פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: השפעה והשפעה חברתית

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: השפעה והשפעה חברתית

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה

בפסיכולוגיה חברתית, כל שינוי, פיזיולוגי, התנהגותי, רגשי, עמדתי, שהתרחש בפרט כתוצאה מנוכחות של אחרים היא השפעה. הנוכחות של האחרים יכולה להיות נוכחות אמיתית, מדומיינת או נרמזת. זוהי הגדרה מאוד רחבה לגבי השפעה חברתית. הגדרה קצרה יותר: שימוש בכוח (סוגים שונים של כוח) על-ידי פרט או קבוצה כדי לשנות דעות או התנהגויות. השפעה חברתית זהו דבר מאוד נפוץ. מנהיגות היא השפעה, ציות לסמכות היא השפעה, השוואה של קבוצות למשל, קונפורמיות, התנגדות להשפעה חברתית. נדבר על סוגי כוח וכיצד הם פועלים על הפרט ועל החברה.

תגובות להשפעה חברתית

חוקר פסיכולוגיה חברתית בשם קלמן, בשנות ה-60 של המאה הקודמת טען כי כשמנסים להשפיע עלינו יכולה להתרחש אחת משלוש התגובות הבאות: 1) אנו יכולים להתרצות/להיענות רק באופן חיצוני, אנו לא משנים את הדעה שלנו באופן פנימי, באופן פרטי, אלא רק את ההתנהגות שלנו. אין שינוי עמדה פנימי אלא רק כלפי חוץ. 2) הזדהות- אימוץ סטנדרטים של חבר שמאוד אוהבים, או מפורסם שמאוד מעריצים או של כל אדם בעל השפעה עלינו וערך בעבורנו. כל זמן שאני שייכת לקבוצה מסוימת אני חושבת כך ומתנהגת כך, זה קשור למשיכה שלי לקבוצה. זהו שינוי פנימי אך לא עמוק. 3) הפנמה- שינוי דעה אמיתי, ארוך טווח, פרטי, אשר מבוסס על כך שיש התאמה בין הדעה החדשה למערכת הערכים הכללית שלך. יש התאמה בין הדעה החדשה לבין מערכת הערכים הכללית של הפרט. דברים יכולים להתחיל בהזדהות ולהסתיים בהפנמה, יש אנשים שנשארים בצבא, יש אנשים שמגיעים למקצוע כלכלה עם דעות דומות לאנשים שלומדים פסיכולוגיה או משפטים, אך ככל שחולף הזמן במקצוע הם מתחילים לחשוב שונה. הם מתחילים להסתכל במונחים שונים, תהליך סוציאליזציה למקצוע משנה את האדם. בדיקטטורה כמו קובה, יש כאלו ששורדים ויש כאלו שהפנימו את הערכים של המצב. ההבחנה בין הזדהות הפנמה והתרצות היא חשובה, היא עוזרת לנו לדעת איך אנשים יתנהגו במצבי לחץ קיצונים. למשל, אם אדם יענה לפקודה או לא.

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: