פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : דואליזם

פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : דואליזם

מתוך: פילוסופיה של הנפש בתקופתנו – סיכומים

סיכומים, עדכונים והרבה דברים טובים בקבוצת הפייסבוק שלנו – תנו לנו לייק!

הדיון בבעיה הפסיכו פיזית מתחיל בדרך כלל בגישה של הדואליזם ומכמה סיבות.

ראשית, נימוק היסטורי, והוא שזו היתה עמדה מקובלת, שנוסדה בפילוסופיה המודרנית ע"י מייסדה, רנה דיקרט.

שנית, כי מאחר אינטואיטיבית נראה לנו שיש משהו מיוחד במצבי נפש, זה גרם להרבה אנשים להניח שיש לתת דין וחשבון שונה למצבים נפשיים. הרגע הראנו למה לוגית זה לא כ"כ תקף, אבל מסביר למה זו העמדה שאנשים הגיעו אליה קודם.

שלישית, נימוק נוסף הוא שלהרבה אנשים יש השקפה דתית או מוסרית לגבי הישארות הנפש/עולם הבא/שכר ועונש, שמסתדרת הרבה יותר עם מחשבה דואליסטית. אם אני לא רק הגוף הפיזי שלי, אזי יש הסבר הרבה יותר פשוט איך בעולם הבא אני אקבל שכר.

לבסוף, נימוק אחרון הוא שרבים מאיתנו רואים נחמה במחשבה שיש עוד משהו מלבד הגוף שלנו, שיש 'מותר באדם מהבהמה'.

הנחות ראשוניות

1. הנחת השניות (דואליות) של ההוויה:

מצבי נפש הם מצבים רוחניים; מצבים גופניים הם מצבים חומריים/פיסיקליים

– הרוחני אינו מתפשט, אינו תופס מקום בחלל

לפי הדואליזם יש שניות בהויה, וכל המצבים מתחלקים למצבים פיזיקליים ולמצבים רוחניים. זה לא אומר שאין גופים, אלא שהיסוד הפיזיקלי אינו היסוד הנפשי.

בבני אדם גם יש שניות, כי הם מאחדים שני יסודות – גוף ונפש.

ההנחה היסודית של הדואליזם הוא שהרוחני לא תופס מקום במרחב, ואילו הגופני-פיזי כן.

2. הנפרדות בין החומר לרוח, אי תלות לוגית

(ההבדל בין תלות לוגית לתלות סיבתית)

כעת נכנס למה אומר הדואליסט. מה בעצם הוא אומר כשהוא אומר שיש שני יסודות במציאות?

כבר אמרנו שהוא חושב שיש שניות במציאות. דרך נוספת לאפיין את הדואליסט זה דרך הקשר בין מצבי החומר למצבי הרוח. הוא אומר שאין שום קשר לוגי בין אחד לשני, וקיומו של האחד לא מחייב את קיומו של השני.

אמירה כזו לא סותרת את ההנחה שיש עדיין תלות סיבתית ביניהם.

[נחדד את ההבחנה בין תלות לוגית לסיבתית.

קשר לוגי של זהות הוא קשר חזק, הכרחי, בל ינתק. זה אומר שבכל עולם אפשרי, אם א' דומה לב', אזי הם זהים. זה תמיד נכון. לעומת זאת, קשר סיבתי הוא נסיבתי. הוא תלוי במשהו שקרה. "היד שלי הפילה את העט" – גם אם זה הכרחי בעולם שלנו בגלל שיש כח כבידה, בעולם אחר בלי כח כבידה אולי אני אשחרר את העט, והוא לא יפול. זה חוק בעולם שלנו, אבל הוא שונה מהחוזק של הקשר של זהות. דבר לא יכול להפרד מעצמו, ולאיפה שהדבר הולך לשם הוא הולך.]

הדואליסט שולל את הקשר ההכרחי, הזהותי, בין הנפש לגוף. אבל זה לא אומר שהוא שולל את הקשר הסיבתי. ייתכן שהנוירונים במח גורמים כאב, אבל זה קשר סיבתי, ולא קשר לוגי. ייתכנו עולמות בהם אותה תנועה של נויירונים לא גורמת כאב.

  1. דואליזם אינטראקציוניסטי – הגרסא שמעסיקה אותנו
  2. החשד: יש קושי להסביר סיבתיות פסיכופיסית תחת מסגרת דואליסטית

אנו נדון בדואליזם אינראקציוניסטי – כלומר דואליזם ששולל תלות לוגית, ואומרת שיש תלות סיבתית בין הדברים.

אם כן, הבעיה של הצורך להסביר סיבתיות פסיכופיזית תעלה חזק לעמדה הזו, של הדואליזם האינטראקציוניסטי.

  • האפשרויות:
  • לוותר על אינטראקציה פסיכופיסית ולהישאר דואליסט לא אינטראקציוניסט (המחיר: הכחשה של תופעה מאוד רווחת).
  • לוותר על דואליזם.
  • להתמודד עם הקושי, לעדן את העמדה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: