סיכומים בתנ"ך:בראשית ט"ו –י"ז -השוואה

סיכומים בתנ"ך:בראשית ט"ז –י"ז -השוואה

מתוך: סיכומים לבגרות בתנ”ך – סיפורי האבות

1. א.בטבלה שלפניך מופיעות שתי בריתות: "ברית בין הבתרים" ו"ברית המילה".

בראשית פרק ט"ו  פסוקים 21-7

(ז) וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי יְהֹוָה אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים
לָתֶת לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ:
(ח) וַיֹּאמַר אֲדֹנָי יֱהֹוִה בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה:
(ט) וַיֹּאמֶר אֵלָיו קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת
וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ וְתֹר וְגוֹזָל:
(י) וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת הַצִּפֹּר לֹא בָתָר:
(י"א) וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם:
(י"ב) וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם
וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו:
(י"ג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה:
(י"ד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ
בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל:
(ט"ו) וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה:
(ט"ז) וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה כִּי לֹא שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי  עַד הֵנָּה:
(י"ז) וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה:
(י"ח) בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת יְהֹוָה אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר
לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת:
(י"ט) אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי:
(כ) וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים:
(כ"א) וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִי: ס

 

בראשית פרק י"ז פסוקים 13-1, 23

(א) וַיְהִי אַבְרָם בֶּן תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים
וַיֵּרָא יְהֹוָה אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי
הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים:
(ב) וְאֶתְּנָה בְרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וְאַרְבֶּה אוֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד:
(ג) וַיִּפֹּל אַבְרָם עַל פָּנָיו וַיְדַבֵּר אִתּוֹ אֱלֹהִים לֵאמֹר:
(ד) אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם:
(ה) וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ:
(ו) וְהִפְרֵתִי אֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד וּנְתַתִּיךָ לְגוֹיִם
וּמְלָכִים מִמְּךָ יֵצֵאוּ:
(ז) וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ:
(ח) וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ
אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים:
(ט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם:
(י) זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר:
(י"א) וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית
בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם:
(י"ב) וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם
יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא:
(י"ג) הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם:

(כ"ג) וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ וְאֵת כָּל יְלִידֵי בֵיתוֹ וְאֵת כָּל מִקְנַת כַּסְפּוֹ כָּל זָכָר בְּאַנְשֵׁי בֵּית אַבְרָהָם וַיָּמָל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתָם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ אֱלֹהִים:

נקודות הדמיון

 

קריטריונים להשוואה

ברית בין הבתרים

פרק ט"ו פס' 21-7

ברית מילה

פרק י"ז פס' 11-1

כיצד האל מציג עצמו?"אֲנִי ה' אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים"פסוק 1: "אֲנִי אֵל שַׁדַּי"

 

 

נקודות דמיון

נקודות הדמיון

קריטריונים להשוואה

ברית בין הבתרים

פרק ט"ו פס' 21-7

ברית מילה

פרק י"ז פס' 11-1

כיצד האל מציג עצמו?"אֲנִי ה' אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים"פסוק 1: "אֲנִי אֵל שַׁדַּי"
עד מתי תקפה הברית?

האם הברית זמנית, או תקפה לנצח?פסוק 17:  וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה:

ברית בין הבתרים נצחית, שכן האל הוא שעובר בין הבתרים ולא ניתן לבתר את האל במידה והוא מפר את הברית.פסוק 13: "וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם"האם ישנה הבטחה לארץ?

(לתשובה זו ענו בכן או לא)כןכןהאם יש טקס סמלי?

(לתשובה זו ענו בכן או לא)כןכן

 

נקודות השוני

נקודות שוני

ברית בין הבתרים

פרק ט"ו פס' 21-7

קריטריונים להשוואה

ברית מילה

פרק י"ז פס' 13-1, 23

פסוק 18:

"לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת"מהי התחייבותו של האל בקשר לארץ (שימו לב לתוספת בפרק י"ז)?פסוק 8:

"וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ  אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם"

בברית המילה ה' מבטיח לאברהם וצאצאיו את הארץ לעולם. פסוק 10: " וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת הַצִּפֹּר לֹא בָתָר"

פסוק  17: " וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה"

הטקס הסמלי בא לידי ביטוי בביתור בעלי החיים על ידי אברם ובמעבר של האל בין הבתרים.מהו הטקס הסמלי?פסוק 23: " וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ וְאֵת כָּל יְלִידֵי בֵיתוֹ וְאֵת כָּל מִקְנַת כַּסְפּוֹ כָּל זָכָר בְּאַנְשֵׁי בֵּית אַבְרָהָם וַיָּמָל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתָם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ אֱלֹהִים":

הטקס הסמלי בא לידי ביטוי  בברית המילה שאברהם עושה לצאצאיו ולעבדיו.

 פסוק 17:

"וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה"

רק האל מתחייב, שכן רק הוא עובר בין הבתרים (ברית חד צדדית)האם זוהי ברית חד צדדית או דו צדדית?פסוק 7:

"וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ":ברית דו צדדית: בין האל לבין אברהם וזרעו.

 

 

החוק

ביסוס מהטקסט

מי צריך לעבור את ברית המילה?כל בן זכר מצאצאי אברהם צריך לעבור ברית מילה. כמו כן, אברהם וצאצאיו חייבים למול גם את עבדיהם:

*עבד שנולד בזמן שהוריו היו עבדים.

* עבד נכרי שנקנה מזרים בכסף, רק לאחר שנכנס לבית אברהם או לבית אחד מצאצאיו."יִמּוֹל לָכֶם  כָּל זָכָר  לְדֹרֹתֵיכֶם
יְלִיד בָּיִת
וּמִקְנַת כֶּסֶף
מִכֹּל בֶּן נֵכָר  אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲך הוּא"

 באיזה גיל יש לעבור את ברית המילה?יש למול את התינוק ביום השמיני להיוולדו."וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים
יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם"איך נקרא מי שאינו מקיים את מצוות הברית ומהו עונשו?מי שאינו מקיים את מצוות ברית המילה מכונה "ערל", ועונשו הוא עונש מוות."וְעָרֵל זָכָר
אֲשֶׁר לֹא יִמּוֹל
אֶת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ
וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ
אֶת בְּרִיתִי הֵפַר".

ברית בין הבתרים, המתוארת בפרק ט"ו, כוללת את הבטחת הארץ. ברית המילה המתוארת בפרק י"ז כוללת אף היא בתוכה את הבטחת הזרע והארץ, אך ישנם שני הבדלים:
  • בבראשית י"ז האל מבטיח לאברהם את הארץ לעולם, מה שאינו מופיע בברית בין הבתרים.
  • ·       בבראשית י"ז נוסף קביעת היחס והקשר שבין האל לבין אברהם וזרעו: "לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ".

לשתי הבריתות מתלווה טקס סמלי: בברית בין הבתרים – המעבר של האל בין הבתרים, ואילו בפרק י"ז – ברית המילה שעושה אברהם לעצמו ולכל בני ביתו.

מה היה לקרל מרקס נגד הזכות לקניין?

"הזכות לקניין היא הזכות ליהנות מנכסיו ולהתנהל עימם באופן שרירותי וללא כל התחשבות באנשים אחרים, באופן נפרד מהחברה, זוהי הזכות לאנוכיות"

סיכומים לבגרות בתנ"ך