שירת ביאליק -סיכום לבגרות

חיים נחמן ביאליק נחשב ל"משורר הלאומי" של העם העברי ושל השירה העברית המודרנית. ביאליק נולד ב-1873 בעיר ראדי שברוסיה ונפטר ב-1934 בוינה כאשר הוא מותיר אחריו ירושה עצומה של שירים, מחזות, מאסות, תרגומים, שירי ילדים ועוד. שירת ביאליק נחשבת לאחת מאבני הפינה של השירה העברית המודרנית ורבים מתוך שירי ביאליק הפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות העברית ורבים מהם אף הולחנו.

מאפייני שירת ביאליק כוללים כמה מרכיבים תמטיים (נושאיים) וכמה מרכיבים צורניים (דרכי עיצוב) שאופייניים מאוד לסגנונו של ביאליק. מבחינת נושאי השירים של ביאליק ניתן לדבר על עיסוק רב בשירה היסטורית ושירה לאומית וכן כמות מאוד נכבדה של שירה ארס-פואטית. הנושאים הקונקרטיים של שירי ביאליק כוללים נושאים כמו אהבה, אמונה, בית המדרש, גורלם של היהודים, ציונות, שירת טבע וכן שירים רבים העוסקים בבחינה עצמית והתבוננות פנימה של ביאליק.

השירה של ביאליק היא אחת הדוגמאות המכוננת של העברית המודרנית ובשירתו יש שימוש במגוון גדול ועשיר של לשונות. ביאליק עשה שימוש מכוון ואידיאולוגיה באפשרויות שהציע לו העברית המתחדשת בראשית המאה העשרים אך הוא כמובן לא היסס והשאיל רבות וטובות מהתנ"ך ומזמנים קדומים יותר של הלשון העברית, מה שהעניק ליצירתו גוון מרומם ולשון גבוהה ונמלצת.

המבניות של שירי ביאליק היא על פי רוב קפדנית מאוד והוא מקפיד על בתים מסודרים עם חריזה סדירה.

אמצעים אומנותיים אחרים של שירת ביאליק כוללים בין היתר שימוש רב במטאפורות שלעיתים גם זוכות להסבר מפורש וכן שימוש ניכר בסימבוליקה (שימוש בסמלים). ראוי לציין כי שימושים אלו במטאפורות וסמלים במסגרת של שירת ביאליק הוא על פי רוב יחסית גלוי וניתן לפענוח בקלות יחסית על ידי הקורא הממוצע, ומאפיין זה הוא אחד הדברים שהופך את שירת ביאליק לנגישה כל כך ואהובה כל כך.

לעיתים מתייחס ביאליק בשיריו לנושאים קונקרטיים כמו אירועים היסטוריים אך לעיתים קרובות הוא עוסק בנושאים מופשטים ועושה כן דרך השימוש הרב שהוא עושה במטאפורות. באופן כללי שירת ביאליק היא שירה מסודרת מאוד וכך שירי ביאליק מתאפיינים בשמירה נאמנה למדי על מבנים קבועים ועל חריזה.

בבחינת בגרות בספרות נדרשים התלמידים הנבחנים להכיר ולענות על לפחות שיר אחד מתוך שירת ביאליק. שירי ביאליק הנכללים בבחינת בגרות בספרות הם על פי רוב שירים מפורסמים שלו כמו "על השחיטה" או הכניסני תחת כנפך", אם כי ניתן ללמוד לקראת בחינת בגרות בתנ"ך גם שירים אחרים פחות מוכרים של ביאליק.

בפרק של שירי ביאליק מופיעים השירים:

אחרי מותי, הכניסיני תחת כנפך, הקיץ גווע, והיה כי יארכו הימים, בעיר ההריגההציץ ומת, אם יש את נפשך לדעת, ים הדממה פולט סודות, על השחיטה, לא זכיתי באור מן ההפקר, פעמי אביב, לבדי, ואם ישאל המלאך, זריתי לרוח אנחתי, לנתיבך הנעלם, לא ביום ולא בלילה, צפורת, עם דמדומי החמה.

ראה גם סיכום של הנובלה מאחורי הגדר / ביאליק

חזור אל: סיכומים לבגרות בספרות / פרק שירה

13 ציטוטים על לאומיות

היא מניעה את העולם כבר הרבה זמן אך האם היא טובה לו? ציטוטים (ביקורתיים) על לאומיות ופטריוטיות

עוד דברים מעניינים: