מונחים בפסיכולוגיה : התפתחות נוירוטית -הגדרה

מונחים בפסיכולוגיה : התפתחות נוירוטית

הגדרה: התפתחות נוירוטית – עפ"י קארן הורני. הורני מבחינה בין שלושה כיוונים של התפתחות נוירוטית, שכולם נובעים מאותה חרדה בסיסית- תחושה של בדידות וחוסר אונים בעולם עוין. כל טיפול חייב להרגיע תחילה את החרדה הבסיסית בטרם יהיה בכוחו להתגבר על הדפוסים הנוירוטיים. תנועה לעבר אנשים- בעלי כיוון זה נוטים להפגין תלות וכניעות וכן דאגה יתרה לסיפוק צרכיו של הזולת כדי לזכות באהבתו ובחסותו. מאחורי הגילויים של חוסר אונים וחולשה מסתתרים במקרים רבים זם ושתלטנות. תנועה נגד אנשים- במרכזו של כיוון זה עומדים תוקפנות, כוח, אמביציה ותחרותיות. העולם הוא מסוכן, כדי לשרוד בו יש לגבור על האחרים ולא לבטוח בזולת. בעלי כיוון זה מפתחים יחס ביקורתי לסביבתם וניכר אצלם מאמץ להישאר בשליטה בכל מצב. תנועה של התרחקות מאנשים- במרכז כיוון זה עומדים ניתוק רגשי והסתגרות מהזולת. כל קשר ומעורבות נחשבים מסוכנים. מתפתחת תחושת ייחודיות.

חזרה אל: רשימת מושגים בפסיכולוגיה

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

האם גם לבעלי חיים יש זכות לחיים?

הזכות לחיים היא הזכות הבסיסית ביותר שלנו, אך האם גם לחיות מגיעה להיות הבעלים של החיים שלהן? טיעונים פילוסופים לזכויות בעלי חיים

עוד דברים מעניינים: