פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: התנגדות להשפעה חברתית

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: התנגדות להשפעה חברתית

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים

מאחר ולעתים מופעל לחץ על אנשים לבצע מעשים הרסניים, חשוב להבין כיצד ניתן להתנגד להשפעה חברתית.

ראשית, יש לציין שאנשים לא נכנעים להשפעה חברתית תמיד. יותר מזה, לעתים יש לאנשים נטייה להתנגד לניסיונות האחרים להשפיע עליהם. ע"פ תיאוריית הריאקציה (Reactance Theory), אנשים חווים מצב לא נעים של עוררות כשהם חשים איום על החירות שלהם והם פועלים על מנת להפחית זאת באמצעות עמידה על זכויותיהם (ילד שהוריו לא מרשים לו לצבוע את שיערו, רק רוצה יותר לצבוע את השיער). ברגע שהחופש נמצא תחת איום, הוא נהייה יקר יותר ואנו שואפים לשמרו.

הגורמים שמשפיעים על התנגדות להשפעה חברתית:

  • אימון: מיומנות באי-ציות משפרת את היכולת להתנגד. בזמן השואה, הקבוצות שעזרו יותר ליהודים היו אלו שהיו מיומנים בעזרה.
  • בן-ברית: נוכחות בן-ברית מפחיתה את ההשפעה החברתית הנורמטיבית (כפי שראינו בניסוי של Asch). אם אתה יודע שאתה עומד להיות תחת ניסיונות השפעה – הבא עימך בן-ברית.
  • הכרה באופי הדרגתי: כפי שראינו, אופי הדרגתי מוביל להשפעה חברתית גבוהה יותר. פעמים רבות קל יותר לסרב מלכתחילה מאשר תוך כדי.

דחיית התגובה: פעמים רבות הרגשות החזקים מובילים אותנו לנהוג בדרכים מסוימות. דחיית התגובה, תוביל ל, גם בדרכים מסוימות. אם נהפחתה של עוצמת הרגשות, וכך יהיה ניתן להעריך את המצב ללא השפעת הרגשות המלווים לכך ולהימנע מהתנהגות מתוך דחף.

 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר:

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.