ופועל למימוש ייעודו הטבעי של הגזע הארי לשלוט בגזעים האחרים. לכן קיימת זהות מוחלטת בין רצון הפיהרר לבין רצון העם הגרמני – מי שלא מסכים עם הפיהרר הוא בוגד בעמו ובמדינתו. גרמניה תחת שלטונו של הפיהרר תהיה מדינה חזקה ומאוחדת.

ראו גם: עקרונות האידיאולוגיה הנאצית

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / גרמניה 1933 – 1939

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

עוד דברים מעניינים: