דואליזם -סיבתיות והעדר מיקום

פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : דואליזם -סיבתיות והעדר מיקום

מתוך: פילוסופיה של הנפש בתקופתנו – סיכומים

סיכומים, עדכונים והרבה דברים טובים בקבוצת הפייסבוק שלנו – תנו לנו לייק!

סיבתיות והעדר מיקום

  • נניח שחיים ומשה שניהם מחליטים להרים את יד ימין. נכנה את שתי ההחלטות האלה, "החלטה*" ו"החלטה**", ואת הרמות הידיים נכנה, בהתאמה, "תנועה*" ו"תנועה**. אם כן, המצב הוא:

החלטה* —————> תנועה*

החלטה**—————>תנועה**

  • §       השאלה שרצוננו להעלות היא: כיצד ניתן להסביר, במסגרת דואליסטית, מדוע החלטה* מוליכה דווקא לתנועה*, דהיינו לתנועה של חיים, אילו החלטה** מוליכה דווקא לתנועה**, דהיינו לתנועה של משה?

אם אנחנו אומרים שההחלטה היא מצב מוחי של משה, והיא גורמת ליד לנוע, אין לנו בעיה, כי שני הדברים הם במסגרת הגוף של משה.

אבל, אם אנו במסגרת דואליסטית, ולא במסגרת מטריאליסטית, אזי כל החלטה אינה במח של האדם. אז אם חיים מחליט להרים את היד, ומשה להוריד, לא ברור למה כל החלטה משפיעה דווקא על גוף מסויים אחר.

אם אין למצבים נפשיים מיקום, איך הם "בוחרים" את היד שלי דווקא, ולא יד אחרת?

יש כאן קושי להסביר את הדבר הכי טריוויאלי – הרצון שלי גורם ליד שלי לזוז.

  • תחת תמונה מטריאליסטית: אם החלטה היא מצב מוחי במוח של משה, אז אין בעיה להסביר מדוע החלטה זו מובילה לתנועה בגופו של משה עצמו.  אם החלטה היא מצב במוחו של חיים ברור שהתנועה שאליה תוביל תהיה תנועה בגופו של חיים עצמו- השרשרת הסיבתית מסבירה את זה.
  • אולם תחת מסגרת דואליסטית: אם החלטה אינה מצב פיסיקלי או מוחי כלשהו, והיא אינה מצב בגופו של חיים, מדוע שהיא תשפיע דווקא על אירועים בגופו של חיים? אם למצבי נפש אין מאפיינים מרחביים או מיקום – מדוע הם בוחרים להניע דווקא גוף זה ולא אחר?

תגובת הדואליסט לטיעון הסיבתיות והעדר המיקום

פיתרון אפשרי: קשרי בעלות בין הגוף של חיים לנפשו

פתרון אפשרי להניח הוא להניח סט נוסף של קשרים, של קשרי בעלות בין הנפש שלי לבין הגוף שלי.

–      אולם כיצד נסביר את קשרי הבעלות הללו? באמצעות הקשרים הסיבתיים בין מצב הנפש והגוף של חיים.

הבעיה של ההסבר הזה הוא השאלה מה מכונן את קשרי הבעלות הללו – מה הקריטריון שקובע שנפש וגוף קשורים בקשרי 'בעלות'. התשובה הפשוטה היא שמה שמכוננן אותם הם הקשרים הסיבתיים (העובדה שהנפש של חיים גורמת לגוף של חיים לפעול היא שמובילה אותנו למסקנה שיש קשרי בעלות בין שניהם).

הבעיה בקריטריון הזה שהוא יוצר לנו משהו מעגלי – הסיבה לקשרים הסיבתיים הם קשרי הבעלות המשותפת, שמוסברת בתורה ע"י אותם קשרים סיבתיים.

דואליסט צריך למצוא קריטריון שאינו קשור לקשרים הסבתיים, וזו משימה קשה.

יש משהו שעדיין מסתורי בקשרי הבעלות הללו, שקשה מאוד להסביר אותם. יש פה מסתורין שלא הצלחנו לפוגג.

–      המסתורין נותר בעינו.

הבעיה הזו מתקשרת לבעיה נוספת של הדואליזם, לגבי איך להסביר את האינדיבידואציה של מצבי הנפש.

איך דמוקרטיות מתות (ולמה)?

למה ספר שדיבר על כך שדמוקרטיות לא חייבות לקרוס אלא יכולות פשוט לדעוך עורר מהומה כל כך רבה בארה"ב? על "איך דמוקרטיות מתות" והשפעתו

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: